Vleugeldeuren Tesla Model X bezorgen fabrikant nog meer kopzorgen
Het is een speciale feature op de Model X van Tesla, de zogeheten Falcon Doors. De omhoog scharnierende achterportieren zorgen echter voor veel kopzorgen op het hoofdkantoor van de autofabrikant.
Tesla’s topman Elon Musk liet al eerder weten dat de techniek van de Falcon Doors extreem gecompliceerd is en dat de ontwikkeling voor tal van hoofdbrekens zorgde. Maar de problematiek is inmiddels groter dan Tesla had gewild. Het bedrijf heeft eerder deze week een noodzakelijke elektronische update aan het deursysteem moeten uitvoeren, maar die pakt helemaal niet goed uit.
LEES OOK: KLACHTENREGEN OVER TESLA MODEL X
Automatische sluiting
Wat is er aan de hand? De Falcon Doors scharnieren volledig elektrisch open en dicht. Zodra sensoren op de deuren een voorwerp constateren, stopt de handeling. Wat blijkt in de praktijk? De sensoren zijn overgevoelig, zodat de werkende portieren bij het minste of geringste automatisch stoppen. Tesla heeft voor een update gezorgd, zodat de portieren niet blijven hangen wanneer de techniek een voorwerp signaleert. Maar nu klagen de Tesla-bezitters dat er helemaal geen veiligheidsvoorziening meer aanwezig is. De deuren gaan gewoon naar beneden, ook al is er een obstakel als een arm of voet tussen de deur en carrosserie, aldus gebruikers van de Model X. Dat is heel gevaarlijk.
SolarCity
De kritiek volgt kort na de enkele tegenslagen voor Tesla’s topman Elon Musk. De bestuursvoorzitter wil dat Tesla zonnecelproducent SolarCity inlijft en wil de overeenkomst sluiten met $ 2,6 miljard aan Tesla-aandelen. Maar investeerders twijfelen over de uitkomst van de deal. Het leverde Tesla een flinke dip op de beurs op.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo kreeg de Lamborghini Revuelto zijn eigen gezicht | Sjoerds Weetjes 397
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
De elektrische Macan voelt (soms) tóch als een echte Porsche
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Deze Aston Martin DB12 Volante is de James Bond onder de cabrio’s
-
Te weinige ruimte in je CX-60? De grote Mazda CX-80 biedt uitkomst
-
Zo kwam Volkswagen op het idee voor een nieuwe Kever | Sjoerds Weetjes 396
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
De Skoda Kodiaq is zó ruim dat je erin kunt verdwalen
-
Uw Garage: Eriks MG ZR 160 moet snel zijn, maar vooral opvallen
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Deze Milano wordt de moneymaker van Alfa Romeo