Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 2 aug 2023
Leestijd: 2 minuten

525 pk en handbak: Deze Porsche 911 S/T is een puristisch feestnummer

Porsche trekt het doek van een nieuwe 911: de S/T. Die naam heeft niets met Ford te maken, maar verwijst naar vroegere raceversies van de 911. Toch heeft de autobouwer met deze auto een focus: rijplezier.

De aanduiding S/T geeft aan dat het model een combinatie is tussen een GT3 Touring en een GT3 RS. De auto wordt dus tussen die modellen gepositioneerd.

Atmosferische boxermotor met handbak

Dat nieuwe Porsche 911 S/T gemaakt is voor puristen en liefhebbers, moge duidelijk zijn. Voor het eerst wordt de 525 pk sterke ongeblazen 4,0-liter boxermotor van de GT3 RS gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, in dit geval met zes verzetten.

Porsche 911 s/t
(Afbeelding: Porsche)

De koppeling is vervangen door een lichtgewicht exemplaar. Samen met een enkelmassa-vliegwiel komt de motor sneller op toeren. In totaal is er 10,5 kilogram aan roterende massa bespaard.

De S/T is Porsches verjaardagscadeau voor 60-jarig bestaan van de 911

Schakel je snel genoeg, dan sprint de Porsche 911 S/T van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 3,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 300 kilometer per uur.

Minder gewicht voor de Porsche 911 S/T

De Porsche 911 S/T heeft niet enkel minder gewicht in de aandrijflijn. Ook de carrosserie is lichter geworden. Door aanpassingen aan onder andere de voorklep, portieren en door het plaatsen van magnesium velgen en lichtgewicht glas, is de S/T 40 kilogram lichter dan de 911 GT3 met handbak. Ook het ontbreken van achterwielbesturing en isolatiemateriaal draagt bij aan het gewicht van 1.455 kilogram.

Porsche 911 s/t
(Afbeelding: Porsche) (Afbeelding: Porsche)

Het onderstel en de aerodynamische eigenschappen zijn vooral ontwikkeld voor straatgebruik. Zo beschikt de Porsche over uitschuifbare achterspoiler en is het onderstel niet zo hard als dat van de GT3 RS. Het interieur is in de basis simpel en functioneel uitgevoerd, zoals je dat van Porsche kent. Opvallend is dat je zonder meerprijs de kuipstoelen ook kan vervangen door elektrisch verstelbare sportstoelen.

Porsche 911 S/T marktintroductie

De Nederlandse marktintroductie van de Porsche 911 S/T staat gepland voor oktober.

(Afbeelding: Porsche)

De Nederlandse prijs bedraagt 411.200 euro. Hierbij is de Porsche Design Chronograph (11.950 euro) inbegrepen. De oplage is gelimiteerd tot 1963 exemplaren.

Voor 13.000 euro een horloge bij je Porsche 911 GT3 RS

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.