Autovisie
Autovisie Koopwijzer 17 jan 2021
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Volkswagen Golf VII GTI/GTD/R (2013-2020)

Van praktische gezinsexpres tot ruige Ringtool, de zevende generatie Golf GTI heeft iedere VW-fan iets te bieden.

Net als dat andere sportieve Duitse auto-icoon, de Porsche 911, evolueert de Golf GTI met kleine stapjes. De zevende generatie combineert vertrouwde aandrijftechniek met een nieuw platform, een schat aan nieuwe comfort- en veiligheidssystemen en geeft de voorrang aan rijplezier in plaats van (veel) meer vermogen. Ook als occasion behoudt de Golf VII GTI zijn sterrenstatus. Er zijn goedkopere en spannendere hete hatchbacks, maar een fijnere allrounder is nauwelijks te vinden.

Carrosserie

De Golf VII GTI en GTD delen dezelfde bodykit, honingraatgrilles en rode led-achterlichten. De GTI heeft een rode grillebies en een links/rechts gescheiden uitlaat. De GTD heeft een verchroomde grillebies en een dubbele uitlaat links. Topmodel Golf R heeft een uitbundiger sportpakket met R-bumpers, blokjesgrilles, bi-xenonkoplampen, zwart-rode led-achterlichten en een dubbele uitlaat links/rechts. De Golf VII GTI is leverbaar als driedeurs en vijfdeurs hatchback. De Golf R is er ook als Variant. Het faceliftmodel van 2017, ook wel bekend als Golf 7.5, profiteert van een aantal overwegend kleine optische retouches. Een aankoopkeuring is de moeite waard: je koopt liever geen GTI met oude structurele schade of diefstalschade. Voor het verhelpen van een krakend panoramadak is speciaal vet verkrijgbaar. De aircocondensor is gevoelig voor lekkage door steenslag.

Interieur

Het GTI-concept groeit met de moderne tijd mee. De GTI/GTD delen hun onberispelijke afwerking met de reguliere Golf VII terwijl sportstoelen met ruitjesbekleding (GTI/GTD), stof/alcantara (R) en een zwarte dakhemel zorgen voor een functioneel-sportieve sfeer. Een leuke historische verwijzing is het driespaaks sportstuur dat sterk lijkt op het ‘Spucknapf’-stuur uit de oer-GTI. De optielijst is langer en uitgebreider dan ooit met onder meer discover media infotainment, Vienna-leer, voorruitverwarming, adaptive cruise control, blind spot/lane assist en driving profiles dat de gaspedaalrespons en schakelsnelheid (DSG) aanpast. Nieuw op het faceliftmodel zijn een volledig digitaal instrumentarium en composition media infotainment met gesture control. Een oude GTI-kwaal is de kans op instapslijtage aan de prominent uitstekende stoelwangen. Het touchscreen laat het bij lage temperaturen weleens afweten; controleer of het navigatiesysteem goed werkt.

Motor

Kloppend hart van de Golf VII GTI is de nieuwste generatie direct ingespoten 2,0-liter EA888 viercilinder turbomotor (220 pk/350 Nm). De GTI Performance levert 10 pk extra. De Golf R heeft een hard- en softwarematig aangepast blok dat piekt bij 300 pk/380 Nm. Speciale uitvoeringen zoals de Clubsport (265 pk/350 Nm) en de Clubsport S (310 pk/380 Nm) zijn variaties op dezelfde basistechniek. De Golf GTD haalt 184 pk/380 Nm uit een 2.0 TDI-viercilinder. Vanaf de facelift verlaat de GTI de fabriek met 230 pk/350 Nm (GTI Performance: 245 pk/370 Nm). De Golf R beschikt voortaan over 300-310 pk/380 Nm. Gebruikt is het oppassen voor olieverbruik, zowel bij de benzine- als de dieselversies, terwijl koelvloeistoflekkage de kabelboom in de motorruimte kan aantasten. De Golf R had in het beginjaar last van turboschade door olietoevoerproblemen. Controleer of dit is rechtgezet.

Transmissie

De snelste uitvoeringen van de Golf VII hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps DSG-transmissie met dubbele natteplaatkoppeling. De GTI Performance heeft een elektrohydraulisch sperdifferentieel met ingebouwde lamellenkoppeling dat de onderstuurneiging en stuurreacties vermindert. De Golf R heeft 4Motion-vierwielaandrijving met een vijfde generatie Haldex-koppeling. Vanaf de facelift is ook een zeventraps DSG-transmissie leverbaar. Hoewel de GTI- en R-varianten de fabriek verlaten met de sterkste DSG-variant, is de levensduur sterk afhankelijk van factoren als rijstijl, oliewissels en eventuele tuning. Het sperdifferentieel en de Haldex-koppeling hebben elke drie jaar verse olie nodig. Voor de DSG-transmissie staat drie jaar of 60.000 kilometer. In combinatie met motortuning kan het verstandig zijn om de vloeistoffen vaker te verversen.

Wielophanging

Naast extra beenruimte zorgt het nieuwe MQB-platform voor grotere torsiestijfheid bij een lager gewicht. De sportvarianten hebben rondom onafhankelijke wielophanging met een multilink achteras en elektrohydraulische progressive steering. De GTI/GTD staat op een 15 mm verlaagd sportonderstel en 17-inch wielen. De GTI Performance heeft een opgewaardeerd remsysteem met grotere remschijven voor en rode remklauwen met GTI-logo. De Golf R is 25 mm verlaagd, heeft zwarte remklauwen met R-logo en staat op 18-inch wielen. Tegen meerprijs levert VW adaptieve schokdempers (DCC) en maximaal 19-inch lichtmetalen wielen. Krakende bijgeluiden vanuit het onderstel zijn meestal te verhelpen door het invetten van de draagarmrubbers voor. Pas op voor versleten voorwiellagers en controleer of de elektrische handrem soepel werkt.

Welke moet ik hebben?

De Golf VII GTI heeft een keurige standaarduitrusting met onder meer parkeersensoren, cruise control, automatische airco, een boordcomputer met kleurendisplay, Composition Media infotainment met 5,8-inch touchscreen, bluetooth en multi collision braking. Naast eerdergenoemde technische en optische aanpassingen heeft de Golf R ook nog een diefstalalarm en ‘Topsport’-sportstoelen. Xenon- of led-koplampen en 18-inch wielen zorgen voor meer uitstraling; het Performance-pakket is een no-brainer als je tuningplannen hebt. Goedkoop is een gebruikte Golf VII GTI nooit en uitvoeringen met geliefde fabrieksopties zijn extra pittig geprijsd. Vermijd auto’s met een onduidelijke historie en controleer ongeacht het land van herkomst de onderhoudshistorie en het schade- en diefstalverleden.

Moet dit hem worden?

De zevende generatie Golf GTI is niet de snelste, maar wel een van de meest uitgebalanceerde hete hatchbacks in zijn klasse. Voor meer vermogen, meer grip en meer exclusiviteit bedient VW de GTI-klant met maatwerk in de vorm van de Golf R, de Clubsport, de lichtgewicht Clubsport S en het onlangs gepresenteerde uitzwaaimodel TCR. Ongeacht de uitvoering die je kiest, krijg je altijd een echte Volkswagen met een mooie afwerking, een moderne uitrusting en allemansvriendelijke vormgeving, plus ruime mogelijkheden om techniek en optiek naar eigen smaak aan te passen. Een meer dan waardige vertegenwoordiger van het GTI-label kortom en een aanrader voor de fans.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, Ferodo DS2500, per set vanaf € 227,09
Remschijven voor, per set € 174,29
Sportkoppeling Sachs Performance, € 619,74
Akrapovic Slip-On sportuitlaat (einddemper), € 1959,36
Michelin Pilot Sport 4, 225/40 R18, per stuk vanaf € 109,19

Prijzen gelden voor een handgeschakelde Volkswagen Golf VII GTI van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Longlife onderhoudsbeurt vanaf € 275,–

Het onderhoudsinterval (Longlife) is 30.000 kilometer of 2 jaar.

Tijdlijn

2013  – introductie Volkswagen Golf GTI VII (5G), GTI Performance, GTD, R
2015 – Golf VII Variant R
2016 – GTI Clubsport S, GTI Clubsport (Edition 40), R360S (Zwitserland)
2017 – facelift, driedeurs vervalt (NL)

2017 – GTI Clubsport S (40-jarig jubileum GTI)
2019 – GTI TCR

KOPEN

+ Ingetogen allrounder
+ Verfijnder en moderner dan ooit
+ Nadruk op rijplezier i.p.v. meer vermogen
+ Waardevast

NIET KOPEN

– Ook gebruikt kostbaar
– Minder scherp dan sommige concurrenten

Denk ook eens aan een…

Renault Mégane III R.S. (2010-2016)
De Mégane III R.S. is de scherpste hete hatchback van het c-segment, maar op het gebied van infotainment, rijhulpsystemen en dagelijkse bruikbaarheid moet hij de Golf GTI/R voor zich dulden. 12.000-30.000 euro

Ford Focus III ST/RS (2012-2018)
De Focus III ST/RS is snel, vermakelijk en behoorlijk gebruiksvriendelijk. De 2.0 Ecoboost klinkt minder spannend dan de oude vijfcilinder; het uitbundige spoilerpakket blijft een smaakzaak. 14.000-58.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.