Autovisie
Autovisie Koopwijzer 20 jun 2021

Koopwijzer: occasion Renault Espace (2015-heden)

De Renault Espace V verruilt licht en ruimte voor stijlvolle geborgenheid. Waar moet je op letten als je nu een tweedehands exemplaar wilt kopen?

MPV’s zijn uit, SUV’s zijn in. Met de vijfde generatie Espace, modelcode JR, slaat Renault daarom een nieuwe weg in. Het voormalige ruimtewonder verandert in een stijlvolle crossover met een hoge zitpositie, een limousinewaardig interieur en volop plaats voor comfort en luxe.

Carrosserie

Voor verstokte Espace-volgelingen is het even slikken. De traditionele MPV-vormgeving, met slanke dakstijlen en grote glasoppervlakken, maakt plaats voor een crossover-ontwerp met een hoge taille, grote wielkasten, platte raampartijen en een aflopende daklijn. Pure Vision led-koplampen, led-achterlichten, subtiele chroomaccenten en een panoramische voorruit geven de uitstraling extra cachet. De lengte en breedte zijn vergelijkbaar met die van de oude Grand Espace, wel is de daklijn met 1,67 meter een stuk lager (was 1,80 meter). Het optionele elektrisch bedienbare panoramadak vergroot de lichtinval in het interieur, maar verkleint de hoofdruimte voor achterpassagiers. Vier jaar na de introductie krijgt de Espace een facelift (Phase 2) met een nieuwe voorbumper, een nieuwe grille en nieuwe Matrix Beam led-koplampen.

‘Renault doet Espace, Talisman en Scénic in de ban’

Interieur

De karakterverandering komt ook tot uiting in het interieur. Licht en ruimte maken plaats voor de geborgenheid van privacy-glass en meerkleurige sfeerverlichting. Standaard heeft de Espace vijf zitplaatsen, een derde zitrij is tegen meerprijs leverbaar. Handig: de stoelleuningen zijn elektrisch neerklapbaar. Het dashboard heeft een ‘zwevende’ middenconsole met een verticaal geplaatst R Link 2-infotainmentscherm. Het Multi-Sense systeem varieert de rijbeleving naar wens van ontspannen (blauwe sfeerverlichting, stoelmassage) tot sportief (rode sfeerverlichting, versterkt motorgeluid). Apple Carplay/Android Auto debuteren in 2017.

Eind 2019 doen een nieuw tft-instrumentarium, Easy Link-infotainment en een draadloze telefoonlader hun intrede. Semi-autonoom rijden kan met de Highway & Traffic Jam Companion. Elektronica- en afwerkingsfouten komen vooral voor in de vroege bouwjaren. Een grote groep eigenaren ervaart een goed functionerend R-Link systeem, minder gelukkigen melden vastlopers, uitvallende functies en vergeten instellingen. Meestal biedt nieuwe software, nieuwe hardware of een verse accu uitkomst. Condensvorming in het interieur kan liggen aan een lekkend rubber van het panoramadak.

Motor

Vanaf de introductie staan twee dieselmotoren en een benzinemotor paraat. Alle motoren hebben een turbolader. De 1.6 TCe-benzinemotor levert 200 pk/260 Nm. De 1.6 dCi-dieselmotor is er met enkele turbo (130 pk/320 Nm) en dubbele turbo (160 pk/380 Nm). In het najaar van 2017 verschijnt een nieuwe 1.8 TCe-benzinemotor (225 pk/300 Nm). In de loop van 2018 maken nieuwe Blue dCi-diesels met SCR-katalysator en AdBlue hun entree, de 1.6 Blue dCi (160 pk/360 Nm) en de 2.0 Blue dCi (200 pk/400 Nm). De nieuwste 2.0 Blue dCi voldoet aan de Euro 6d-emissienorm en levert 190 pk. Controlepunten bij de 1.6 dCi zijn zwetende carterpakkingen en problemen met de EGR-koeler en EGR-klep. Verhoogd olieverbruik kan voorkomen bij de 2.0 Blue dCi.

Transmissie

Alleen de lichtste diesel is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Andere versies hebben een automatische EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Bij de dCi-dieselmotoren monteert Renault een zesversnellingsbak met natteplaatkoppeling. De TCe-benzinemotoren hebben een zevenversnellingsbak met drogeplaatkoppeling. Bijgeluiden, slippen en andere schakelproblemen kunnen voorkomen bij de ‘droge’ variant, en dan opnieuw meestal bij de eerste bouwjaren. Het is een pluspunt als de koppeling (of de complete transmissie) aantoonbaar is vervangen door een nieuw en verbeterd exemplaar.

Wielophanging

De Espace heeft voorwielaandrijving, onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging. Topmodellen zijn uitgerust met Multi-Sense 4Control met vierwielbesturing en elektronisch instelbare schokdempers. Bij deze uitvoeringen verandert de rij- en stuurkarakteristiek mee met de gekozen rij-instelling. Vooral in de comfortstand bewijst dit systeem zijn meerwaarde. In de sportstand kan de besturing nogal nerveus aanvoelen. De stabilisatorstangen van de vooras zijn slijtagegevoelig – vervanging is niet duur – en een krakende achterwielophanging is meestal te verhelpen met het invetten van de betreffende rubbers.

Welke moet ik hebben?

De Espace rijdt het soepelst en zuinigst met de sterkste dieselmotoren. Voor benzinerijders met een relaxte rijstijl is de 1.6 TCe vlot genoeg, maar je krijgt nooit spijt als je doorspaart voor de sterkere 1.8 TCe. De Expression heeft 17-inch wielen, privacy-glass, handsfree entry & start, R-Link 2 met navigatie en DAB+, automatische airco en parkeersensoren rondom. De Dynamique heeft 18-inch wielen, Multi-Sense Drive en leer/stof. Topmodel Initiale Paris heeft onder andere 19-inch wielen, Multi-Sense 4Control met adaptieve schokdempers, nappaleer en massagestoelen. Later in de productiecyclus veranderen de uitrustingsniveaus in Zen, Intens, Limousin en Initiale Paris.

Moet dit hem worden?

Ondanks de optionele derde zitrij is de vijfde generatie Espace strikt genomen geen echte MPV. Grote gezinnen met bovenmodaal lange gezinsleden zijn beter af met een traditionele gezinsbus. In zekere zin is de vijfde Espace meer een opvolger van de Renault Avantime dan van de Espace IV. Het is een auto met de functionaliteit en de zitpositie van een SUV, zonder diens uitbundige vormgeving, en met alle comfort en luxe die je van een Franse reislimousine verwacht. Als je deze eigenschappen kunt waarderen, dan is de Espace V een uniek aanbod. Het blijft jammer dat de bouwkwaliteit aanvankelijk niet helemaal in de pas liep met de hoogstaande uitstraling van het ontwerp en de uitrusting. Koop daarom bij voorkeur een stipt onderhouden Espace van een zo recent mogelijk bouwjaar – dan is de kans op zorgeloos rijden het grootst.

Tijdlijn

2013 – Initiale Paris studiemodel
najaar 2014 – introductie Renault Espace V (JR)
zomer/najaar 2017 – 1.8 TCe, kleine facelift
2018 – 2.0 Blue dCi 160/200
2019 – grote facelift (Phase 2)
najaar 2020 – 2.0 Blue dCi 190

KOPEN
+ Chic design
+ SUV-beleving zonder SUV-vormgeving
+ Limousinewaardig interieur
+ Comfortabel

NIET KOPEN
– Wisselende bouwkwaliteit vroege bouwjaren

Denk ook eens aan een…

Mercedes-Benz R-Klasse (2005-2017)
De R-Klasse is een kruising tussen een MPV, Combi en Limousine en is er ook als Lang en AMG. Visueel het acceptabelst vanaf faceliftjaar 2010.

Lancia/Chrysler Voyager (2008-2016)
De Voyager is een fullsize MPV op z’n Amerikaans: ruim, comfortabel en luxe. De 3.6 V6 en 2.8 CRD zijn soepel in de omgang.