Autovisie
Autovisie Koopwijzer 11 jul 2021

Koopwijzer: occasion Volkswagen Phaeton (2001-2016)

De Volkswagen Phaeton bewijst dat grootheidswaanzin niet altijd slecht is. Waar moet je op letten bij een occasion?

Een compromisloze technologiedrager, een statusverhoger en ‘de beste auto ooit gemaakt’. Het ontbreekt de toenmalige bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch niet aan torenhoge ambities wanneer hij de ontwikkeling van de Phaeton opdringt aan het VW-concern. Voor de assemblage wordt in Dresden zelfs een speciale ‘Gläserne Manufaktur’ neergezet. Ondanks alle inspanningen en investeringen haalt de knappe, maar complexe top-Volkswagen echter nooit de gedroomde verkoopaantallen. En als occasion is het evenmin een hardloper.

Carrosserie

Verschillende staalsoorten zorgen voor een extreem hoge torsiestijfheid en een potig gewicht van 2 tot 2,5 ton. De meningen over de vormgeving variëren van ‘strak en opsmukvrij’ tot ‘conservatief en risicoloos’. De ware schoonheid zit in onzichtbare technische fijnproeverij als een motorkap die tot 300 km/h trillingvrij blijft en details als het wonderschone scharniersysteem van het zelfsluitende kofferdeksel. Veel wordt tijdens zijn levensloop niet aan de Phaeton veranderd; de meest ingrijpende facelift (2010) brengt een brede nieuwe grille en donkere koplampen met led-dagrijverlichting. Gebruikt is het uitkijken voor slecht herstelde structurele schade, aluminiumcorrosie en lakblazen onder de deurrubbers en aangetaste aluminium sierlijsten. De zelf dimmende buitenspiegelglazen kunnen lekken en nieuwe zijn duur.

Interieur

Hoogwaardige geluiddempende maatregelen en (optioneel) dubbel glas maken het interieur fluisterstil. De materialen en afwerking zijn van topklasse en de lange optielijst vermeldt verschillende soorten leer en hout, alcantara hemelbekleding, op achttien manieren verstelbare stoelen met verwarming, koeling en massagefunctie en een ‘tochtvrij’ aircosysteem met luchtontvochtiger en vier temperatuurzones. Achterpassagiers zitten op een driezitsbank of twee afzonderlijk verstelbare stoelen met daartussenin een doorlopende middenconsole. De verlengde versie heeft achterin elektrisch bedienbare zonneschermen en een tweede aircobedieningspaneel. Elektronische storingen zijn de Phaeton niet vreemd. Laat het foutcodegeheugen altijd uitlezen na de proefrit en voordat je het koopcontract tekent.

Motor

De instapmotor is een 3.2 V(R)6 met 241 pk, daarna volgen een 4.2 V8 (335 pk) en een 6.0 W12 (420-450 pk). Het dieselgamma begon met de plezierig overdadige 5.0 V10 TDI (313 pk), die later gezelschap kreeg van een 3.0 V6 TDI (225-245 pk). In het najaar van 2008 vervangt een nieuwe, direct ingespoten 3.6 V6 FSI (280 pk) de oude instapzespitter. In hetzelfde jaar verschijnt een vernieuwde 3.0 V6 TDI. Alle motoren hebben een distributieketting, met uitzondering van de 4.2 V8 (riem) en de 5.0 TDI (tandwielen). Reparaties aan de V10 TDI en de W12 zijn kostbaar door de beperkte ruimte rond de motor. Luister bij de motoren met ketting tijdens het starten naar ratelgeluiden. Deze wijzen op slijtage van de ketting of de spanners. Bij de 3.0 TDI kan het EGR-systeem opspelen, en dan met name de EGR-koeler.

Peters Proefrit #15: Volkswagen Phaeton 6.0 W12 (2002)

Transmissie

De 3.2 V6 met handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving is twee jaar geleverd en weinig verkocht. Nagenoeg alle Phaetons hebben de sequentiële ZF 6HP-zestrapsautomaat en 4Motion-vierwielaandrijving. In de basis is de ZF-transmissie degelijk, met de kanttekening dat regelmatige oliewissels noodzakelijk zijn voor een lange levensduur en een optimaal functionerend kleppenhuis. Deskundigen adviseren een verversingstermijn van maximaal 90.000 kilometer met ATF-olie met de voorgeschreven specificaties; universele olie kan problemen veroorzaken.

Wielophanging

De Phaeton heeft rondom onafhankelijke wielophanging met luchtvering. Het Airmotion-systeem combineert adaptieve demping met automatische hoogteregeling en heeft vier standen die variëren van comfortabel tot sportief. Vanaf modeljaar 2009 heeft de W12 standaard koolstofkeramische remschijven. Af fabriek staat de Phaeton op 17-, 18- of 19-inchwielen. Controleer bij een occasion of de carrosserie op een vlakke ondergrond recht staat. Scheef staan of inzakken wijst meestal op (dure) problemen met de luchtvering.

Welke moet ik hebben?

Gebruikt is er voornamelijk vraag naar uitvoeringen met modale motoren, hoewel ook de V10 TDI en 6.0 W12 in kleine kring populair zijn. In alle gevallen geldt dat auto’s met een aantoonbaar lage kilometerstand en zo veel mogelijk opties het gewildst zijn. Voor het echte directielimousinegevoel is een vierzitter met lange wielbasis de enige juiste keuze, voor gezinnen met (lange) kinderen is een verlengde vijfzitter wel zo praktisch. Verplichte opties zijn bi-xenonkoplampen, parkeerhulp voor en achter, keyless access, dubbel glas, leer en navigatie. Verder is het altijd leuk als de eerste eigenaar ook zaken als adaptive cruisecontrol, een solardak, een standkachel, een uitgebreid leer- en houtpakket, een verwarmbare achterbank, een Dynaudio-soundsystem, een multimediasysteem en automatisch sluitende portieren heeft meebesteld.

Moet dit hem worden?

De naam Volkswagen wekt de suggestie van betaalbaar en betrouwbaar vervoer. Als er één model is waarvoor dit niet opgaat, is het de Phaeton. Dat dezelfde techniek als basis dient voor uiteenlopende Bentleys, geeft een indruk van de technische complexiteit en de hoogte van de potentiële gebruiks- en reparatiekosten. Dit geldt niet alleen voor de W12 en de V10 TDI, waarbij de motor voor sommige reparaties moet worden uitgebouwd; ook de minder exorbitant gemotoriseerde uitvoeringen zijn nooit echt voordelig in het gebruik. De Phaeton blijft een kunstig geconstrueerde limousine met een comfortabel karakter en interessante techniek, maar er zijn concurrenten die dezelfde eigenschappen spannender of beter verpakken. Aan de andere kant heeft het idee van Bentley-techniek in een betaalbare VW-koets z’n charme. Als behalve bijzondere techniek ook discretie hoog op de wensenlijst staat, is de Phaeton een prima keuze.

Tijdlijn

  • 1999 Concept D
  • 2001 introductie Volkswagen Phaeton
  • 2003 5.0 V10 TDI, 4.2 V8, Phaeton Lang
  • 2005 3.0 V6 TDI, Phaeton Lounge
  • 2006 V10 TDI vervalt
  • 2007 kleine facelift
  • 2008 kleine facelift, 3.6 V6
  • 2010 grote facelift
  • 2011 W12 vervalt
  • 2014 grote facelift
  • 2015 3.6 V6 en 3.0 TDI vervallen
  • 2016 einde levering

KOPEN
+ Budget-Bentley
+ Fijnproeverstechniek
+ Opulent en discreet

NIET KOPEN
– Technisch complex
– Kans op hoge reparatiekosten
– Risicoloze vormgeving

Denk ook eens aan een…

Audi A8 D3 (2002-2010)
De aluminium Audi A8 verpakt hoogwaardige techniek in een modern gestileerd totaalpakket. De grootste Audi bedient een breed publiek, van spaarzame TDI’s tot de W12 Lang en de sportieve S8.

Mercedes-Benz S-Klasse W221 (2005-2013)
De beste auto ter wereld of ‘slechts’ de beste auto in zijn klasse? Ook de W 221-reeks van Mercedes-Benz staat synoniem voor hoogstaande technologie, groot comfort en ontspannen reizen.