Autovisie
Autovisie Koopwijzer 30 mei 2021

Koopwijzer: occasion Toyota Land Cruiser 150 (2009-heden)

De Toyota Land Cruiser is een ouderwets werkpaard met moderne techniek. Waar moet je op letten als je een tweedehands exemplaar wilt kopen?

In 2009 verschijnt de vierde generatie van de Toyota Land Cruiser. Heel grote verrassingen brengt de 150-reeks niet, want buiten aangescherpte vormgeving en nieuwe elektronische rijhulpsystemen blijft het een degelijk werkpaard met onberispelijke manieren in het terrein.

Carrosserie

Net als voorheen is het koetswerk van de Land Cruiser op een separaat ladderchassis gemonteerd. De carrosserie lijkt sterk op voorganger 120 en heeft opnieuw langwerpige heldere koplampen, een grote spijlgrille, hoog geplaatste achterlichten en een oplopend knikje onderaan het achterste zijraam. De kunststof wielkastverbreders van het oude model vervallen en zijn voortaan in het plaatwerk geïntegreerd. Dat geeft een modernere uitstraling, maar betekent ook dat het plaatwerk tijdens terreinrijden sneller beschadigt.

Toyota Land Cruiser

Voor intensief offroad rijden zijn bull-, side- en rearbars een nuttige toevoeging. De 150 is leverbaar met drie en vijf deuren; de meest verkochte uitvoeringen in Nederland zijn de Standard Roof/High Roof Van met grijs kenteken. Het faceliftmodel van 2013 heeft nieuwe koplampen met led-dagrijverlichting, nieuwe achterlichten en nieuwe lakkleuren. Mogelijke schade aan het chassis en de carrosserie door onoordeelkundig terreingebruik zijn de belangrijkste controlepunten bij aankoop van een occasion.

Interieur

Het interieur kan tegen een stootje en is opgebouwd uit degelijke materialen. Afhankelijk van de uitvoering zijn twee, vijf of zeven zitplaatsen voorhanden. Het dashboard oogt frivoler dan voorheen en duurdere uitvoeringen hebben leer, houtinleg, een groot aanraakscherm met navigatie en JBL surround sound. Een aparte vermelding verdient de airco-installatie die het interieur zelfs bij Sahara-achtige buitentemperaturen snel en effectief afkoelt. Door de forse buitenmaten zijn parkeersensoren onmisbaar; de optionele achteruitrijcamera verkleint de kans op parkeerschades en is handig voor het aankoppelen van een aanhanger. De facelift van 2013 brengt een vernieuwd instrumentarium, het Toyota Touch 2 multimediasysteem en nieuwe functionaliteiten zoals een digitale hellinghoekmeter en weergave van de aandrijfkrachtverdeling. Een andere optie is de Multi-Terrain Monitor met vier camera’s.

Toyota Land Cruiser

Onderstel

Het ladderchassis heeft onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en een starre achteras. Deze constructie maakt grote wieluitslagen mogelijk en samen met het geavanceerde 4WD-systeem en een bodemvrijheid van ruim 20 centimeter heeft de Land Cruiser geen enkele moeite met zwaar terreinwerk. Zware aanhangers maken evenmin indruk, want het maximale geremde trekgewicht is 3000-3500 kg. Op asfalt is het weggedrag minder imposant, want daar vallen vooral de lichte besturing en een bovengemiddelde neiging tot overhellen op.

Door de jaren heen komt daar wel verbetering in, want in combinatie met het actieve onderstel zijn de rijeigenschappen zowel op asfalt als in het terrein merkbaar beter. Als gevolg van de grote massa kunnen de remblokken en remschijven versneld slijten. Het onderstel is op zwaar gebruik berekend, maar controleer voor de zekerheid altijd de conditie van ashoezen, rubbers en kogelgewrichten.

Motor

In Nederland is de 150-reeks hoofdzakelijk verkocht met de viercilinder 3.0 D-4D (190 pk/420 Nm) common rail turbodieselmotor. De 4.0 V6 VVT-i benzinemotor (282 pk/387 Nm) is lastiger te vinden. In 2015 maakt een nieuwe Euro 6 viercilinder 2.8 D-4D turbodieselmotor (177 pk/450 Nm) zijn opwachting. In vergelijking met andere SUV’s en terreinauto’s uit hetzelfde marktsegment heeft de Land Cruiser niet de sterkste of de meest verfijnde dieselmotor, maar de 3.0 D-4D is een degelijke en betrouwbare krachtbron. De verstuiverproblemen van het vorige model komen bij de 150-serie niet of nauwelijks voor, maar het kan geen kwaad om de afdichtingen op lekkage te controleren. De nieuwe 2.8 D-4D motor is het zuinigst en het stilst, maar is kort op de markt en slechts mondjesmaat beschikbaar.

Transmissie

De 3.0 D-4D dieselmotor is verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een vijftraps automaat. De 4.0 V6 benzinemotor heeft altijd een vijftraps automaat. Afhankelijk van de carrosserievariant heeft de nieuwe 2.8 D-4D diesel (2015) een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. Het elektronisch geregelde permanente 4WD-systeem heeft een vergrendelbaar Torsen-middendifferentieel, een achterdifferentieel en inschakelbare lage gearing. Nieuwe elektronische rijhulpsystemen zoals Multi-Terrain Select, Downhill Assist Control, Active Traction Control en Crawl Control ondersteunen de bestuurder in alle denkbare situaties op alle denkbare soorten ondergrond. Voor een lange levensduur van de transmissie en de differentiëlen is het belangrijk dat alle vloeistoffen regelmatig worden ververst en dat de vorige eigenaar dat ook aantoonbaar heeft gedaan.

Welke Toyota Land Cruiser moet ik hebben?

Vanwege de forse aanschafbelastingen bestellen de meeste Nederlandse kopers hun nieuwe Land Cruiser zonder bpm en btw op grijs kenteken. Uitvoeringen met geblindeerde achterruiten en een kopschot profiteren naast een lagere aanschafprijs van een gunstiger wegenbelastingtarief. De dieselmotor met automaat is terecht de meest gekozen aandrijflijn, want die koppelt acceptabele prestaties aan een brandstofverbruik dat alleszins meevalt voor een ruim twee ton zware terreinauto. Wie per se een Land Cruiser op geel kenteken wil hebben, heeft minder keuze en moet vanwege de hogere nieuwprijzen ook gebruikt diep in de buidel tasten, zeker voor zevenzitters en luxe uitvoeringen als een SX of een Executive met leer, keyless entry en privacy glass.

Toyota Land Cruiser

Moet dit hem worden?

De Toyota Land Cruiser is een verfrissend eerlijke auto in een marktsegment dat in toenemende wordt gedomineerd door straatauto’s die zijn vermomd als terreinauto’s.
Ondanks een paar onvermijdelijke concessies op het gebied van luxe en comfort is de Land Cruiser 150 een echte terreinauto die op zijn best is als hij hard moet werken. Wie een snellere, strakker sturende en met luxe overladen SUV zoekt, is waarschijnlijk beter af met een Land Cruiser V8, of koopt een maatpak-softroader van een ander merk. Wie regelmatig een poffertjeskraam, een speedboot of een tandemasser met grondverzetmateriaal versleept, dan wel recreatief woestijnen of oerwouden doorkruist, koopt met de Toyota Land Cruiser 150 een van de betrouwbaarste auto’s om dat te doen.

Tijdlijn

2009 – introductie Toyota Land Cruiser 150
2013 – facelift
2015 – 2.8 D-4D

KOPEN
+ Capabele terrein- en trekauto
+ Moderne rijhulpsystemen
+ Degelijke werk- en trekauto
+ Betrouwbaar

NIET KOPEN
– Rijdt minder scherp op asfalt
– 3.0 dieselmotor weinig verfijnd

Denk ook eens aan een…

Land Rover Discovery (2009-2016)
De Land Rover Discovery is een unieke auto: het is een tijdloos stijlicoon en een waardige offroader. De meeste Disco’s worden nooit vies, maar het is fijn om te weten dat het kan.

Toyota Tundra (2009-heden)
De Toyota Tundra is de redneck binnen Toyota’s bedrijfsautoprogramma: niet subtiel, wel groot, sterk en praktisch ingesteld. Uitvoeringen met dubbele cabine en lpg zijn hier het populairst.