Autovisie
Autovisie Koopwijzer 15 aug 2021

Koopwijzer: occasion Fiat Bravo II (2007-2014)

De Fiat Bravo II fleurt het C-segment op met stijlvolle vormgeving, pittige turbomotoren en bovengemiddelde betrouwbaarheid. Wat zijn aandachtspunten bij een occasion?

In 2007 bindt Fiat opnieuw de strijd aan met de grootste concurrenten in de compacte middenklasse. Ondanks alle investeringen in bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, en ondanks positieve beoordelingen van klanten, is de Bravo II opnieuw veroordeeld tot een rol in de marge van zijn segment.

Carrosserie

Het design van de vijfdeurs Bravo (modelcode 198) vertoont dezelfde Maserati-trekjes als de Grande Punto. Van de tweedelige grille en de projectorkoplampen tot de oplopende dorpel- en taillelijn, de ontwerpers maken op een subtiele manier iets moois van de Bravo II, die genoeg ‘brio’ heeft om de Italiaanse eer te verdedigen tussen de Astra’s, Focussen, Golfs en Méganes. De schoonheid gaat wel wat ten koste van het gebruiksgemak, want het het koetswerk is onoverzichtelijk en parkeersensoren achter zijn een aanrader. Andere nuttige en fraaie fabrieksopties zijn bi-xenonverlichting, privacyglas en het tweedelige Skydome-panoramadak. Bijgepunte koplampen, zwarte of metaalkleurige grilles en buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur zijn de belangrijkste herkenningspunten van het faceliftmodel van 2010.

Interieur

In het interieur toont de middenklasser zich van zijn zakelijkere kant. De vormgeving is ingetogen en legt meer nadruk op een solide uitstraling dan op visuele frivoliteiten. Kwalitatief is het Bravo-binnenste een grote stap vooruit ten opzichte van eerdere Fiat-middenklassers en de materialen, pasvorm en afwerking zijn beter dan ooit. Een prettig gevormd driespaaks stuur is standaard en de bestuurder heeft zicht op een analoog instrumentarium en een bovenaan het dashboard geplaatst infotainmentsysteem. Naast een radio/cd/mp3-speler levert Fiat onder meer Blue&Me, een combinatie van bluetooth, stembediening en een usb-ingang, een fullsize navigatiesysteem en een audio-installatie met separate subwoofer. Sportversies hebben sportieve stoelen met rode kleuraccenten; leren bekleding is een andere fabrieksoptie. De lijst met aandachtspunten is kort. Haperende elektronica is een zeldzaamheid en ligt meestal aan een slecht massacontact. Een software-update volstaat in de meeste situaties om een weigerend Blue&Me-systeem vlot te trekken.

Wielophanging

De Bravo staat op hetzelfde C2-platform als voorganger Fiat Stilo en generatiegenoot Lancia Delta III. Fiats middenklasser heeft onafhankelijke McPherson voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achteras.  De rijeigenschappen zijn bijna Alfa-waardig, zoals Autovisie tijdens een eerste kennismaking noteert, met de kanttekening dat de Dual Drive elektrische stuurbekrachtiging in de middenstand wat licht aanvoelt. Een hercalibratie van de stuurinstallatie, vanaf de facelift van 2010, brengt verbetering in het stuurgevoel. Topmodel Sport heeft een extra hard onderstel, zeker in combinatie met de optionele 18-inch wielen, en een Sport-knop die de besturing meer gewicht geeft.

Motor

De benzinemotoren delen dezelfde cilinderinhoud van 1368 cm3. De belangrijkste verschillen zitten in de cilindervulling en de klepbediening. De atmosferische 1.4 16V levert 90 pk, de 1.4 T-Jet turbomotor levert 120 of 150 pk. De sterkste T-Jet maakt in 2010 plaats voor de 1.4 MultiAir (140 pk) met turbolader en variabele elektrohydraulische inlaatklepbediening. De 1.9 MultiJet (115-150 pk) wordt vanaf 2008 vervangen door de 1.6 MultiJet (90-120 pk) en de 2.0 MultiJet (165 pk). De diesels zijn sterk en degelijk, bij de benzineversies zijn de turbocompressors en het MultiAir-systeem gevoelig voor regelmatige oliewissels met hoogwaardige motorolie; check bij laatstgenoemde motor ook of het cilindervormige MultiAir-oliefiltertje, achter de distributieriemkap, periodiek is vernieuwd. Een vervuilde of defecte MultiAir-module veroorzaakt inhouden of op drie cilinders lopen. Een nieuwe module kost 750 euro exclusief pakkingen, montagemateriaal en arbeid. Alle motoren hebben een distributieriem; controleer wanneer deze voor het laatst is vernieuwd.

Transmissie

Afhankelijk van de motorisering heeft de Bravo een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. In 2008 verschijnt een semi-automatische Dualogic-transmissie in de prijslijsten. Deze gerobotiseerde zesversnellingsbak is leverbaar in combinatie met de 1.4 T-Jet-benzinemotor en de 1.6 MultiJet-diesel. Een aandachtspunt bij de handgeschakelde M32-transmissie zijn schurende/slepende bijgeluiden als gevolg van versleten versnellingsbaklagers. Een opvallend slecht schakelende Duologic-bak kan liggen aan de afstelling, de bedieningseenheid of slijtage aan de koppelingsplaten.

Welke moet ik hebben? 

Kiezen uit het motoraanbod is als kiezen uit een menukaart met lievelingspizza’s: met uitzondering van de onderbemeten basisbenzineversie presteren alle motoren smeuïg en het is zeker bij de benzine-uitvoeringen geen uitzondering dat vermogen en draaimoment de officiële fabrieksspecificaties overtreffen. Basismodel Active heeft wieldoppen, elektrische raambediening voor en centrale deurvergrendeling, de Dynamic vult dat aan met mistlampen, airconditioning, cruise control en een radio/cd-speler en topmodel Sport heeft 17-inch lichtmetaal, een sportonderstel en een sportinterieur. Naast de reguliere uitvoeringen brengt Fiat meerdere goed aangeklede actiemodellen op de markt, waaronder verschillende Ediziones, de Corporate (later Business) en de MyLife.

Moet dit hem worden? 

Smakelijk design, fijne turbomotoren, betrouwbare techniek en scherpe prijzen. Ondanks meer dan genoeg positieve eigenschappen verovert de Fiat Bravo in Nederland nieuw nauwelijks marktaandeel op de usual suspects in het C-segment. Het merkimago heeft daar ongetwijfeld invloed op, net als mogelijke twijfels over zaken als bouwkwaliteit, degelijkheid en restwaarde. Op de occasionmarkt valt de Bravo II in de categorie ‘onze pech is uw geluk’. De matige verkoopaantallen zijn jammer voor Fiat, maar mooi meegenomen voor uitgeslapen occasionshoppers, want wie valt voor de charmes van een goed onderhouden Bravo, koopt een degelijke Italiaan voor de prijs van een kale Duitser.

TIJDLIJN

voorjaar 2007 – introductie Fiat Bravo II (198)
voorjaar 2008 – 1.6 MultiJet
najaar 2008 – 2.0 MultiJet
voorjaar 2010 – facelift, 1.4 MultiAir
2011 – MyLife
2012 – einde productie

KOPEN
+ Smakelijk ontwerp
+ Felle turbomotoren
+ Betaalbaar en betrouwbaar

NIET KOPEN
– Minder vooruitstrevend dan sommige concurrenten
– Onoverzichtelijke carrosserie
– Tildrempel bagageruimte

Denk ook eens aan een…

Lancia Delta III (2008-2014)
Een verlengd platform, markant design en een rijkere aankleding onderscheiden de Delta van de technisch vergelijkbare Bravo. De vijfdeurs hatchback-coupé staat voor sportieve luxe en heeft een ruim interieur met een verschuifbare achterbank.

Alfa Romeo Giulietta (2010-2020)
Met zijn scherpe lijnen, directe besturing en sterke turbomotoren is de Giulietta een echte smaakmaker in zijn klasse; kwaliteit en karakter gaan samen met een complete standaarduitrusting en gunstige vraagprijzen.

Reageer op artikel:
Koopwijzer: occasion Fiat Bravo II (2007-2014)
Sluiten