Autovisie
Autovisie Koopwijzer 5 sep 2021

Koopwijzer: occasion BMW i3 (2013-heden)

Aan het einde van zijn levenscyclus is de BMW i3 onveranderd vernieuwend. Maar waar moet je op letten als je een occasion koopt?

Binnenkort neemt BMW afscheid van de i3. Hoewel het einde voor de elektrische vierzitter in zicht komt, is het model nog net zo revolutionair als toen het in 2013 op de markt kwam. Ook als occasion zijn er genoeg redenen om voor het in alle opzichten vernieuwende model te kiezen.

Carrosserie

De BMW i3, modelcode L01, heeft een aluminium chassis waarin het accupakket is gemonteerd. De carrosserie is gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). De lichte en stijve constructie maakt b-stijlen overbodig. Tegenovergesteld openende voorportieren en achterdeurtjes bieden toegang tot het interieur. Deze ‘portaaldeurconstructie’ is overigens wat minder handig in smalle parkeervakken. Onder de eigenzinnige en futuristische vormgeving gaat een auto schuil met de buitenafmetingen van een b-segmenter en (bijna) de hoogte van een kleine mpv. De bagageruimte is 260-1.100 liter groot. De ‘frunk’ herbergt een opbergvak voor de laadkabel. De facelift van 2017 brengt een subtiele facelift. De i3s heeft een sportievere aankleding en is herkenbaar aan modelspecifieke bumpers en spatbordverbreders.

Interieur

Ook de binnenkant ziet eruit alsof BMW per ongeluk een studiemodel in productie heeft genomen. Slanke stoelen en slim ruimtegebruik maximaliseren de been- en hoofdruimte van het vierzits interieur. Het ‘zwevende’ dashboard heeft een klein digitaal instrumentarium recht voor de bestuurder en een grote centrale iDrive-interface. De rijselectorhendel is rechts aan de stuurkolom gemonteerd. Het duurzame karakter van de i3 spreekt mede uit de toepassing van gerecyclede en natuurlijke materialen zoals hout, natuurleder en wollen bekleding. Er zijn vier interieurthema’s, Atelier, Loft, Lodge en Suite en talloze extra’s zoals een energiebesparende warmtepomp, Business of Professional navigatie, Connected-diensten en actieve rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, voetgangerherkenning en een actieve parkeerassistent.

Motor/transmissie

De achterin geplaatste eDrive hybride synchrone elektromotor levert maximaal 170 pk/250 Nm. De standaard i3 sprint in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De i3s haalt 184 pk/270 Nm uit zijn e-motor en wikkelt de standaardsprint in 6,9 seconden af. Beide versies zijn er als volledig elektrische BEV en als REX met een 650 cm3 tweecilinder benzinemotor (34-38 pk) als range extender. Met de introductie van het 120 Ah accupakket vervalt de REX-versie. Effectieve remenergieterugwinning maakt one pedal driving mogelijk. Wie een sport maakt van sparen, kan de actieradius vergroten met de uitrolstand op de snelweg en de extra zuinige rijmodi Eco Pro en Eco Pro+. De elektromotor drijft de achterwielen aan via een eentrapsoverbrenging.

Accupakket

Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 22 kWh/60 Ah (NEDC-range tot 194 km). Later verschijnen een 33 kWh/94 Ah accu (WLTP-range tot 255 km) en een 42 kWh/120 Ah accu (WLTP-range tot 310 km). Het rijbereik met een fabrieksnieuwe accu bedraagt, afhankelijk van temperatuur, rijstijl en accessoiregebruik, zo’n 70 tot 80 procent van de theoretische actieradius. Afhankelijk van het bouwjaar varieert de laadsnelheid van maximaal 2,4-3,6 kW (standaard stopcontact) tot maximaal 7,4-11 kW (AC-laden met i Wallbox). Met ingebouwde snellader is DC-snelladen tot 50 kW mogelijk. Niet elke i3 heeft de snellaadfunctie, dus controleer bij een occasion of deze voorziening aanwezig is als je regelmatig range-overstijgende ritten maakt.

AC Schnitzer laat BMW i3 sneller ogen

Wie diep genoeg in het iDrive-systeem graaft, kan de resterende accucapaciteit uitlezen. De waarde achter ‘Batt Kapa Max’ toont de indicatieve restcapaciteit. De exacte restcapaciteit uitlezen kan alleen met gespecialiseerde diagnosesoftware. Aanvankelijk gaf BMW 8 jaar/100.000 km garantie op het accupakket (restcapaciteit boven 70%). In 2020 is dit verlengd naar 8 jaar/160.000 km. Een mankement dat weleens voorkomt, betreft defecte motorsteunen. Tijdig vervangen voorkomt dure gevolgschade.

Wielophanging

BMW geeft de i3 rijeigenschappen mee die het merk waardig zijn. Onafhankelijke MacPherson voorwielophanging, multilink achterwielophanging en een laag zwaartepunt zorgen voor het soort rijplezier dat je van een kleine (elektrische) BMW mag verwachten. De elektrische stuurbekrachtiging is direct en heeft genoeg gevoel. Het standaard onderstel met de standaard 19-inch wielen heeft een goede balans tussen comfort en stuurgevoel. Strakkere rijeigenschappen, met name in bochten, biedt de i3s dankzij een 10 mm verlaagd sportonderstel, een 40 mm grotere spoorbreedte en 20-inch wielen met bredere 175/55 R20 (v) en 195/50 R20 (a) banden. De keerzijde van de sportieve aanpassingen is een wat kleinere actieradius.

Welke moet ik hebben?

Het occasionaanbod van de BMW i3 is behoorlijk ruim. De keuze tussen de verschillende varianten (60 Ah/94 Ah/120 Ah/REX) is vooral afhankelijk van het voorgenomen gebruiksdoel. Het kleinste accupakket voldoet prima voor lokaal gebruik en incidentele langere ritten, maar houdt niet over bij koud weer en intensief snelweggebruik. Ten opzichte van de 60 Ah- en de 120 Ah-versie biedt de 94 Ah-variant de beste balans tussen betaalbaarheid en bereik. Populaire fabrieksopties zijn de snellader, de warmtepomp en het Comfort- of Comfort Advance-pakket. De REX-versie voorkomt laadpaalangst, maar mist de financiële en technische voordelen van de volledig elektrische versie en heeft hogere gebruikskosten.

Moet dit hem worden?

Met de i3 bewijst BMW dat ‘Vorsprung durch Technik’ ook uit München kan komen. Het vernieuwende materiaalgebruik, het verfrissende interieurconcept en de avantgardistische vormgeving maken BMW’s handzame elektro-auto vrijwel concurrentieloos. In 2013 was de achterwielaangedreven vierzitter zijn tijd vooruit, en eigenlijk is hij dat nu nog steeds. Zuiver rationeel bezien is de i3 nieuw en gebruikt – zonder verrekening van eventuele aankoopsubsidies – ronduit duur ten opzichte van conventionele b- en zelfs c-segmenters, die voor hetzelfde geld meer ruimte, een grotere actieradius en meer trekgewicht bieden. Vind je het leuk om iets aparts elektrisch te rijden en heb je daar het geld voor over, dan is de BMW i3 een van de meest bijzondere productieauto’s die de EV-transitie tot nu toe heeft voortgebracht.

TIJDLIJN

2012 – introductie BMW i3
2016 – i3 94 Ah
2017 – i3 Carbon Edition, facelift, i3s
2018 – i3 120 Ah, einde REX

Dit kosten ze:

Omdat sommige aanbieders vraagprijzen exclusief btw vermelden, zijn de prijzen van gebruikte BMW i3’s onderling lastig te vergelijken. De voordeligste i3 op Gaspedaal.nl inclusief btw is een Comfort 60Ah met leer (2014/68.000 km) voor 14.000 euro. Een Comfort Advance 60Ah REX (2015/109.000 km) kost 16.800 euro. Een i3s iPerformance 94 Ah met panoramadak (2018/32.000 km) staat voor 22.400 euro te koop. De voordeligste i3 120Ah is een Base (2018/44.000 km) voor 24.000 euro. Een i3S iPerformance 120 Ah (2019/25.000 km) komt in zicht vanaf 29.000 euro.

ONDERDEELPRIJZEN
Michelin e.Primacy, 155/70 R19 84 Q (v), per stuk vanaf  166,99
Michelin e.Primacy, 175/60 R 1986 Q (a), per stuk vanaf 159,99
Prijzen gelden voor een BMW i3 van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Denk ook eens aan een…

Audi A2 (2000-2005)
De compacte, lichte en efficiënte A2 is de laatste echt vernieuwende Audi en conceptueel intelligenter dan de grote en zware elektrische e-tron modellen.
1500-7000 euro

BMW 330e (2016-2019)
De plug-in hybride 3 Serie combineert een turbobenzinemotor met elektro-aandrijving als range-extender. Relatief praktisch en biedt volop rijplezier.
13.000-30.000 euro