Autovisie
Autovisie Koopwijzer 3 mei 2020

Koopwijzer: occasion Peugeot 3008 (2009-2016)

De Peugeot 3008 is een Qashqai-kloon met Franse charme, en Franse kwaaltjes. Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands exemplaar?

Hoe vaak kan je verschillende automodellen met elkaar kruisen? Die vraag mag je terecht stellen als het om de Peugeot 3008 gaat. De PSA-tegenhanger van de Nissan Qashqai is een mix van een vijfdeurs hatchback, een compacte mpv en een compacte suv. De drievoudige crossover is gebaseerd op de Peugeot 308 waarmee het model een aantal technische en optische kenmerken deelt.Peugeot 3008

Carrosserie

De 3008 bewijst dat drie automodellen mixen hetzelfde effect heeft als calvados, cognac, en pastis in hetzelfde glas schenken. Het eindresultaat is bijzonder, maar valt niet bij iedereen in de smaak. Met name de opvallend hoge flanken en de driehoekige paintball-achterlichten vragen om gewenning. Aan de voorkant garanderen een hoge neus met langwerpige koplampen en de verchroomde blokjesgrille voor voldoende snelwegstatus. Erg handig is de tweedelige ‘oester-achterklep’ met plat neerklapbare onderste helft. De bagageruimte is groot (432-1604 liter) en de achterbank is eenvoudig in delen neerklapbaar. Met de facelift van 2014 durft Peugeot eindelijk het SUV-karakter van de 3008 te benadrukken. De laatste modelserie is scherper gelijnd en visueel het best in balans.

Peugeot 3008

Motor

De 1.6 VTi (120 pk) en 1.6 THP (156 pk) viercilinders van BMW/PSA zijn prettig in de omgang, met de kanttekening dat ze niet immuun zijn voor distributiekettingproblemen en olieverbruik. Extra aandachtspunten bij de THP-turbomotor zijn defecte bobines, waterpompen en brandstofpompen en turboslijtage. Vanaf 2013 zouden deze problemen uitgebannen moeten zijn, maar waakzaamheid blijft geboden. Het dieselgamma bestaat uit de 1.6 HDi (109-112 pk), de 2.0 HDi (150 pk) en de Hybrid4 met 2.0 HDiF-dieselmotor (163 pk) en een elektromotor (37 pk) op de achteras. Aandachtspunten bij de diesels zijn vervuilde roetfilters en egr-kleppen; de Hybrid4 is onzuiniger dan beloofd en heeft een beperkt trekgewicht van 770 kg. In 2015 verschijnen de 1.2 PureTech (130 pk), de vernieuwde 1.6 THP (165 pk) en de nieuwe Euro VI-diesels 1.6 BlueHDi (120 pk) en 2.0 BlueHDi (150-180 pk). Bij de BlueHDi-diesels moet het Adblue-reservoir grofweg elke 25.000 km worden bijgevuld.

Transmissie

De 1.6 VTi heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De andere motoren hebben een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak. De EGS6 gerobotiseerde zesbak is leverbaar op de 1.6 HDi (110-115 pk) en standaard op de Hybrid4. De conventionele EAT6-zestrapsautomaat is tegen meerprijs beschikbaar op de 1.6 THP, de 2.0 HDi en de 1.6/2.0 BlueHDi. Sommige 3008-rijders klagen over bijgeluiden en stroeve bediening bij de handgeschakelde vijfversnellingsbak. Dit is ergerlijk, maar wordt afgedaan als een producteigenschap. De EGS6-transmissie is niet de subtielste halfautomaat ter wereld; sterke nekspieren zijn een pre.

Peugeot 3008

Interieur

Net als in de 5008 zorgen een sterk achterover hellend dashboard en een brede middenconsole voor een cockpitachtige sfeer. De radio- en navigatiesystemen en de bedieningselementen zijn bekend uit andere Peugeot-modellen. In totaal zijn er vijf zitplaatsen met genoeg beenruimte en handige opbergbakken en -vakken. Naast bluetooth, navigatie, JBL-audio en climate control zijn onder meer leren bekleding, een head-up display en een glazen panoramadak leverbaar. In 2014 wordt het interieur aangepast met fraaiere materialen, een aantal designwijzigingen en nieuwe infotainmentopties. Check bij een gebruikte 3008 of alle boordelektronica soepel werkt. Het opklapmechanisme van het navigatiescherm kan haperen. Hetzelfde lot treft soms het head-up display.

Peugeot 3008

Wielophanging

De onderstelafstemming is prima in balans voor een crossover met milde SUV-aspiraties. Het optionele Dynamic Rolling Control-systeem op de achteras vermindert de overhelneiging in bochten. De hybrideversie heeft vierwielaandrijving, bij andere uitvoeringen zorgt een elektronisch sperdifferentieel – Grip Control – voor extra tractie. Controleer tijdens de proefrit of de elektrische handrem foutloos werkt, want deze hapert of blokkeert weleens.

Peugeot 3008

Welke moet ik hebben?

De 1.6 THP en de 2.0 HDi met zesbak of zestrapsautomaat zijn zonder twijfel de fijnste motoren voor de 3008. Wie minder haast heeft, kan kiezen voor de 1.6 VTi of 1.6 HDi. De beste allround benzinemotor is de 1.2 PureTech driecilinder. Uitvoeringen zijn de SR (esp, hill start assist, handbediende airco, leren stuur) de ST (climate control, elektrische raambediening achterin, radio/cd/mp3) en de GT (navigatie, parkeersensoren, head-up display). Vanaf 2011 veranderen de uitvoeringen in Access, Active en Allure. De Blue Lease-versies zijn op de zakelijke markt gericht. Met het oog op de onoverzichtelijke achterkant zijn parkeersensoren en een parkeercamera, leverbaar vanaf de facelift, handig om te hebben.

Peugeot 3008

Moet dit hem worden?

In het drukbevolkte midsize crossoversegment is de Peugeot 3008 een markante verschijning. Onder het opvallende design is het een praktische gezinsauto met een comfortabel interieur, praktische opbergmogelijkheden en een keurig complete standaarduitrusting. Voor een lange en gelukkige relatie is het wel verstandig om de motorisering en het bouwjaar zorgvuldig uit te kiezen. Dit laatste is met name relevant voor kopers die hun zinnen hebben gezet op de 1.6 THP-motor. Toch zijn de aandachtspunten geen reden om het model te laten staan. Andere Europese automerken hebben in dezelfde bouwperiode vergelijkbare kwalen gehad en die worden als occasion ook gewoon verkocht. Koop met beleid en bezuinig niet op garantie, dan is de 3008 een prima keuze.

Peugeot 3008

Tijdlijn

najaar 2008 – Peugeot Prologue Hybrid4 studiemodel
2009 – introductie Peugeot 3008
2010 – 1.6 HDiF 110 pk, 2.0 HDiF 160
2011 – 3008 Hybrid4, 1.6 e-HDiF
2013 – 1.6 HDiF 115
najaar 2013 – facelift
2015 –PureTech 130, THP 165. BlueHDi 120-180
najaar 2016 – introductie Peugeot 3008 II

Onderdelenprijzen

Remblokken voor, per set € 74,37
Remschijven achter inclusief lager, per set € 268,31
Distributieketting inclusief spanner, € 145,78
Turbocompressor, vanaf € 619,18
Elektrische waterpomp, vanaf € 96,55
Michelin Primacy 3, 225/50 R17, per stuk vanaf € 119,70

Prijzen gelden voor een Peugeot 3008 1.6 THP van 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 175,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 275,–

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 30.000 km/2 jaar).

Peugeot 3008

Kopen

+ Goede rijeigenschappen
+ Aantrekkelijk en praktisch interieur
+ Handige tweedelige achterklep
+ Prettige dieselmotoren

Niet kopen

– Vormgeving blijft wennen
– Oppassen voor THP-problemen en elektronicastoringen

Denk ook eens aan een…

Mazda CX-5 (2012-heden)
Ruim, praktisch, dynamisch en degelijk: de Mazda CX-5 is een van de beste crossovers die je kunt kopen. Ook als occasion is hij populair, maar een koopje is het niet. 15.000-45.000 euro

2013 Mazda CX-5

Hyundai ix35 (2010-2015)
De Hyundai ix35 combineert voorbeeldige betrouwbaarheid met heel veel value for money. De Kia Sportage verpakt dezelfde techniek in een spannender jasje. 11.000-25.000 euro.

Hyundai ix35