Stijn Kuster
Stijn Kuster Campers 19 mei 2022

Dominique bouwt kleinste camper van Nederland van Citroën C1

Campers zijn er in alle soorten en maten. Van buscamper tot grote vrachtwagen, van alles is mogelijk. Dominique Kuyper heeft wel een heel bijzondere kampeerwagen. Hij bouwde zijn Citroën C1 om tot de kleinste camper van Nederland.

De 28 jaar oude creatieveling was op zoek naar een camper, maar wilde niet investeren in een duur exemplaar. “Ik keek naar goedkopere opties en kwam uiteindelijk op dit idee”, zegt Dominique.

Kleinste camper bouwen, niet zo simpel als het lijkt

Van je Citroën C1 een camper maken, dat is niet zo makkelijk als het er misschien uitziet. “In totaal ben ik er 1,5 jaar mee bezig geweest. Sinds februari is de kleinste camper van Nederland pas klaar. […] Je begint het verwijderen van de achterbank en de bekleding. Vervolgens heb ik er een stevige houten plaat ingelegd. Hier heb ik het interieur op gebouwd.”

Kleinste camper Nederland, Citroën C1
(Afbeelding: Dominique Kuyper)

De camper is uitgerust met een uitschuifbaar kookstel, koelkast, bagagerek en gereedschapsvak. “Naast de daktent kocht ik ook grote ‘dagtent’ (300 x 300 x 250 cm), zodat je overdag ook een beetje leefruimte hebt”, zegt Dominique.

Aanpassingen aan het onderstel van de Citroën C1

Niet alleen zichtbare upgrades werden uitgevoerd aan de kleinste camper van Nederland. “Om er veilig in te kunnen rijden, en om tijdens het slapen niet het idee te hebben dat je op zee ligt, zijn er andere veren gemonteerd. […] Ik merk dat als ik nu over onverharde wegen rijd, ik soms een steentje raak. Daarom wordt het onderstel verhoogd en krijgt-ie bredere banden”, aldus de campereigenaar.

Kleinste camper Nederland, Citroën C1
(Afbeelding: Dominique Kuyper)

Dominique heeft tot nu toe – voor de onderstelupgrade – zo’n 4000 euro uitgegeven aan zijn Citroën C1 camper. “Inclusief auto, heeft het mij 6000 euro gekost. […] De grootste kostenpost was de daktent. Er zijn nog duurdere daktenten van 3 tot 4 duizend euro. Maar die zijn voor mij onnodig.”

Mag je zomaar een daktent op je Citroën C1 schroeven?

Een daktent op een C1, mag dat eigenlijk wel? “Het is een bizarre gedachte dat je veilig kan kamperen op het dak van zo’n klein autootje. De maximale statische belading van een Citroen C1 is ongeveer 250 kilogram. Als je een gemiddeld postuur en goede dakdragers hebt, dan kan het makkelijk. […] Het tentje zelfs weegt maar 50 kilogram, dus we mogen er met twee man in”, legt Dominique uit.

Kleinste camper Nederland, Citroën C1
(Afbeelding: Dominique Kuyper)

“Met 130 kilometer per uur en harde windststoten, is de camper nog prima te rijden. De tent is wel een grote vliegenvanger. Ook qua benzineverbruik maakt het niet heel veel uit. Ik verbruik zo’n 10 procent meer”, zegt hij.

“Belangrijk is dat je de daktent op een slimme manier bevestigt. De wind moet hoe dan ook over je daktent heen. Als ik ‘m 10 centimeter naar voren zou schuiven, ontstaat er een kolk van wind. Dit heeft een nog hoger verbruik tot gevolg”, aldus Dominique

Niet zo luxe als een echte camper

Als je gewend bent om in een camper te slapen, is het even behelpen om op vakantie te gaan met de Citroën C1. Zo zegt Dominique: “Een camper heeft een interieur, een airco, een kachel, isolatie en stopcontacten. Een tent biedt dat allemaal niet.”

“De auto is hier niet voor gemaakt. Het is een klein autootje zonder trek- of draagvermogen. Wanneer je die auto gaat gebruiken voor reizen van 3000 kilometer, moet-ie geschikt zijn. Dat kan al zonder grote investeringen.”

De kleinste camper bouwen is relatief betaalbaar

De creatieveling wil naar aanleiding van zijn eigen conceptmodel ook andere auto’s gaan ombouwen. “Enkel de vering aanpassen, een kookstelletje en een daktent, kost zo’n 2500 euro exclusief auto. Je kunt dan veilig de weg op. […] Ik wil met mijn Citroën C1 echter op plekken komen waar nu alleen Land Rovers en Jeeps rijden, dan moet je het onderstel upgraden.”

Inpakken maar! Dacia Jogger camper ‘zou vrij snel moeten komen’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.