Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 4 aug 2019

Koopwijzer: Occasion Mercedes-Benz C-Klasse (2007-2015)

De Mercedes-Benz C-Klasse van 2007 markeert de terugkeer van de kwaliteit waar het merk altijd om bekend stond. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Mercedes-Benz C-Klasse

Na een lange periode waarin de kwaliteit van het Duitse edelmerk ernstig onder druk stond, is er voor Benz-fans eindelijk licht aan het eind van de tunnel. De driepuntige ster van de Mercedes-Benz C-Klasse (W204), die in 2007 verschijnt, straalt eindelijk weer zoals dat hoort. De structurele roest- en elektronicaproblemen van de vorige modelgeneraties zijn verleden tijd en dankzij 24 miljoen testkilometers is ook de betrouwbaarheid ouderwets goed voor elkaar.
Occasionkopers profiteren van deze kwaliteitsslag mee, want een stipt onderhouden C met (veel) levenservaring doet niet of nauwelijks onder voor een nieuwe.

Carrosserie

De vormgeving van de W204 is slanker en scherper dan voorheen, met koplampen uit één stuk, geprononceerde wielkasten en een scherpe, oplopende taillelijn. Ten opzichte van het oude model nemen de afmetingen toe. De lengte groeit naar 4,58 meter, de breedte is 1,77 meter en de wielbasis is 2,76 meter. Carrosserievarianten zijn de Limousine (W204), de Estate (S204) en de Coupé (C204). De BlueEfficiency-spaarmodellen hebben een 15 mm verlaagd onderstel, een lagere luchtweerstand, andere buitenspiegels en dunnere ruiten. Eind 2009 krijgt de C-Klasse een kleine facelift met een gewijzigde voorbumper. Begin 2011 volgt een ingrijpende facelift met onder meer nieuwe bumpers, koplampen en achterlichten. Structurele roestproblemen zijn bij de W204 verleden tijd; controleer voor de zekerheid wel de naden van de achterklep. Een bekende kwaal zijn knarsende elektrisch inklappende buitenspiegels.

Mercedes-Benz C-Klasse

Motor

Het motoraanbod is uitgebreid en tamelijk ondoorgrondelijk, want door de jaren heen gaan achter dezelfde type-aanduidingen verschillende motoren en motortechnieken schuil. Het benzine-aanbod bestaat uit viercilinders met compressor of turbo (156-204 pk), atmosferische zescilinders (204-306 pk) en een atmosferische AMG 6.2 V8 (457-517 pk). De CGI-benzinemotoren hebben directe brandstofinspuiting. Het dieselgamma omvat commonrail viercilinders (120-204 pk) en zescilinders (231-265 pk). Met ingang van de facelift van 2011 hebben alle motoren een start-/stopsysteem. Bij de C350 komen tot 2009 problemen voor met de distributieketting en de balansassen. Vroege OM651-dieselmotoren, introductie najaar 2008, hebben regelmatig defecte injectoren; vaak zijn deze onder garantie vervangen.

Transmissie

De C-Klasse heeft achterwielaandrijving of 4Matic vierwielaandrijving. Transmissies zijn een handgeschakelde zesversnellingsbak, een vijftraps 5G-Tronic automaat, een zeventraps 7G-Tronic automaat en een 7-traps AMG Speedshift-automaat. Het faceliftmodel van 2011 heeft de  vernieuwde 7G-Tronic Plus automaat met een efficiëntere koppelomvormer en start-/stop. Gelijktijdig verschijnt de nieuwe AMG Speedshift MCT-automaat met meervoudige natteplaatkoppeling. Controleer bij de vijf- en zeventrapsautomaten of de olie regelmatig is ververst, want oude of vervuilde olie kan dure (deel)revisies veroorzaken. Slecht schakelen kan bij de automaten ook worden veroorzaakt door defecte sensoren of problemen met de elektronische stuureenheid.

Mercedes-Benz C-Klasse

Onderstel

De W204-reeks is de meest dynamische C-Klasse ooit en de rijeigenschappen kruipen dichter naar de BMW 3 Serie toe. Gelukkig blijft het Mercedes-comfort behouden en de C-Klasse is onder alle omstandigheden een ontspannen en rustgevende auto. Voor extra dynamiek is de fabrieksoptie Agility Control met adaptieve schokdempers leverbaar; deze voorziening is standaard op de C-Coupé. AMG-versies hebben een verlaagd sportonderstel en 18 inch wielen. Het AMG Performance Package (Plus) voegt een extra stug onderstel, composietremmen en een sperdifferentieel toe. Aandachtspunten bij een gebruikte C-Klasse zijn corroderende remleidingen. Bij vroege bouwjaren kan de voorwielophanging rammelen.

Interieur

Het interieur is modern met behoud van vertrouwde Mercedes-ingrediënten. Dat betekent stevig meubilair, een dashboard met drie ronde klokken en een combischakelaar aan de stuurkolom. Kopers hebben de keuze uit verschillende infotainmentsystemen, variërend van het eenvoudigste Audio 20-systeem tot Comand APS met groot uitklapscherm en Harman Kardon Logic7-audio. Een nieuwe toevoeging is de ronde bedieningsknop op de middenconsole. Begin 2011 wordt het interieur grondig herzien. Het dashboard krijgt een vast beeldscherm en er verschijnen nieuwe opties zoals Comand Online en Bluetooth audio streaming, aangevuld met Distronic Plus adaptieve cruise control, Parktronic parkeerassistent, vermoeidheidsherkenning en een rijbaan- en dodehoekassistent. Het interieur steekt solide in elkaar en grote problemen komen nauwelijks voor. Als de contactsleutel niet werkt, ligt dat meestal aan de sensorring; in de kunstleren Artico-stoelbekleding kunnen scheurtjes ontstaan.

Mercedes-Benz C-Klasse

Welke moet ik hebben?

De geblazen viercilinder benzine- en dieselmotoren zijn soepel en zuinig; voor het compacte limousinegevoel zijn de zescilinders een aanrader, maar die zijn hier om fiscale redenen weinig verkocht. De AMG-versies zijn razendsnel met behoud van het ontspannen Mercedes-karakter. Basismodel Classic is erg kaal en het is aantrekkelijker om te kiezen voor de chiquere Elegance (gelakte grille, comfortstoelen, uitgebreid instrumentarium, houtafwerking) of de sportievere Avantgarde (grille met drie lamellen en ster, sportstoelen, sportstuur, leer/stof, geborsteld aluminium), al dan niet aangevuld met het Business Class-pakket (metallic lak, parkeersensoren, led-dagrijverlichting, Audio 50-navigatie). Prettige opties zijn de adaptieve ILS-koplampen met bi-xenonverlichting, parkeersensoren, Comand APS/Comand Online en Logic7-audio.

Moet dit hem worden?

Nieuw was de Mercedes-Benz C-Klasse meestal vele duizenden euro’s duurder dan zijn directe concurrenten. Gebruikt zijn de prijsverschillen aanzienlijk kleiner. Als occasion is de W204-reeks aantrekkelijk geprijsd, terwijl de bouwkwaliteit en degelijkheid ouderwets goed zijn. Ook voor niet-Mercedes-rijders is deze generatie C-Klasse de moeite van het overwegen waard. Het is een dynamische en comfortabele auto met soepele motoren en een hoge mate van verfijning. Zoals altijd bij een Mercedes-Benz met levenservaring is het erg belangrijk om kritisch te zijn waar je koopt en wat je koopt. Kijk bij aankoop extra goed uit voor ex-taxi’s, schade-auto’s, gestolen auto’s en teruggedraaide tellers, want door de goede bouwkwaliteit is dat aan de conditie van de auto meestal niet af te lezen.

Tijdlijn

2007 – Mercedes-Benz C-Klasse Limousine (W204),  Mercedes-Benz C-Klasse Combi (S204), C63 AMG
2008 – BlueEfficiency, nieuwe dieselmotoren
2010 – CGI-viercilinders
2011 – facelift, Mercedes-Benz C-Klasse Coupé (C204)
2012 – C 63 AMG Coupé Black Series, 1.6 turbo
2013 – C 63 AMG Edition 507, C220 CDI 4Matic

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 84,50
Remschijven voor, per set 152,80
Koppeling met druklager, 328,92
Schokdemper voor, per stuk 204,73
Michelin Primacy 3, 225/45 R17, vanaf 98,75

Prijzen gelden voor een Mercedes-Benz C200 Kompressor van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 250,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf 475,-

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 30.000 kilometer/2 jaar).

Beschikbaarheid op de markt: goed
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid:
goed
Beschikbaarheid onderdelen:
uitstekend

Mercedes-Benz C-Klasse

Kopen

+ Aantrekkelijk geprijsd
+ Goede bouwkwaliteit
+ Soepele motoren en een hoge mate van verfijning

Niet kopen

– Kwaaltjes bij vroege modeljaren

Punten van aandacht voor aankoop

– Controleer voor de zekerheid de naden van de achterklep op roest
– Een bekende kwaal zijn knarsende elektrisch inklappende buitenspiegels
– Bij de C350 komen tot 2009 problemen voor met de distributieketting en de balansassen
– Vroege OM651-dieselmotoren, introductie najaar 2008, hebben regelmatig defecte injectoren
– Controleer bij de vijf- en zeventrapsautomaten of de olie regelmatig is ververst, want oude of vervuilde olie kan dure (deel)revisies veroorzaken
– Slecht schakelen kan bij de automaten ook worden veroorzaakt door defecte sensoren of problemen met de elektronische stuureenheid
– Controleer op corroderende remleidingen
– Bij vroege bouwjaren kan de voorwielophanging rammelen
– Als de contactsleutel niet werkt, ligt dat meestal aan de sensorring

Denk ook eens aan een

AUDI A4 (2008-2014)

De Audi A4 is een doordachte, efficiënte en verfijnde auto en de beste allrounder binnen zijn segment. De nogal steriele rijbeleving is een minpunt en gebruikt blijft het oppassen voor de welbekende problemen met motoren en transmissies.

INFINITI G37 (2008-2013)

De Infiniti G37 is een geslaagde mix van sportiviteit, comfort en luxe. Het modelaanbod is klein en diesels zijn pas geleverd in opvolger Q50, maar wie een exclusieve en vermakelijke sportsedan zoekt, beleeft aan de Q37 veel pret.