Autovisie
Autovisie Koopwijzer 24 jan 2021

Koopwijzer: occasion Saab 9-3 NG (2002-2012)

De laatste Saab 9-3 is minder eigenwijs en minder problematisch dan zijn oudere naamgenoot. Hier lees je over alle aandachtspunten bij de aankoop van een tweedehands exemplaar. 

De Saab 9-3 (1998-2003) is een moderne interpretatie van de klassieke 900. Met de nieuwe 9-3 NG (2002-2012) slaat het merk nieuwe wegen in – niet in de laatste plaats omdat eigenaar GM eindelijk wel eens geld wil verdienen met het Zweedse submerk. Het nieuwste model deelt alleen de naam met zijn voorganger, maakt gebruik van betrouwbare GM-techniek en legt meer dan ooit nadruk op sportiviteit, dynamiek en rijplezier.

Carrosserie

Schok en horror: Saab vervangt de vijfdeurs hatchback door een traditionele vierdeurs sedan. De 9-3 Sport Sedan draagt een maatpak van sportieve snit en is duidelijk gericht op (nieuwe) klanten die gewend zijn om Duits te winkelen. Dat geldt nog meer voor de Vector en Aero die af-fabriek zijn voorzien van een subtiel spoilerpakket. In 2003 verschijnt de 9-3 Cabrio met winterharde softtop; de vijfdeurs Sport Estate volgt in 2005. Een ingrijpende facelift in 2007 omvat een nieuwe spitse neus met grote koplampen, een nieuwe motorkap en bumpers en ‘ijsblok’-achterlichten. De 9-3X crossover van 2009 heeft een verhoogd onderstel en kunststof aanbouwdelen. De laatste facelift, onder de hoede van Spyker, brengt subtiele retouches aan koplampen, mistlampen en bumpers.

Interieur

Het instrumentenpaneel en de infotainmentbediening vormen optisch een geheel, zoals bij de oude 9-3, terwijl de onderliggende middenconsole indruk maakt met een grote hoeveelheid kleine knopjes. Saab-eigenwijzigheden blijven beperkt tot 3D-luchtroosters, een uitklapbekerhouder en een in de middenconsole geïntegreerd contactslot. De voorstoelen met anti-whiplash hoofdsteunen zijn bekleed met stof, stof/leer of leer. Fabrieksopties zijn bluetooth, dvd-navigatie, gprs-internet en verschillende audiosystemen. 2006 brengt een nieuw dashboard met dubbeldin infotainment, draaiknoppen en zwart in plaats van lichtgrijs kunststof. Dashboardknoppen met loslatende coating zijn een pre-facelift kwaal. Dit is te verhelpen met een stickerset of een set nieuwe ‘bouwpakketknoppen’.

Motor

Saabs eigen EcoPower-benzinemotoren ruimen het veld ten gunste van nieuwe GM Ecotec 2.0-turboviercilinders met balansassen (150-210 pk). De BioPower-varianten zijn geschikt voor E85-brandstof. Later volgen een atmosferische 1.8i (122 pk) en een 2.8 V6 turbo (230-280 pk). De vertrouwde en verouderde 2.2 TiD (125 pk) maakt snel plaats voor een 1.9 TiD (Fiat JTD) met acht (120 pk) of zestien (150 pk) kleppen. In de periode 2010-2011 maken de 1.9 TTiD biturbodiesel (130-180 pk) en een nieuwe 2.0-turbobenzinemotor (163-220 pk) hun opwachting. De turbobenzinemotoren zijn betrouwbaar en lenen zich uitstekend voor softwaretuning. V6-kwalen zijn distributiekettingslijtage en haperende bobines; bij de TiD 16V en TTiD is het oppassen voor vervuilde wervel- en egr-kleppen en roetfilters. Gescheurde inlaatslangen en turboslijtage komen voor bij de TTiD.

Transmissie

De dwarsgeplaatste motoren zijn verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een sequentiële Sentronic vijftrapsautomaat met koppelomvormer is leverbaar op de benzinemotoren en de 1.9 TiD. Later verschijnt een nieuwe zestrapsautomaat. In de beginperiode zijn er problemen met de warmtewisselaar van de vijftrapsautomaat waardoor atf en koelvloeistof zich vermengen en de bak stukloopt. Controleer goed of dit (potentiële) probleem is aangepakt.

Wielophanging

De 9-3 staat op het GM Epsilon-platform en heeft onafhankelijke McPherson voorwielophanging en een multilink achterwielophanging. De rijeigenschappen zijn sportiever dan voorheen zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Een sportonderstel is standaard op de Vector, de Aero en de V6. XWD vierwielaandrijving met Haldex-koppeling en een elektronisch sperdifferentieel is een primeur voor jubileummodel Turbo X en is vanaf 2008 leverbaar op de sedan/estate met de sterkste viercilinder benzinemotor. Controleer bij XWD-versies of de differentieelolie en het Haldex-filter tijdig zijn vervangen. Een bonkend bijgeluid (XWD) kan liggen aan een versleten lamellenkoppeling.

Welke moet ik hebben?

Met de turboviercilinders zit je altijd goed. Datzelfde geldt voor de 1.9 T(T)iD-motoren, hoewel de snelste diesels onderhoudsgevoeliger zijn dan de benzineversies. De geblazen V6 klinkt geweldig en is zeer rap, maar ook zwaar en minder lichtvoetig dan de viercilinders. Uitrustingsniveaus heten Linear (15-inch lichtmetaal, stof, cruise control, airco), Arc (16-inch lichtmetaal, mistlampen, leren stuur, houtinleg), Vector (17-inch lichtmetaal, sportpakket, sportstoelen, leer/stof, metaalinleg) en Aero (als Vector plus xenon en verlaagd sportonderstel). Verder zijn er bijtellingsvriendelijke Business-uitvoeringen en actiemodellen als de Optic, Solid en Norden. Vanaf de facelift zijn veel fabrieksopties samengevoegd in optiepakketten (o.a. Driver Pack, Multimedia Pack, Vision Pack, etc.). Het meest compleet zijn de Aero en Griffin van het allerlaatste bouwjaar.

Moet dit hem worden?

Met zijn ingetogen vormgeving, ingebakken veiligheid en soepele turbomotoren is de 9-3 NG een behoorlijk geslaagde herinterpretatie van klassieke Saab-merkwaarden. In de beginjaren is het model het meest competitief in vergelijking met de concurrentie. Latere bouwjaren verliezen hun voorsprong maar niet hun karakter. Het hogere GM-gehalte betekent minder eigenzinnigheid maar ook aanzienlijk minder kans op (motorische) problemen in vergelijking met de oude 9-3. Net als bij andere Saab-modellen geldt dat topversies met dikke motoren en weinig kilometers hun waarde het best behouden. Auto’s die buiten deze parameters vallen, zijn aanzienlijk vriendelijker geprijsd en bieden veel waar voor hun geld – mits je het leuk vindt om in een ‘anders dan andere’ auto te rijden van een merk dat niet meer bestaat.

Tijdlijn

  • voorjaar 2002 – introductie Saab 9-3 Sport Sedan
  • 2004 – Cabrio
  • 2005 – Sport Estate, 2.8T V6
  • 2006 – facelift interieur
  • 2007 – facelift exterieur, Turbo X
  • 2009 – 9-3X
  • 2010 – 2.8T V6 vervalt, ePower studiemodel
  • najaar 2011 – kleine facelift, Griffin
  • 2012 – einde productie (Spyker)
  • 2013-2014 – herstart NEVS, 9-3 Aero Limited Edition

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 43,68
Remschijven voor, per set € 102,23
Bobine, per stuk vanaf € 82,49
Waterpomp, € 84,73
Koppeling compleet, € 238,83
Michelin Primacy 4, 225/50 R17, per stuk vanaf € 131,21

Prijzen gelden voor een Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t van 2005 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 300,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 km/1 jaar.

Kopen

+ Soepele turbo(diesel)motoren
+ Betrouwbare techniek
+ Beschaafd en rap

Niet kopen

– Minder eigenzinnig dan vroeger
– Beperkte beenruimte
– Late bouwjaren missen aansluiting concurrentie

Denk ook eens aan een…

Volvo S60 (2000-2009)
Met de S60 slaat ook Volvo begin deze eeuw nieuwe sportieve wegen in. Melodieuze vijfcilinders, comfortabel meubilair en voorbeeldige veiligheid zorgen voor extra cachet. 1500-15000 euro

Subaru Legacy (Outback) (2003-2010)
Boxermotoren en AWD verpakt in anonieme vormgeving: de eigenzinnigheid van de Legacy (Outback) zit vooral vanbinnen. Technisch voorbeeldig (buiten de 2.0D). 3000-13.000 euro