Covermodel: de Austin Mini Metro kon het zinkende BL-­schip niet redden

Tja, wat ging er niet mis? Er zijn boeken volgeschreven over mis­management en stakingen bij BLMC; dat verhaal is te lang om hier samen te vatten. Feit is dat ook de Austin Mini Metro, die schitterde op de cover van Autovisie in 1981, het zinkende schip niet kon redden.

Aan de Metro zelf heeft het niet gelegen. De ontwikkeling van de Mini­-opvolger was al in 1967 gestart, maar werd telkens stilgelegd wegens ‘andere prioriteiten’. Pas na natio­nalisatie van het bedrijf tot British Leyland in 1975 kreeg het project voorrang.

Prime Minister Tatcher

Na tegenvallende beoor­delingen door klantenpanels ging in 1977 het zoveelste ontwerp van tafel. In enkele weken werd de definitieve versie uit de grond gestampt. De verwachtingen waren hooggespan­nen en de lancering, in aanwezigheid van Prime Minister Thatcher, was een groots moment.

De Metro blijkt een sympathieke, maar onopvallende driedeurs hatchback (een vijfdeurs volgt in 1985), waarbij goed naar concurrenten als de Polo, Fiesta en R5 is gekeken. De animo op de thuis­markt is groot, mede doordat Lady Di in een vroeg, nog Mini Metro geheten exemplaar rondrijdt.

Metro 6R4

Er worden daar in 18 jaar ruim anderhalf miljoen exemplaren afgezet, maar op het continent loopt de verkoop matig. De hoge prijs gooit roet in het eten, daar­naast spelen matige prestaties en het gebrek aan een vijfbak hem parten, een gevolg van de uit de Mini over­genomen aandrijflijn, waarin geen ruimte is voor een extra versnelling. Zuinig is hij wel. Er volgen sportieve MG­-versies met of zonder turbo en zelfs een groep-­B homologatiespecial, al heeft die 6R4 weinig met de straat­-Metro van doen.

In 1987 houdt British Leyland op te bestaan, waarna het model verdergaat als Metro. In 1990 volgt de gefacelifte Mk3 en vanaf 1994 gaat hij door het leven als Rover 100. Er worden een GTi en een cabrio aan het gamma toegevoegd. Na een desastreuze crashtest in 1997 is het echter gedaan met het verouderde concept. De verkoop stort in en de productie wordt in 1998 gestaakt. Een directe opvolger komt er niet, de iets grotere Rover 200 moet het gat vullen. De periode erna is roerig met direc­tiewisselingen, een faillissement en een Chinese boedelovername. Maar dat kun je de Metro niet aanrekenen.

Aanbod en prijzen

Austin, MG en Rover Metro, Rover 100… De Metro kwam onder vele namen en het merendeel is nu verdwenen. De liefhebberskring is klein en er zijn veel exemplaren gestript voor onderdelen om Mini’s rijdend te houden. In ons land staan nog maar weinig Metro’s te koop, op een niet-originele cabrio en een paar Rovers na. Leuk zijn een 114 GTi voor 7950 euro en een 111 Cabrio voor 4590 euro. In Italië vind je een basisversie voor 2900 euro en een namaak-MG in België voor 5500 euro. Een 6R4 in Spanje kost drie ton! In het VK zijn er meer te vinden, maar ja, dat stuur rechts…

Specificaties

  • bouwjaar: 1981
  • nieuwprijs (1981): fl. 14.295,– (€ 6487,–)
  • gemaakt van/tot: 1980-1998
  • topsnelheid: 135 km/h*
  • acceler. 0-100: 19,4 s*
  • gem. verbruik: 1 op 15,6 (bij 100 km/h)*
  • motor: vier-in-lijn, 998 cm3
  • max. vermogen: 44 pk/5250 min-1\
  • max. koppel: 71,5 Nm/3000 min-1
  • transmissie: 4-traps handgesch., voorwielaandr.\
  • massa leeg: 749 kg
Reageer op artikel:
Covermodel: de Austin Mini Metro kon het zinkende BL-­schip niet redden
Sluiten