Test: Citroën Berlingo vs. Peugeot Rifter
Gek of geniaal? In tegenstelling tot in menig ander Europees land wil het hier niet echt vlotten met de ‘ludospace’. Is dat terecht? En zo nee, welke van deze twee Fransozen, de Citroën Berlingo of de Peugeot Rifter, moet je dan hebben?
Terwijl je in zowat alle landen ten zuiden van ons struikelt over praktische personenbusjes waarvan de Citroën Berlingo min of meer de patron is, haalt de Nederlander er sinds enige jaren zijn neus voor op. Zo’n 20 jaar geleden zette diverse merken er nog redelijk wat van af, maar sinds enige tijd is de verkoop finaal ingezakt. Maar waarom? Je zou kunnen denken dat ze door hun matige stroomlijn en goedkope techniek wellicht een hoog verbruik hebben, wat alhier een bpm-straf tot gevolg heeft die sommige auto’s onverkoopbaar maakt. Maar dat is, in elk geval bij de laatste lichting praktische MPV-busjes, niet het geval. Tegelijk is het zo dat ze vergeleken met wél goed verkopende SUV’s ook niet heel goedkoop zijn, maar eerder vergelijkbaar geprijsd. En als de meeste mensen dan mogen kiezen tussen iets dat lijkt op een stoere offroader of de bedrijfsbus van een hondenuitlaatservice, dan weten ze het wel. Maar wat laten we door die ijdelheid nou precies liggen? Want op papier lijkt zo’n ‘ludospace’, zoals Berlingo’s en Rifters gekscherend genoemd worden, stiekem het meeste auto dat je voor je geld kunt kopen. Reuze ruim, super praktisch en lekker comfortabel. Toch gaat het zo matig met dit soort auto’s dat het ons niet lukte om een concurrerende testauto van Volkswagen, Ford of een ander merk los te praten. Daardoor zijn deze bijna identieke broeders elkaars gedoodverfde concurrenten. Maar tegelijk hebben we meetdata van tests met de Peugeot 5008 en Citroën C4 Space Tourer (zoals de Picasso tegenwoordig door het leven gaat) erbij gehaald om te kijken hoe die zich tot hun merkgenoten verhouden. Zodat we zo meteen weten of er meer redenen te vinden zijn om zo’n multispace te laten voor wat hij is. En voor degenen die er toch een willen, hebben we straks een antwoord op de vraag of het uitmaakt of je nou naar Citroën of naar Peugeot stapt.
Kosten, veiligheid & uitrusting
Op het eerste oog lijkt het bij voorbaat verstandiger om in de richting van Citroën te neigen, aangezien de Berlingo over het hele motorenspectrum goedkoper is. In het geval van de diesel is het verschil zelfs 1000 euro. De Berlingo met 100 pk sterke HDi en handgeschakelde vijfbak kost 35.470 euro, de Rifter dus 36.470 euro. Kies je voor benzine, dan zijn ze allebei reeds voor iets minder dan 30 mille te rijden. Het prijsverschil tussen Berlingo en Rifter wordt deels verklaard door het feit dat Peugeot de Rifter klaarblijkelijk anders heeft gehomologeerd, want die stoot op papier 2 gram CO2 per kilometer meer uit, wat zomaar 439 euro scheelt. Voorts heeft de Rifter standaard een forse middenarmsteun c.q. opbergruimte tussen de voorstoelen staan, die bij Citroën 150 euro kost. Maar voor de rest is er geen onderscheid te maken tussen de Citroën Berlingo BlueHDi 100 Feel en de Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 110 Allure die we met elkaar vergelijken, zoals het uitrustingsoverzicht nader verklaart. Daarbij overigens wel de kanttekening dat de gereden testauto’s niet helemaal overeenkomen met hetgeen in de tabellen te zien is. Dit komt doordat we vroege testauto’s hebben gereden die niet in deze specificatie naar Nederland komen. Zo is de gereden 130 pk dieselmotor alleen in de lange versie leverbaar (kost afhankelijk van de motorversie 1800 tot 3500 euro extra) en de GT-Line uitrusting van de Rifter alleen in combinatie met een benzinemotor. Echt goedkoop is geen van beide auto’s in de gereden uitvoering, maar voor dat geld rijd je ook niet in een kale uitvoering. Reken wel op bijna 1000 euro voor navigatiefunctionaliteit van het infotainmentsysteem, evenveel voor uitgebreide rijassistentie en 1200 euro voor het opmerkelijke panoramadak met diverse ingebouwde opbergvakken. Zelfs de prijsstructuur van de diverse pakketten en opties is nagenoeg gelijk bij Citroën en Peugeot. Kleine verschillen bestaan, zoals het ontbreken van een head-up display bij Peugeot en een 50 euro hogere prijs voor de Grip Control remsperdifferentieelfunctie. Het mag allemaal geen naam hebben.
Geïnteresseerd in de hele test? Hij is te lezen in Autovisie 2: nú in de winkel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Brand het airbaglampje van jouw auto: dit moet je doen!
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Kerstboom op dak auto: zo voorkom je een forse boete
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Met een standkachel in de auto hoef je nooit meer te krabben
-
Is videobellen tijdens het rijden toegestaan?
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’