Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 5 jan 2020

Koopwijzer: occasion Mercedes-Benz CLA (2013-2018)

De Mercedes-Benz CLA-Klasse verruilt traditionele merkwaarden als comfort en ruimte voor stijlbewuste sportiviteit. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Liefhebbers van afkortingen opgelet: de Mercedes-Benz CLA-Klasse heeft de uitstraling van een CLS-Klasse, de afmetingen van een C-Klasse en de techniek van een A-Klasse. Het mix & match-concept blijkt een schot in de roos en ook gebruikt is er geen gebrek aan belangstelling voor de hippe CLA Coupé en Shooting Brake.

Mercedes-Benz CLA

Carrosserie

Ondanks de naamgeving overtreffen de afmetingen van de CLA Coupé (C117) die van de C-Klasse sedan (W204). De vormgeving verraadt verwantschap met de CLS en de A-Klasse, met details zoals een convexe grille, een lage daklijn, raamstijlloze portieren en een taps toelopende achterkant. De optielijst vermeldt Intelligent Light System met xenonkoplampen, een panoramadak en verschillende AMG-pakketten. De CLA 45 AMG heeft een sportpakket met twin-blade grille, matgrijze kleuraccenten, een diffuser en een dubbele AMG-sportuitlaat. De vijfdeurs CLA Shooting Brake (X117) verschijnt in 2015 en biedt achterin ruim 40 mm meer hoofdruimte en extra bagageruimte. De Coupé en de Shooting Brake hebben allebei een in delen neerklapbare achterbank. Het faceliftmodel van 2016 draagt een nieuwe grille en bumpers, led-koplampen (optie) en gewijzigde achterlichten.

Interieur

Kleine raampartijen en uit de kluiten gewassen meubilair met geïntegreerde hoofdsteunen zorgen voor een geborgen (of opgesloten) gevoel. Door de bescheiden hoofd- en beenruimte achterin is de CLA voor fullsize volwassenen meer een 2+2 dan een volwaardige vier- of vijfzitter. Het dashboard en het infotainmentaanbod komen rechtstreeks uit de A-Klasse, met een analoog instrumentarium en een centraal display met tabletuitstraling. Naast basisnavigatie van Becker of Garmin zijn opties zoals Comand Online, Harman/Kardon Logic 7 en leer/stof of volleer leverbaar. In de categorie comfort en veiligheid vallen cruise control met Speedtronic, Collision Prevention Assist, Attention Assist, Pre Safe, Distronic Plus en een actieve parkeerassistent. De facelift van 2016 brengt een nieuw instrumentarium, een 8-inch display en Apple Carplay. Ondanks de fraaie uitstraling zijn de materialen niet overal top. Pas op voor rammel- en kraakgeluiden en scheurtjes in de kunstleren stoelbekleding. Check of alle elektronica werkt en de nieuwste (navi-)updates zijn geïnstalleerd.

Mercedes-Benz CLA

Motor

De CLA-Klasse heeft altijd een direct ingespoten viercilinder turbomotor. Benzineversies zijn de CLA 180 en CLA 200 (1.6/122-156 pk) en de CLA 250 (2.0/211-218 pk). De CLA 45 AMG heeft een grondig gemodificeerde 2.0 (360-381 pk) met een twin-scroll turbolader en een sportuitlaat. Diesels zijn de CLA 180 CDI (1.5 Renault-diesel met 109 pk), de CLA 200 CDI (1.8/136 pk) en de CLA 220 CDI (2.1/170-177 pk). Een start-/stopsysteem is standaard. Vanaf 2014 heeft de CLA 200 d een 2.1-dieselmotor onder de motorkap en in 2016 verschijnt een nieuwe CLA 220 4Matic (184 pk). Door de WLTP-emissietest verdwijnen in 2018 de sterkste benzinemotoren en de diesels uit het leveringsgamma. Voor een aantal Euro 5- en Euro 6-diesels is een softwaremodificatie ontwikkeld om te hoge NOx-emissies in het gareel te brengen.

Transmissie

Ondanks de ‘grotemercedesuitstraling’ staat de CLA op hetzelfde voor- of vierwielaangedreven platform als de A-Klasse. Transmissies zijn een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische 7G-DCT zevenversnellingsbak met dubbele natteplaatkoppeling. De A 45 AMG heeft een sneller schakelende Speedshift DCT-transmissie. Op de sterkste benzine- en dieselmotoren is 4Matic-vierwielaandrijving leverbaar. Op de A 45 AMG is dit standaard. Tijdig olie verversen verlengt de levensduur van de DCT-automaat en het 4Matic-systeem.

Mercedes-Benz CLA

Wielophanging

De CLA heeft onafhankelijke McPherson voorwielophanging en een viervoudig geleide onafhankelijke achterasconstructie. Er is keuze uit een comfort- en een sportonderstel. Met het comfortonderstel rijdt de CLA nadrukkelijk comfortabeler dan de A-Klasse. De besturing is nauwkeurig, licht en niet bijzonder communicatief. Met het verlaagde sportonderstel rijdt de CLA strakker – ten koste van het rijcomfort. De AMG-versie heeft een stijvere voorwielophanging, stijvere subframerubbers, een aangepaste achterwielophanging en een AMG-remsysteem met geperforeerde remschijven rondom. Het onderstel en de wielen zijn zeer gevoelig voor een correcte uitlijning en uitbalancering. Wees tijdens de proefrit alert op trillingen en laat deze voor aflevering verhelpen.

Welke moet ik hebben?

De benzinemotoren kunnen goed met de CLA overweg; het echte enige kritiekpunt op de instapmotor is het bescheiden draaimoment. Moet het een diesel worden, ga dan voor de 1.8 of 2.1, die de Mercedes-Benz CLA beter passen dan de 1.5-basismotor. De CLA heeft standaard handbediende airco, Collision Prevention Assist, Attention Assist, Audio 20 en een driespaaks multifunctioneel stuur. De Urban Line voegt een diamantgrille,  dubbele uitlaat en sportstoelen toe. De AMG Line heeft dorpelverbreders, een sportremsysteem en alu-accenten in het interieur. Het Ambition-pakket staat voor xenon, cruise control, navigatie en actieve parkeerhulp. Het Prestige-pakket doet daar automatische airco, een licht-, zicht- en spiegelpakket, leren bekleding, stoelverwarming en alu-sierlijsten bovenop. Buiten de reguliere uitvoeringen om zijn verschillende lease-uitvoeringen en limited editions uitgebracht, waaronder de Edition 1 en de OrangeArt.

Mercedes-Benz CLA

Moet dit hem worden?

De ontwikkeling van de CLA-Klasse was een slimme zet. Afgaand op de verkoopaantallen zijn er genoeg klanten die graag de portemonnee trekken voor een middenklasser die afwijkt van de norm. Bij de kleine Benz doet mooi zijn wel een beetje pijn – de binnenruimte is bescheiden, het sportonderstel is weinig vergevingsgezind en ook als occasion is het een prijzige auto. Waar de C-Klasse een traditioneler en meer op value for money gericht publiek bedient, is het ‘kleintje CLS’ gericht op een jeugdigere doelgroep die uitstraling belangrijker vindt dan maximale been- en hoofdruimte. Kan je leven met de minder praktische kanten dan is de CLA een leuke anders-dan-anders-auto met moderne (veiligheids)technologie, trendy opties en maximale glitter en glamour per strekkende meter.

Tijdlijn

2012 – Mercedes-Benz Concept Style Coupé studiemodel
2013 – introductie Mercedes-Benz CLA–Klasse Coupé (C117), Edition 1
2014 – introductie Mercedes-Benz CLA-Klasse Shooting Brake (X117)
2016 – facelift
2018 – diesel en AMG 45 vervallen, introductie nieuwe CLA-Klasse

Onderdeelprijzen

Remschijven voor, per set € 146,32
Remblokken voor, per set € 72,87
Driehoeksdraagarm vooras, per stuk € 241,81
Condensor aircosysteem, € 224,67
Bilstein B8 schokdemper vooras (AMG), per stuk € 272,32
Continental ContiSportContact 5, 225/40 R18, per stuk € 96,58

Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Mercedes-Benz CLA-Klasse Coupé 200 AMG Line van 2014.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 375,–

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 2 jaar).

Kopen

+ Echte mini-CLS
+ Onderscheidende vormgeving
+ Uitgebreide veiligheidsuitrusting

Niet kopen

– Trage basisdiesel
– Weinig ruimte achterin
– Ook gebruikt duur

Aandachtspunten voor aankoop

– Pas op voor rammel- en kraakgeluiden en scheurtjes in de kunstleren stoelbekleding.
– Check of alle elektronica werkt en de nieuwste (navi-)updates zijn geïnstalleerd.
– Let op tijdige oliewissels, dit verlengt de levensduur van de DCT-automaat en het 4Matic-systeem.
– Het onderstel en de wielen zijn zeer gevoelig voor een correcte uitlijning en uitbalancering. Wees tijdens de proefrit alert op trillingen en laat deze voor aflevering verhelpen.

Denk ook eens aan een…

AUDI A3 (8V) 2012-Heden
De Audi A3 is een chic aangeklede Golf met nog mooiere materialen, nog hippere technologie en bijdetijdse VAG-aandrijflijnen. Keuze uit driedeurs hatchback, vierdeurs Limousine en vijfdeurs Sportback. 10.000-80.000 euro

BMW 3 SERIE (F30) (2012-2019)
Achterwielaandrijving, een onderstel dat dynamiek en comfort knap verenigt, smakelijke motoren en een topautomaat: multitalent 3 Serie heeft het allemaal en is er als sedan, Touring en GT. 10.000-90.000 euro