‘Het nieuwe normaal’-dilemma: Citroën C4 vs. Renault Arkana
![Renault Arkana Citroën C4](https://img.autovisie.nl/images/gmIyRWMU9LSVg--JybOPNlTtPhU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-1-van-100.jpg)
De Citroën C4 gaat voortaan als crossover door het leven, en tegelijk met de komst van de Renault Arkana is de Mégane hatchback van de markt gehaald. Hoog zitten zult u, maar bij welk merk?
Fotografie: Martijn Bravenboer
Wen er maar aan, want het worden er alleen maar meer. De opkomst van de crossover ten koste van de hatchback en stationwagon is al een tijdje bezig en lijkt niet binnen afzienbare termijn te stoppen. Sterker nog, de EV’s die langzaam maar zeker het straatbeeld overnemen, zijn veelal boven op een accupakket in de bodemplaat gebouwd en daardoor ‘van nature’ hoger dan normaal.
![](https://img.autovisie.nl/images/1WWhq_huzV7S97nWzdPd54oycPI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-39-van-100.jpg)
Mégane E-Tech
Zie bijvoorbeeld de aanstaande Renault Mégane E-Tech Electric die volgend jaar op de markt verschijnt. En het zou zomaar kunnen dat de volledig elektrische versie van deze Citroën C4 ervoor verantwoordelijk is geweest dat de gehele modellijn voortaan met een iets hogere instap voor de dag komt. Een crossover in de puurste zin van het woord, want met enige fantasie zie je er ook een coupé, een sedan en een hatchback in.
![](https://img.autovisie.nl/images/mXxVkXKaP8FsN0fxH6m7XFxgq0w=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-68-van-100.jpg)
Voor de C4 wordt geen gebruik gemaakt van hetzelfde platform waarop onder andere de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra worden gebouwd, maar van een opgerekte versie van de bodemplaat die we kennen van onder meer de Peugeot 208 en Opel Mokka.
Zelfde aanpak
Voor de Arkana is eenzelfde aanpak gekozen, want die deelt z’n techniek met onder andere de Clio en Captur (dus niet de Mégane en Kadjar). Van de Arkana komt geen volledig elektrische versie, maar hij maakt wel deel uit van Renaults nieuwe strategie met meer geëlektrificeerde (lees: hybride) auto’s. De mild-hybrid zal Nederland overslaan, waardoor uitsluitend deze full-hybrid overblijft. Diens lage CO2-uitstoot geeft Renault de kans om zijn prijs ondanks de complexe aandrijflijn op hetzelfde niveau als de conventioneel gemotoriseerde Citroën C4 te houden. Dus welke gaat het worden? In de huidige Autovisie Magazine lees je alle testresultaten en ons eindoordeel!
![](https://img.autovisie.nl/images/lVK2Lv7omzbhEE0nwogGLZIGtQs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-6-van-100.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de race
-
Leren rijden in een bijna 100 jaar oude Ford Model T
-
Eerste rijles in een Ford Model T (1925): “Niets is wat het lijkt”
-
Nyck de Vries: ‘Het maximale halen uit de auto, dát is mijn drive’
-
Waarom je nú naar het Louwman Museum moet! Supercars of the 90s
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de voorbereiding
-
‘We moeten niet doen alsof er geen ruimte is in Nederland’
-
Nieuwe Audi S3 vs. Audi Sport Quattro: 300+ pk, 4WD en bloedsnel
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Mesonero: ‘Zonder Stellantis was Alfa Romeo allang dood en begraven’
-
Callum: ‘Een designer is nooit volledig tevreden over zijn werk’
-
Rijden met de meest onderschatte auto aller tijden