Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Test 5 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Ford Puma of Nissan Juke: Welke crossover is de beste hatchback-opvolger?

Schoorvoetend verdwijnt de prijslijst van de Ford Fiesta en de Nissan Micra met een sleepbeweging in de digitale prullenbak. Das war einmal. De modellen worden volledig overvleugeld de crossovers: de Ford Puma en Nissan Juke. Welke is beter?

Ze stonden allebei op een voetstuk in het B-segment door hun dynamische rijeigenschappen. Praktisch en comfortabel genoeg om breed te scoren in de samenleving, maar ook puntig en prikkelend om op microniveau de gewone man/vrouw met een meer dan gemiddelde interesse in autorijden te boeien. Wat is daar nog van over?

Ford Puma of Nissan Juke

Lekker rijmen doen ook de uitvoeringen van het opgehoogde tweetal. Het uitgangspunt vormt de nieuweling en dat is de Nissan Juke Hybrid met de aandrijflijn die we kennen van de alliantie, want hij stuwt onder meer ook de Renault Captur E-Tech voort. Het complexe geheel bestaat uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor en een duo elektromotoren. Een grote met 49 pk voor de aandrijving en een 20 pk leverende starter-generator. Die laatste speelt ook een belangrijke rol bij het schakelen, want een traditionele koppeling en synchromeshes zijn er niet. Het synchroniseren van de versnellingen is de taak van de kleinste elektromotor.

Ford Puma, occasion, occasions, 20.000 euro
Ford Puma. (Afbeelding: Jérôme Wassenaar)

Er zijn wel vier verzetten voor de benzinemotor en twee stuks voor de elektrokrachtbron, terwijl de motoren in verschillende combinaties kunnen optreden en maximaal 143 pk mobiliseren. Naast een 46-litertank is er ook een 1,2 kWh-accu onder de kofferbakvloer om aan de energiebehoeften te voldoen. De Tekna-uitvoering is een populaire keuze voor 35.990 euro met standaard rijhulpjes, camera’s rondom en klimaatregeling.

Nissan Juke
Nisan Juke. (Afbeelding: Jérôme Wassenaar)

Veertig is het nieuwe dertig en dat geldt zeker voor de prijzen van een B-segmenter. Dat illustreert de Juke en de Ford Puma kleurt het kostenplaatje verder in. Voor 38.950 euro staat er een 1.0 Ecoboost Hybrid met zeventraps automaat. Geen full-hybrid, zoals de Nissan Juke, maar een milde variant met een krachtige startmotor en generator. Die is ruim twaalf pk sterk om de 1,0-liter driecilinder turbomotor een slinger te geven op de momenten dat hij dorstig dreigt te worden. Die oversized dynamo wordt ook gebruikt tijdens het afremmen om de 48 volt-accu onder de passagiersstoel bij te laden. U kent dit principe wel. De aandrijflijn komt tot 125 pk en maximaal 210 Nm.

Hoe rijden ze?

De Ford is van een veel hoogwaardiger kaliber op dynamisch vlak. De Ford Puma voelt in totaliteit strakker, stijver, communicatiever, lichter en lager aan dan de Nissan Juke. Het bedrukte gemoed over het verdwijnen van de Fiesta klaart op als je met de Puma een paar bochten aanvalt. Het echte Fordgevoel zit erin met een uitmuntende afstemming. Met veren, stabi’s en rubbers in de ophanging wordt voor een direct reagerende en goed communicerende auto gezorgd, terwijl de demping de scherpste kantjes van het onderstel afvijlt.

Zelfs in de regen blijft het neusje van de Ford happen en volgen. Het ESP remt hem uiteindelijk altijd af, maar hij is beweeglijk genoeg om veel lichter aan te voelen. De Ford is in dergelijke situaties van de buitencategorie en van een andere orde dan de Nissan Juke. Die vormt een aardig plan B voor de liefhebbers van iets sportiever rijden in het B-segment, maar de Ford Puma is zelfs veel beter dan de meeste hatchbacks ooit zijn geweest. Het is dus een uitstekende stand-in voor de Fiesta. Het feest is door de komst van alle compacte crossovers niet afgelopen in deze klasse. Zeker niet als de Puma voorkomt in uw plan A.  

De hele reportage lezen? Kijk dan in Autovisie Magazine nummer 4!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.