Stijn Kuster
Stijn Kuster Koopwijzer 25 dec 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Ford Fiesta (8) – problemen, uitvoeringen en prijzen

Ford Fiesta is een populaire hatchback. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.

Sinds 1976 combineert de Ford Fiesta handzame afmetingen met vrolijk stemmende rijeigenschappen. Met zijn volwassen vormgeving en uitrusting en speelse rijeigenschappen slaat de achtste generatie een brug tussen het B- en C-segment.

Carrosserie Ford Fiesta

De vormgeving van de Fiesta VIII weerspiegelt de hogere marktpositie die Ford nastreeft. De drie- of vijfdeurs hatchback groeit in de lengte en de breedte. Ook het gewicht neemt toe. De speelse vormen van het uitgaande model maken plaats voor een meer zakelijke lijnvoering met overduidelijke Focus-invloeden. Een nieuw ontwerpelement zijn de ‘liggende’ achterlichten. De uitvoeringen Trend, Titanium en ST-Line krijgen gezelschap van de chique Vignale en de avontuurlijke Active.

Ook topmodel Fiesta ST keert terug. Nieuwe fabrieksopties zijn onder meer full-led koplampen en een panoramadak. De facelift van 2021 brengt een opgefrist vooraanzicht met nieuwe koplampen en optionele led-matrixtechniek.

Interieur 

Ook in het interieur maakt jeugdige frivoliteit plaats voor sobere volwassenheid. Het dashboard volgt de opzet van de Focus met een analoog/digitaal instrumentarium, een rechtopstaand infotainmentscherm en draai- en drukknoppen voor de klimaatregeling. De veiligheidsuitrusting is veelomvattend. Deels standaard, deels tegen meerprijs heeft de Fiesta een pre-collisionsysteem met voetgangerherkenning, een rijbaanassistent, adaptieve cruise control, een 360-gradencamera en passieve of actieve parkeerhulp.

Naast Sync3-infotainment met 8-inch touchscreen en smartphone-mirroring is een B&O-audiosysteem beschikbaar. De Vignale heeft bekleding in half leer/half stof of leer, ST-versies zijn aangekleed met een afgeplat sportstuur en sportstoelen en het Active-binnenste is met opvallende kleuraccenten afgewerkt. Vanaf de facelift van 2021 staat een nieuw 12,3-inch digitaal instrumentarium in de optielijst. Controleer bij een occasion of alle infotainmentfuncties soepel functioneren en of de (draadloze) koppeling met de eigen smartphone goed werkt.

Motor

Het motoraanbod bestaat uit driecilinder benzinemotoren en een viercilinder dieselmotor. Het benzinegamma begint met de atmosferische 1.1 (70-85 pk, 105-110 Nm), gevolgd door de 1.0 EcoBoost (100-140 pk, 170-180 Nm). De Ford Fiesta ST heeft een 1.5 EcoBoost (200 pk, 290 Nm).

Belastingplan 2023: dit kost benzine en belasting volgend jaar

De enige dieseloptie is de 1.6 TDCi (85-120 pk, 215-270 Nm). In 2020 debuteert de 1.0 EcoBoost Hybrid met 48V mild-hybride techniek (125 pk, 170-210 Nm). Vanaf de facelift van 2021 komt daar, buiten Nederland, een extra krachtige hybridevariant bij (155 pk, 190-240 Nm). Ook de Fiesta ST krijgt een krachtimpuls (200 pk, 320 Nm). Afhankelijk van de uitvoering en het bouwjaar heeft de driecilindermotor een belt-in-oil distributieriem of een distributieketting. Beide vormen van nokkenasaandrijving gaan met tijdige oliewissels met de voorgeschreven motorolie het langst mee.

Transmissie

Voorwielaandrijving is een vast onderdeel van de Fiesta-formule. Op deze regel vormt de Fiesta VIII geen uitzondering. De atmosferische 1.1 is verbonden met een handgeschakelde vijfbak. De 1.0 EcoBoost heeft een handgeschakelde zesbak of een Powershift zeventraps automaat met dubbele koppeling.

Dezelfde transmissies zijn te combineren met de 1.0 EcoBoost Hybrid. De 1.5 TDCi, de sterkste 1.0 EcoBoost Hybrid (155 pk) en de Fiesta ST zijn er uitsluitend met een handgeschakelde zesbak. De Powershift-automaat moet soepel schakelen en mag niet aarzelen, slippen of haperen.

Wielophanging

Rijplezier en de Ford Fiesta gaan samen als Peppi en Kokki. Ondanks het toegenomen formaat en gewicht maakt de Fiesta VIII de hooggespannen verwachtingen opnieuw waar. De chassisspecialisten van Ford kiezen voor een rondom onafhankelijke wielophanging met een elektrisch bekrachtigde, maar fijngevoelige stuurinstallatie.

Het soms wat stoterige karakter van de vorige generatie maakt plaats voor meer verfijning zonder verlies van stuurpret. Dat geldt met name voor de verlaagde ST-Line en ST met stuggere schokdempers en 18- of 19-inch wielen. De niet-ST-versies behouden hun dynamische karakter, die wordt verpakt in een dikkere laag comfort.

Welke moet ik hebben?

Een volwassen auto vraagt om een volwassen motorisering. Met de 1.0 EcoBoost turbomotor met 125-155 pk heeft de Fiesta genoeg koppel en vermogen om zijn sportieve beloftes in te lossen.

De uitvoeringen heten Trend (15-inch wieldoppen, zes airbags, elektrische voorruiten), Trend Connected (airco, cruise control, 8-inch touchscreen), Titanium (15-inch lichtmetaal, mistlampen voor, automatische airco, sportstoelen) en Titanium X (B&O, keyless, navigatie). Sportiever dan wel luxer zijn de ST-Line (17-inch, sportpakket), de ST-Line X (B&O, keyless) en de Vignale (17-inch, leer, B&O, keyless, elektrische stoelverstelling, voorruit- en stuurverwarming). De Active X (17-inch, dakrails, B&O, keyless, navigatie), de ST-3 (18-inch, dubbele uitlaat, Recaro, voorruit- en stoelverwarming) en verschillende losse veiligheids- en comfortpakketten (‘Packs’) maken de keuzestress voor potentiële kopers compleet.

Moet de Ford Fiesta het worden?

De afgelopen 46 jaar is de Fiesta uitgegroeid tot een vaste en onderscheidende waarde in zijn klasse. In veel opzichten is de laatste generatie de kroon op de modelreeks. Het is een compacte auto met aansprekende rij- en stuureigenschappen, moderne motoren en moderne technologie.

Echt goedkoop is de Fiesta niet meer, sommige interieurmaterialen zijn zicht- en voelbaar prijsbewust ingekocht, en op het gebied van binnenruimte zijn er in deze klasse betere aanbiedingen te vinden. Omgekeerd zijn er weinig auto’s in het B-segment die zoveel stuurplezier bieden. Wanneer je dat met de aankoopsom verrekent, is de Fiesta VIII nieuw en gebruikt een auto waarbij prijs en pret uitstekend met elkaar in balans zijn.

Dit kosten ze

De voordeligste Ford Fiesta op Gaspedaal.nl is een 1.1 Trend (2018, 170.000 km) voor 8500 euro. Een 1.0 EcoBoost Titanium X (2017, 154.000 km) kost 10.500 euro. De ST-Line begint bij 11.950 euro (1.0 EcoBoost, 2018, 151.000 km), de Active (1.0 EcoBoost, 2019, 156.407 km) kost minimaal 12.400 euro en de Vignale (1.0 EcoBoost, 2018, 129.000 km) start bij 14.950 euro. Topmodel ST is er vanaf 15 mille (2017, 124.000 km). Het faceliftmodel (1.0 EcoBoost, 2021, 25.000 km) kost minimaal 16.000 euro en dat loopt op tot ruim het dubbele voor een als nieuwe 1.0 Ecoboost Hybrid Vignale (2022, 8000 km).

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 30,86
Remschijven voor, per set € 95,90
Schokdemper voor (standaard onderstel), per stuk vanaf € 72,21
Michelin Pilot Sport 4, 205/40 R17, per stuk vanaf € 134,00
Koppeling inclusief drukgroep, vanaf € 205,74

Prijzen gelden voor een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost van 2019 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten  

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 325,–

Het onderhoudsinterval (1.0 EcoBoost) is 20.000 kilometer/1 jaar.

Pluspunten Ford Fiesta

+ Volop rijplezier

+ Handzaam formaat

+ Moderne technologie

+ Fijne EcoBoost-motoren

Minpunten Ford Fiesta

– Niet uitgesproken ruim

– Budgetplastics interieur

– Geen koopje meer

Ford Fiesta XR2 (1986): De vergeten hot hatch – Peters Proefrit

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.