Autovisie
Autovisie Koopwijzer 27 dec 2020

Koopwijzer: occasion Volkswagen Passat CC (2008-2016)

De Volkswagen Passat CC is een verleidelijke vierdeurs coupé met een bereikbaar prijskaartje. Waar moet je op letten bij een tweedehands exemplaar?

Op basis van de Passat B6 presenteert Volkswagen in 2008 een elegant en betaalbaar alternatief voor de Mercedes-Benz CLS. Net als het origineel is de Passat CC (Comfort Coupé) een vierdeurs coupé met een lage daklijn en een tijdloze uitstraling. Ook de uitrusting staat op een hoger niveau dan het reguliere model, met sterkere motoren en hoogwaardigere fabrieksopties. Zoals een adaptief onderstel, meesturende xenonkoplampen, adaptieve cruise control en de nieuwste actieve veiligheidssystemen.

Carrosserie

De Passat CC is langer, lager en breder dan zijn veel verkochte naamgenoot. Het aangezicht is agressiever dankzij een voorbumper met drie grote luchtopeningen, scherpe koplampen en een platte en brede grille. De lage daklijn gaat over in een kloeke achterpartij met forse achterlichten. Onder het kofferdeksel ligt een bagageruimte met 532 liter inhoud, die nauwelijks onderdoet voor de sedan. Vier jaar na de introductie volgt een facelift met een nieuwe voorbumper, een grotere grille, nieuwe koplampen en hoekige led-achterlichten. Om meer afstand tot de Passat te scheppen, verandert de modelnaam in ‘Volkswagen CC’. De bouwkwaliteit van de edel-Passat is overwegend goed, maar niet feilloos. Het panoramadak kan ruisen en rammelen en sommige (vroege) auto’s hebben last van roestvorming op de carrosserienaden onder de deurrubbers.

Volkswagen Passat CC

Interieur

Het dashboard is in de basis gelijk aan de normale Passat; een driespaaks sportstuur geeft extra cachet. De aflopende daklijn beperkt de instap- en hoofdruimte achterin, maar de beenruimte is net zo riant als in de sedan. Goed om te weten: er zijn twee achterbanken, met twee of drie zitplaatsen. Wie het chique imago van de CC wil versterken, kan zich te buiten gaan aan prijzige extra’s zoals leer/alcantara, volledig leer, climate control, navigatie, een Dynaudio-geluidsinstallatie, parkeersensoren, een automatische inparkeerfunctie en een achteruitrijcamera. Ook moderne veiligheidshulpmiddelen zoals een dodehoekassistent, adaptieve cruise control en een rijbaanassistent zijn leverbaar. De facelift van 2012 brengt een licht aangepast dashboard met een nieuw aircobedieningspaneel en nieuwe infotainmentsystemen.

Motor

De Passat CC wordt uitsluitend verkocht met de sterkere benzine- en dieselmotoren. Vanaf de introductie zijn dat de 1.8 TSI (160 pk), de 2.0 TSI (200-211 pk) en de 3.6 VR6 (300 pk). Daarnaast staat een 2.0 TDI (140-170 pk) in de prijslijst. De 1.8 TSI maakt in 2012 plaats voor de weinig degelijke 1.4 TSI Twincharger (160 pk), die in 2015 wordt vervangen door een 1.4 TSI met 150 pk. Vanaf 2010 worden gefaseerd Bluemotion TDI’s (140-184 pk) geïntroduceerd, die vanaf 2012 start/stop aan boord hebben. Gebruikt blijft het bij de TSI-motoren uitkijken voor olieverbruik en kettingslijtage. Ook de elektrische waterpomp gaat weleens stuk. Als deze problemen niet aantoonbaar zijn verholpen, is bijbetalen voor garantie verstandig, en dan bij voorkeur voor een zo lang mogelijke termijn.

Transmissie

Alle modellen hebben voorwielaandrijving, met uitzondering van de 3.6 VR6 die altijd 4Motion heeft. Die vierwielaandrijving is een optie op een aantal varianten van de 2.0 TDI. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard, tegen meerprijs is een DSG-transmissie met dubbele koppeling en zes of zeven versnellingen te bestellen. De 2.0 TSI is de eerste twee jaar verkocht met een conventionele zestrapsautomaat; de 3.6 V6 heeft altijd een DSG-zesbak. Controleer bij occasions met DSG of de versnellingsbakolie aantoonbaar op tijd is ververst. Wees tijdens de proefrit ook alert op krakende of trillende schakelovergangen. Meestal is dit een aankondiging van problemen, zoals versleten koppelingsplaten of een storing in de mechatronische stuureenheid. DSG-reparaties zijn in het algemeen kostbaar.

Wielophanging

De Passat CC heeft rondom een onafhankelijke wielophanging met een multilink achteras. In vergelijking met de reguliere modellen is de spoorbreedte groter en samen met het standaard sportonderstel zorgt dat voor strakkere rijeigenschappen. Die doen het opschrift ‘Comfort Coupé’ eer aan, want dynamiek en comfort zijn keurig in balans. De besturing is niet uitgesproken scherp, maar wel voorspelbaar en veilig. Een zeldzame fabrieksoptie is Dynamic Chassis Control met adaptieve schokdempers. Controleer bij aankoop of de elektrische handrem naar behoren werkt, want deze geeft weleens problemen.

Welke moet ik hebben?

De TSI- en TDI-blokken hebben geen smetteloze reputatie, maar met de prestaties is niets mis. De 1.8 en 2.0 TSI zijn sterk en vlot en voor normaal Nederlands gebruik is de 1.4 TSI rap genoeg. Ook de dieselmotoren passen goed bij de CC. Ze zijn niet de stilste in hun soort, maar leveren genoeg trekkracht en hebben een karaktervol geluid. Standaard heeft de Passat CC onder meer 17-inch wielen, airco en sportstoelen. Veel opties zitten in pakketten zoals het Advance-pakket (panoramadak, keyless entry), het Dynamic-pakket (adaptieve bi-xenon, extra getint glas) en het Executive-/Executive Plus-pakket (navigatie met harddisk, carkit, parkeersensoren). Leer/alcantara of nappaleer en 18-inch wielen maken de CC helemaal af.

Moet dit hem worden?

Nieuw was de Passat CC duizenden euro’s duurder dan een vergelijkbare Passat sedan. Ook occasionkopers betalen een stevige prijsopslag voor de spannende(re) uitstraling. Of het model deze meerprijs rechtvaardigt, hangt zoals altijd van de koper af. Zoek je een praktische en strak afgewerkte no-nonsense auto met moderne techniek en veel ruimte, dan biedt een normale Passat simpelweg heel veel waar voor zijn geld. In vergelijking met modellen als de Audi A5 Sportback, BMW 4 Serie Gran Coupé en de Mercedes-Benz CLA/CLS is de Passat CC dan weer wél scherp geprijsd. Daarmee begeeft de sexy Passat zich in hetzelfde segment als de Scirocco: het is geen auto voor prijskopers, wel voor Volkswagen-fans die de beurs willen trekken voor de bevallige vormgeving.

TIJDLIJN
2005 – introductie Volkswagen Passat (B6)
2008 – introductie Volkswagen Passat CC
2010 – introductie Volkswagen Passat (B7)
2012 – facelift, naamswijziging in Volkswagen CC, R-Line
2015 – Volkswagen Sport Coupé Concept GTE studiemodel
2016 – einde productie Volkswagen CC
2017 ­– introductie Volkswagen Arteon

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 108,54
Remschijven voor, per set € 246,74
Koppeling en druklager (DSG), vanaf € 483,23
Elektrische waterpomp, vanaf € 167,35
Continental SportContact 5 XL, 235/40 R18, per stuk vanaf € 139,70

Prijzen gelden voor een handgeschakelde Volkswagen Passat CC 1.8 TSI van 2011 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Long life service klein, vanaf € 225,–
Long life service groot, vanaf € 400,–

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 30.000 kilometer/2 jaar).

KOPEN
+ Tijdloos design
+ Mooi en praktisch
+ Prettige rijeigenschappen
+ Sterke en soepele motoren

NIET KOPEN
– Oppassen voor VAG-kwalen
– Beperkte hoofdruimte achterin

Denk ook eens aan een…

Audi A5 Sportback (2009-2016)
Met zijn Italiaanse vormgeving en grote achterklep is de A5 Sportback een knappe en praktische vijfdeurs coupé. Neem voor het echte verwengevoel een V6 met quattro. 15.000-58.000 euro

BMW 3-Serie Gran Turismo (2013-2019)
De 3-Serie GT is een vierdeurs coupé voor mensen met laagtevrees. De opmerkelijke kruising tussen een hatchback en een stationwagon heeft een hoge zitpositie en veel ruimte. 24.000-65.000 euro