Volkswagen Tayron: daadwerkelijke actieradius en het verbruik
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FCX-80-vs-Tayron-4-van-88-e1746180299247.jpg)
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de Volkswagen Tayron is.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met bijvoorbeeld airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
Volkswagen Tayron
Autovisie rijdt de Volkswagen Tayron met de 1,5-liter viercilinder die samen met een elektromotor 272 pk levert. Het accupakket van de plug-in hybride heeft een nettocapaciteit van 19,7 kWh. De theoretische range bedraagt volgens de WLTP-meetmethode 117 kilometer. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Het samenspel tussen de 1,5-liter turbomotor en de elektrische krachtbron gaat zo goed als vlekkeloos. Met een energieslurpende, ijskoude start wist hij 91 kilometer puur elektrisch te halen uit zijn netto 19,7 kWh-accu en in zomerse temperaturen moet ruim 100 kilometer haalbaar zijn.
Volkswagen Tayron | |
---|---|
WLTP-verbruik | 0,5 l/100 km |
Gemeten verbruik | 6,0 l/100 km |
WLTP CO₂-emissie | 10 g/km |
EV-actieradius (WLTP) | 117 km |
EV-actieradius (gemeten) | 91 km |
Actieradius totaal (gemeten) | 841 km |
Laadtijd (0–100%) | 150 minuten |
Testcondities | Droog / 5°C |
Ook als de accu nagenoeg leeg is, houdt de Volkswagen Tayron voldoende reserves om het elektrokoppel van 250 Nm instant te laten domineren op lage snelheid. Onder vollast laat de viercilinder zich wel horen en klinkt er gegier uit de transmissie, maar over het algemeen is het een voorbeeldige stekkerhybride die met een lege batterij alsnog genoegen neemt met 1 liter op 16,7 kilometer.
Actieradius en verbruik testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over Tayron? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Mazda CX-80.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mazda CX-80: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Polestar 3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q6 e-tron
-
MG HS: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
BYD Seal U: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-208
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box