Coen Grutters
Coen Grutters Extra 8 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom de Citroën 2CV de perfecte auto is om eieren mee te zoeken

Het is Pasen! Dat betekent eieren zoeken. En dat kan je het best doen met de befaamde Citroën 2CV. Waarom? Dat leggen we je in dit artikel uit.

De Citroën 2CV, iedereen kent hem wel. De lelijke eend, zoals het Franse wagentje veelal genoemd wordt, had een lange levensduur. De Deux Chevaux werd tussen 1948 en 1990 gebouwd. In die periode groeide de 2CV uit van simpel, boerenlandwagentje tot absolute cultheld.

Eieren zoeken tijdens Pasen met de Citroën 2CV

Toch is het juist dat boerenaspect dat de Citroën 2CV de ideale auto maakt tijdens Pasen. De auto is ontwikkeld voor het land. De 2CV moest slechte, onverharde wegen kunnen trotseren. Sterker nog, een vereiste was dat de Citroën met een lading eieren over omgeploegd veld kon rijden, zonder dat er ook maar één zou barsten. Het overmatig deinen op normale wegen maakt het mogelijk dat het autootje niet terug hoeft te deinzen voor slecht onderhouden hobbelwegen. De ideale paasauto dus.

Pasen Citroën 2CV
(Afbeelding: Unsplash)

Niet alleen dat maakt het de perfecte paaswagen. Een andere gunstige bijkomstigheid is dat bij de Citroën 2CV, in tegenstelling tot de onzuinigste occasions van Nederland, het verbruik vrij laag ligt. Een gemiddeld verbruik van 1 op 16 is goed haalbaar. Lekker lang eieren zoeken dus.

Twee motoren in de 2CV

Erg rap gaat het niet. De eerste exemplaren werden geleverd met een 375cc-tweecilinder. De cilinders liggen lijnrecht tegenover elkaar in boxerformatie. Dit blokje levert een schamele 9 pk. Al gauw kwamen er ‘sterkere’ versies. Zo zijn er later modellen gemaakt met 14 en 16 pk. Uiteindelijk vormde een versie met 34 pk de krachtigste versie.

Pasen Citroën 2CV
De Sahara-uitvoering van de Citroën 2CV. (Afbeelding: Citroën)

Als Sahara-uitvoering werd de Citroën 2CV zelfs met vierwielaandrijving geleverd. Citroën had geen motorblok in het gamma die alle vier wielen van genoeg kracht kon voorzien, dus kwam dit model simpelweg met twee motoren. Dat is nou denken in oplossingen. Eén op de vooras en één op de achteras.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.