Autovisie
Autovisie Koopwijzer 28 feb 2021

Koopwijzer: occasion Audi A6 (C6) (2004-2010)

Van de zuinige 2.0 TDIe tot de hoogpotige allroad quattro en de razendsnelle RS6, de derde generatie Audi A6 heeft voor elke behoefte een passend antwoord. Waar moet je op letten in het geval van een occasion?

In 2004 verschijnt de derde generatie Audi A6 (C6). Het model wacht een zware taak: het immense succes van zijn voorganger voortzetten. Audi ontwikkelt een volledig nieuwe auto en kiest voor een evolutionaire vormgeving, zodat de Limousine en Avant sterk op hun voorgangers lijken. De meest opvallende veranderingen zijn de oplopende dorpellijn en de single frame grille, die eerder debuteerde op de A8 W12.

Revolutie voor Audi A6

De slanke vormgeving verhult dat het model in alle richtingen groeit en de vijfmetergrens benadert. In het interieur kiest Audi wél nadrukkelijk voor de revolutie. De introductie van de Multi Media Interface (MMI) domineert de middenconsole, waarin de MMI-bedieningseenheid en het bijbehorende beeldscherm zijn ondergebracht. Ook wordt een elektronische handrem toegepast. Wat verder opvalt zijn de hoogwaardige materialen en de onberispelijke afwerking.

Ook in dynamisch oogpunt overklast de nieuwe A6 zijn voorganger. De wegligging profiteert van toegenomen spoorbreedte en onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen voor en een trapezoïdale achteras. Ondanks deze aanpassingen blijft het een comfortabele auto met vrij lichte besturing. Wie meer sportiviteit zoekt, is aangewezen op de sportonderstellen of de S- en RS-versies. Vanaf de introductie in 2004 zijn drie benzinemotoren en twee dieselmotoren beschikbaar, de 2.4 V6 (177 pk), 3.2 V6 FSI (255 pk) en 4.2 V8 en de 2.0 TDI PD (140 pk) en 3.0 TDI CR V6 (225 pk).

Audi Quattro

Afhankelijk van de motorisering is voorwiel- of vierwielaandrijving (quattro) leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, een automatische zeventraps Multitronic-transmissie (CVT) of een zestraps Tiptronic-automaat. Wie kiest voor quattro en automaat, krijgt altijd de Tiptronic-bak. Naar goede Audi-traditie zijn de basismodellen kaal en de opties duur. Naast de Pro Line en S-Line pakketten zijn talloze opties beschikbaar, waaronder adaptieve xenon (plus) koplampen, sportonderstellen, luchtvering en lichtmetalen wielen tot en met 19 inch groot. Beschikbare interieuropties zijn bijvoorbeeld leer of leer/alcantara bekleding, sportstoelen, sportsturen, drie MMI-varianten (met navigatie en 6,5–7 inch beeldscherm) en Bose surround sound.

Tijdens de productieperiode ondergaat de Audi A6 diverse wijzigingen. In 2005 verschijnt een nieuwe viercilinder basismotor, de 2.0 TFSI (170 pk), terwijl het dieselaanbod wordt uitgebreid met de 2.7 TDI V6 CR (180 pk). Daarna, in 2006, verschijnt de Audi A6 allroad quattro met matte kunststof aanbouwdelen en standaard luchtvering. In hetzelfde jaar debuteert de nieuwe 2.8 V6 FSI (210 pk) benzinemotor. De langverwachte S6 verschijnt in 2006 met de atmosferische 5.2 V10 FSI (435 pk) uit de S8. Wie dit niet genoeg vindt, kan twee jaar later uitwijken naar de nieuwe RS6 met 5.0 TFSI biturbomotor (580 pk).

Facelift Audi A6

Het najaar van 2008 brengt een facelift met onder meer gewijzigde bumpers, koplampen en achterlichten met geïntegreerde led-technologie en knipperlichten in de buitenspiegels. Belangrijke technische wijzigingen zijn een vernieuwd MMI-systeem en quattro-aandrijving met nadruk op de achteras (40:60). Nieuwe motoren zijn de 3.0 TFSI V6 met mechanische compressor (290 pk) en de herziene 2.8 FSI met 190 of 220 pk. De 2.0 TDI heeft voortaan common rail inspuiting en 140 of 170 pk; spaarversie 2.0 TDIe (136 pk) heeft een verlaagd onderstel, langere overbrengingen en banden met lage rolweerstand. De 2.7 TDI levert voortaan 190 pk en de 3.0 TDI 240 pk. Met deze veranderingen gaat het model zijn laatste levensfase in. In het najaar van 2010 verschijnt de vierde generatie A6 (C7).

De derde generatie Audi A6 dankt zijn hernieuwde verkoopsucces aan het het uitgebreide aanbod motoren, uitvoeringen en opties en zijn prettige rijeigenschappen. De behoudende vormgeving is een voordeel voor occasionkopers, want het model maakt nog altijd geen verouderde indruk. Ook technisch is de voorlaatste A6 helemaal bij de tijd dankzij het MMI-systeem, moderne veiligheids- en infotainmentsystemen en lange onderhoudsintervallen. In de basis is de Audi A6 een betrouwbare auto, maar er zijn een aantal mankementen die kunnen eindigen in peperdure reparaties. De mechanische complexiteit maakt een sluitende onderhoudshistorie en een correcte kilometerstand essentieel; teruggedraaide tellers komen regelmatig voor, zowel bij origineel Nederlandse auto’s als importmodellen. Koop bij voorkeur een auto met garantie bij een Audi-dealer of Audi–specialist en laat bij aankoop op een ander adres altijd een aankoopkeuring uitvoeren, want dat kan op lange termijn veel geld besparen.

Motor

Aandachtspunten bij de diesels zijn versleten verstuivers, turboladers en kettingspanners (V6). Vanaf de facelift worden gemodificeerde spanners toegepast. Bepaalde series benzinemotoren (V6/V8/V10) hebben kantelende zuigers door cilinderwandslijtage. Aandachtspunten bij de direct ingespoten FSI-motoren zijn vervuiling van het inlaatkanaal en rammelende distributiekettingen. Een hoog olieverbruik door de waterdunne Longlife-motorolie komt bij alle motoren voor.

Transmissie/onderstel

De Multitronic- en Tiptronic-automaten en het quattro-systeem hebben periodiek verse olie nodig. Versleten koppelingsplaten en het tweemassavliegwiel zijn controlepunten bij handgeschakelde diesels. Onderdelen van de complexe wielophanging kunnen slijten bij vorderende kilometerstand. De keramische remdelen voor de allersnelste modellen zijn peperduur en wees bij uitvoeringen met luchtvering bedacht op mogelijke lekkage (herkenbaar aan overhellende carrosserie).

Interieur/exterieur

Elektronicastoringen steken weleens de kop op; controleer de werking van alle aanwezige comfortsystemen en opties. Een ESP-foutmelding kan liggen aan een defecte stuurhoeksensor; andere storingen die voorkomen zijn slijtage van de DVD-lezer (navi) en een brandstofmeter die verkeerde waarden aangeeft. Een lekkende ruitensproeierslang in de achterklep kan eindigen met water in de reservewielbak en schade aan de navigatiecomputer. Wees bij de snelste uitvoeringen extra alert op mogelijke ongevalsschades.

Tijdlijn

2004 – A6 C6 Limousine 2.4/3.2/4.2 en 2.0/3.0 TDI, A6 Avant
2005 – 2.0 TFSI/2.7 TDI
2006 – A6 allroad quattro, S6 5.2 FSI, 2.8 FSI
2007 – RS6 5.0 TFSI
2008 – facelift, 3.0 TFSI/4.2 FSI/2.0 TDIe
2010 – A6 C7

KOPEN
+ tijdloze vormgeving
+ moderne techniek
+ veel motoren en uitvoeringen
+ ruim aanbod

NIET KOPEN
– groot en relatief zwaar
– kans op dure reparaties

Denk ook eens aan een…

BMW 5-Serie (2003-2010)
De sportieve meetlat van het E-segment. Keuze uit Sedan en Touring met efficiënte benzine- en dieselmotoren en legendarische versies zoals de 535D, 550i en M5. Dynamischer dan de A6, minder hoogwaardig afgewerkt.

Mercedes-Benz E-Klasse (2002-2009)
De voorlaatste E-Klasse is een comfortabele en onverwacht dynamische auto. Geleverd als Limousine en Combi met zuinige dieselmotoren en minder zuinige benzinemotoren, waaronder hilarische AMG-versies. Wisselvallige bouwkwaliteit tot facelift in 2006.