Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Occasions 24 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Deze occasion wil je: Toyota Sera, de inspiratiebron voor de Mclaren F1

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Toyota Sera.

De Toyota Sera is een opmerkelijke tweedeurs coupé, met als grootste blikvangers de vleugeldeuren en het grotendeels glazen dak. De Sera maakte in ’88 zijn debuut als de Toyota AXV-II concept car. Het was tijdens de Tokyo Motorshow dat Autovisie voor het eerst kennis maakte met de Sera

De Toyota Sera kwam nooit officieel naar Nederland

De Toyota Sera was tijdens zijn debuut al praktisch klaar voor productie. Twee jaar later ging hij de markt op. In Autovisie 9 uit 1990 werpen we – ondanks dat Autovisie toen al wist dat het model niet naar Nederland zou komen – een kleine blik op de coupé.

Toyota Sera
(Afbeelding: Autoscout)

“Ook Toyota is met de productie begonnen van een model dat nooit officieel in Nederland gevoerd gaat worden: de Toyota Sera tweedeurs coupé met vleugeldeuren die doorlopen tot ver in het dak. Voor de aandrijving van de slechts 890 kg zware auto, zorgt een 1496 cm3 viercilindermotor met vier kleppen per cilinder. De auto is standaard voorzien van stuurbekrachtiging, elektrische ramen en airconditioning. ABS is, evenals een geluidsinstallatie met tien speakers, tegen meerprijs leverbaar.”

Toyota Sera
(Afbeelding: Autoscout)

Ondanks alles hebben een aantal Sera’s hun weg naar ons kikkerlandje gevonden. Momenteel staan er zes exemplaren op een Nederlands kenteken. Bij aankoop van een occasion rijd je dus in een bijzonder zeldzame bolide. In totaal werden er tussen 1990 en ’95, 15.941 exemplaren geproduceerd. 15.852 daarvan waren bestemd voor Japan.

De Sera is zo licht als een veertje

De Toyota kwam standaard met een 1,5-liter viercilindermotor die een totaal van 109 pk produceerde, zo ook deze occasion. Meer heb je ook niet nodig als je weet dat de auto slechts 930 kilo weegt. Een handbak is zelfs nog 40 kilogram lichter. Als je er destijds voor koos de optionele ABS en/of geluidsinstallatie met tien speakers te nemen, kwam er respectievelijk 10 en 20 kilogram bij. Deze occasion heeft geen van beide opties, dus weegt 930 kilogram.

Toyota Sera
(Afbeelding: Autoscout)

Het volledige vermogen van 109 pk wordt geleverd bij 6400 tpm terwijl het koppel maximaal 132 Nm bedraagt bij 5200 tpm. Het verbruik van de handbak ligt op zo’n 17 kilometer per liter terwijl de automaat het onderspit delft tussen de twee. Hier moet je het doen met 14,4 kilometer per liter.

Toyota Sera
(Afbeelding: Autoscout)

Autovisie vindt een occasion met 118.000 kilometer op de teller. Het gaat om een Toyota Sera met een automatische transmissie uit het allereerste productiejaar, namelijk 1990. De vraagprijs bedraagt momenteel 7.500 euro.

Sjoerds Weetjes

De vleugeldeuren van de Toyota Sera zijn een echte partytrick. Ze openen naar voren en omhoog op eenzelfde wijze als de Saleen S7 en Mclaren f1. Dat is beslist geen toeval. Mclaren designer Gordon Murray heeft namelijk toegegeven geïnspireerd te zijn door de Sera.

In de herkansing: weer een McLaren F1 onder de hamer

Kijk de onderstaande aflevering van Sjoerds Weetjes om nog meer te weten te komen over de bijzonder Japanner!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.