Covermodel: Citroën Xantia, een verademing voor Citrofielen
In elk nummer van Autovisie blikken we terug op onze historie, en kijken we naar modellen die in het verleden op onze cover stonden. Deze keer het verhaal van Citroën Xantia die als covermodel ons magazine sierde in 1992.
De opluchting als in het najaar 1992 de eerste foto’s van de Citroën Xantia verschijnen. De teleurstelling over de saaie ZX, die van alle Citroën-fratsen is ontdaan, ligt nog vers in het geheugen, maar hier staat gelukkig weer een echte Citroën.
De Citroën Xantia
De Xantia moet in het hogere middensegment gaan opereren, terwijl voorganger BX zowel klanten in de compacte als de middenklasse bediende. Het compacte segment wordt afgedekt met de ZX. Qua uiterlijk zit het wel goed met de nieuweling. Dat is mede te danken aan Bertone, die het basisontwerp heeft getekend en eerder verantwoordelijk was voor het lijnenspel van de BX, XM en de verguisde ZX.
Na enig fijnslijpen door Citroëns eigen designafdeling is er een strakke, gestrekte liftback ontstaan met een groot glasoppervlak en vrij weinig detaillering. De gelijkenis met de grotere XM is vooral aan de voorkant treffend, terwijl voor de achterzijde de concept-car Activa 2 model heeft gestaan. De Autovisie-redacteuren mijmeren tijdens de presentatie dan ook over een Xantia Coupé, maar met de kennis van nu weten we dat het bij dagdromen is gebleven. Wel wordt er na lang twijfelen in 1995 een Break nagestuurd. De Xantia is zoals het heurt voorzien van veerbollen, maar nu ondersteund door een computer. Kers op de taart is de Activa-versie met (what’s in a name…) actieve stabilisatie.
Active stabilisatie voor Citroën Xantia
Dit geavanceerde systeem houdt carrosseriebewegingen, veroorzaakt door sturen, accelereren en remmen, in bedwang en zorgt ervoor dat de auto altijd horizontaal blijft liggen. Hierdoor zijn onwaarschijnlijk hoge bochtsnelheden mogelijk, terwijl een Citroën-waardig comfort wordt gegarandeerd. In combinatie met een heerlijke, 190 pk sterke V6 is dit de verwen-Xantia die je moet hebben.
De overige varianten zijn verkrijgbaar met het bekende palet XU- en XUD- benzine- en dieselmotoren. In 1997 krijgt de Xantia een bescheiden facelift, waarbij front en interieur licht worden aangepast. Op motorengebied wordt een tweeliter dieselmotor, de 2.0 HDi, aan het gamma toegevoegd. Vanaf eind 2000 neemt de minder elegante C5 het stokje over, hoewel de laatste Xantia pas eind 2001 van de band loopt.
Aanbod en prijzen
Na 30 jaar ligt het exterieur nog altijd prettig op het netvlies. Het ruime interieur is minder aansprekend vormgegeven. De Break wordt bij de Franse carrosseriebouwer Heuliez vervaardigd. Er zijn ruim 1,2 miljoen Xantia’s uit de Franse fabrieken gerold. Op de Europese wegen was het dan ook een veelgeziene gast, maar het aanbod is tegenwoordig flink uitgedund.
Deze occasion wil je: Citroën Xantia V6, ‘valse bescheidenheid’
Wel staan er een handvol topexemplaren met lage kilometerstanden te koop. Voor een fraaie 3.0 V6 uit 1998 wordt 7800 euro gevraagd. Vanaf 3000 euro vind je een goede, dagelijks bruikbare Xantia met rond de 100.000 km achter de wielen. Zoek je iets specifiekers, een Activa of een Break, dan is het raadzaam op Franse verkoopsites als Leboncoin rond te speuren. Specialisten voor onderhoud zijn er genoeg.
Lees ook:
Ook interessant
-
Grote onderhoudsbeurt auto op komst? Dit gaat het kosten
-
Kleine onderhoudsbeurt aan je auto nodig? Dit moet je weten!
-
Covermodel: Panther Kallista – geen neo-klassieker meer
-
Goedkoop tankstation op de route gezocht? Zo vind je ze het snelst
-
Dashcam kopen? Dit moet je weten over en camera op je dashboard
-
Levensgevaarlijk! Monteer deze budget-banden niet onder je auto
-
Tenaamstellingscode kwijt? Geen paniek, dit moet je doen
-
Kunnen e-fuels de verbrandingsmotor redden?
-
PVV, KKK en NSB: deze kentekens zijn verboden in Nederland
-
Covermodel: Ford Shelby GR-1 met 6,0-liter V10
-
Dit betekenen de letters en cijfers op een Duits kenteken
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef