Deze klassieke Audi is de stoerste occasion op Gaspedaal.nl
![Audi Sport Quattro](https://img.autovisie.nl/images/-9kLSTr7QJWaf4g0J294A07RfWs=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2F2023_10_20_14_34_51_Audi_Quattro_Sport_Matching_numbers_1985_Benzine_Occasion_te_koop_op_AutoW.jpg)
Vergeet de Porsche 918 Spyder! Vergeet de Aston Martin V12 Speedster! Er is maar één auto die op Gaspedaal aanspraak kan maken op de ‘stoerste occasion’-titel: deze klassieke Audi.
Kenners hebben het al gezien, dit is een Audi Sport Quattro. Eentje uit 1985, om precies te zijn, met net 85.000 kilometer op de teller. Hij is gerestaureerd en te koop in Leeuwarden.
Audi Sport Quattro mooi?
Erg grappig, Gaspedaal geeft potentiële kopers een indicatie van het maandelijkse financieringsbedrag: 8.742 euro! Dat kan ook niet anders, want de Audi-dealer heeft de prijs vastgesteld op precies 6 ton.
![Audi Sport Quattro](https://img.autovisie.nl/images/wBb0AyI2n7_KaikweFqzxShGxK4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2F2023_10_20_14_32_35_Audi_Quattro_Sport_Matching_numbers_1985_Benzine_Occasion_te_koop_op_AutoW.png)
De Audi Sport Quattro in Tornadorood staat te koop bij Bourguignon en is met afstand het gaafste model op Gaspedaal. Mooi is-ie misschien niet, maar bruut wel degelijk.
Homologatiemodel
De Sport Quattro is een homologatiemodel. Audi was verplicht om een aantal straatauto’s te bouwen om in het Wereldkampioenschap Rally uit te mogen komen met een ingekorte versie van de Quattro-rallywagen.
![Audi Sport Quattro](https://img.autovisie.nl/images/OJp9VKpygxNjnLXEVt65kRqfBoQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2F2023_10_20_14_34_04_Audi_Quattro_Sport_Matching_numbers_1985_Benzine_Occasion_te_koop_op_AutoW.jpg)
Naar verluidt zijn er zo’n 220 exemplaren gebouwd van de Sport Quattro, waarvan er kennelijk slechts 160 zijn verkocht aan particulieren. Ze hebben een 2,1-liter vijfcilinder turbomotor onder de kap.
![Audi Sport Quattro](https://img.autovisie.nl/images/IWDA6g76iLDdHkwGSKQUGXciLY8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2F2023_10_20_14_33_39_Audi_Quattro_Sport_Matching_numbers_1985_Benzine_Occasion_te_koop_op_AutoW.jpg)
Het blok ligt in z’n geheel vóór de vooras en heeft in productievorm een vermogen van 306 pk en 350 Nm koppel. De rallywagens produceerden maximaal 500 pk, helemaal in S1 Evolution-vorm.
Voorruit van de Audi 80
In tegenstelling tot andere homologatiespecials, zoals de Lancia 037 Stradale en Peugeot 205 Turbo 16, is de Audi Sport Quattro niet haastig (en erg slordig) in elkaar geschroefd. Zijn interieur is erg fraai zelfs.
![Audi Sport Quattro](https://img.autovisie.nl/images/FKfEM6zCfOP0gUKZcueyF37VRkk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2F2023_10_20_14_37_01_Inbox_r.slump_telegraaf.nl_Outlook.jpg)
Grappig detail, de Sport Quattro heeft de voorruit van de Audi 80, die iets verticaler staat dan die van de ur-Quattro. Dat was een verzoek van de Audi-coureurs, die in die laatste last hadden van weerspiegelingen.
Onderstuur beperken?
Overigens probeerde Audi met de ingekorte Sport-versie het onderstuur uit de rally-Quattro te krijgen, maar dat lukte slechts in beperkte mate. Niet alle fabriekscoureurs waren fan van het apparaat.
![Audi Sport Quattro](https://img.autovisie.nl/images/PskVaCgK0nVuVZ3YCS47WHsRoPI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2F2023_10_20_14_33_03_Audi_Quattro_Sport_Matching_numbers_1985_Benzine_Occasion_te_koop_op_AutoW.jpg)
Als straatauto is de Sport Quattro natuurlijk een stuk minder extreem, maar niet minder spectaculair. Hij heeft een ouderwets turbogat, maar blaast met gemak in minder dan 5 seconden naar 100 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion
-
Vaarwel Audi A4! Dit is zijn opvolger, de nieuwe Audi A5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron
-
Audi blaast nieuw leven in klassieker met V16, hier rijdt hij rond
-
Nieuwe Audi RS Q8 Performance is ‘ingetogen’ Lamborghini Urus
-
Nieuwe Audi S3 vs. Audi Sport Quattro: 300+ pk, 4WD en bloedsnel
-
Betaalbare Duitse occasion bewijst dat ruimte, comfort en status uitstekend samengaan
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Zou iemand deze gimmick van de vernieuwde Audi A3 gebruiken?
-
Audi zwaait nog een legendarisch model uit