Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 7 nov 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Hyundai Ioniq – problemen, uitvoeringen, prijzen

De Hyundai Ioniq is een betaalbare en praktische elektro-hatchback. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.

Elektrificatie is de afgelopen jaren het toverwoord binnen de auto-industrie. Met de Ioniq, modelcode AE, brengt Hyundai in 2016 één model met drie geëlektrificeerde aandrijflijnen op de markt.

Carrosserie

Het Ioniq-ontwerp wordt gedicteerd door een zo laag mogelijke luchtweerstand. De vormgeving is keurig in balans, met een herkenbaar familiegezicht, een sterk aflopende daklijn en een grote achterklep met een geïntegreerde spoiler. De grille verklapt de motorisering: de Hybrid heeft een open grille met chroomaccenten, de Plug-in Hybrid heeft een open grille in hoogglans zwart en de Electric heeft een zilverkleurig gesloten front.

Koopwijzer: Hyundai Ioniq - problemen, uitvoeringen, prijzen

Het gebruik van hoogvast staal en aluminium voor de carrosserie compenseert het hogere gewicht van de elektromotor en het accupakket. Naast xenonverlichting is full-ledverlichting leverbaar, evenals een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak. De facelift van 2019, met nieuwe bumpers, een nieuw grille-ontwerp en nieuwe koplampen en achterlichten geeft het uiterlijk van de drie modelvarianten een subtiele oppepper.

Interieur

Ook in het interieur doet Hyundai niet aan vormgevingsfratsen en dat komt de gebruiksvriendelijkheid alleen maar ten goede. Het dashboard heeft een logische opzet met een digitaal instrumentarium, fysieke knoppen voor de klimaatregeling en een 4,2- tot 8-inch infotainmentdisplay. De hybrides hebben een conventionele middenconsole met een klassieke transmissiehendel. De Electric heeft regeneratieflippers in plaats van schakelflippers aan het stuur en een optisch ‘zwevende’ middenconsole met knoppenbediening voor de aandrijflijn.

Koopwijzer: Hyundai Ioniq - problemen, uitvoeringen, prijzen

Behalve met rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control en een rijbaanassistent, is de Ioniq leverbaar met een achteruitrijcamera, DAB+, Android Auto/Apple Carplay, de Hyundai Bluelink-app, navigatie, Infinity-audio en stoel- en stuurverwarming. De been- en bagageruimte zijn royaal bemeten. De beperkte hoofdruimte achterin is een logisch gevolg van de sterk aflopende daklijn. Door het grotere accupakket heeft de Electric een kleinere bagageruimte dan de hybrides. Een opgefrist instrumentarium en een nieuw infotainmentsysteem met 10,25-inch beeldscherm zijn onderdeel van de facelift van 2019.

Motor

De Ioniq Hybrid heeft een atmosferische, direct ingespoten 1.6 viercilinder benzinemotor die volgens de Atkinson-cyclus werkt. Elektrische ondersteuning is er in de vorm van een 43,5 pk elektromotor en een 1,56 kWh lithium-ion accupakket. Het maximale systeemvermogen is 141 pk en het maximumkoppel 265 Nm; de volledig elektrische actieradius is ongeveer drie kilometer. De stekkerhybride heeft dezelfde verbrandingsmotor en haalt een elektrisch rijbereik van 50 kilometer (NEDC) uit een 8,9 kWh-accupakket. Bij normaal onderhoud staan de hybride aandrijflijnen als betrouwbaar te boek.

Elektromotor en accupakket

De Ioniq Electric heeft een 120 pk sterke elektromotor met een koppel van 295 Nm, een geconditioneerd lithium-ion accupakket met een bruikbare capaciteit van 28 kWh en een actieradius van 280 kilometer (NEDC). De laadsnelheid ligt tussen 6,6 kW (AC) en 70 kW (DC snelladen). Na de facelift heeft de Electric een 38,3 kWh-accupakket, een 100 kW-snellader en een actieradius tot 294 kilometer (WLTP). Sommige eigenaren van een Ioniq maken melding van tikkende of schurende bijgeluiden vanuit de aandrijflijn. Vervanging van de elektromotor en/of de reductieversnelling is meestal de enige oplossing. Controleer bij een gebruikte Electric of de terugroepactie voor het accupakket – indien van toepassing – is uitgevoerd.

Transmissie

De Hyundai Ioniq is uitsluitend met voorwielaandrijving verkocht. De verbrandingsmotor van de hybride en stekkerhybride is verbonden met een automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Die automaat zorgt voor een sportievere rijbeleving in vergelijking met hybrides met een cvt-automaat. Schokken of stotteren kan duiden op problemen met de dubbele koppeling of de aansturing van de bak. Dit komt weinig voor en valt normaal gesproken onder de fabrieksgarantie. De Ioniq Electric heeft een eentraps reductieversnelling. Zoals hierboven aangegeven, kunnen bijgeluiden uit de aandrijflijn wijzen op slijtage. Regelmatig olie verversen verlengt de levensduur van de reductiebak en dat geldt ook voor de transmissie van de hybrides. Nog een tip: check voor aankoop de kentekengegevens als je een aanhanger wilt trekken. Sommige auto’s hebben een geregistreerd maximum geremd aanhangergewicht van 750 kg, andere niet.

Wielophanging

De Ioniq heeft altijd voorwielaandrijving, onafhankelijke voorwielophanging en een tamelijk gevoelloze, maar voldoende precieze besturing. De hybrides verlaten de fabriek met een onafhankelijke multilink-achterwielophanging. De Electric heeft een semi-onafhankelijke torsie-achteras. Door de effectieve remenergieregeneratie slijt het remsysteem vooral door een gebrek aan gebruik. Controleer tijdens een proefrit of de remmen soepel en zonder bijgeluiden aangrijpen en of de remschijven vrij zijn van ingevreten roest.

Welke moet ik hebben?

Op de occasionmarkt is de Ioniq Hybrid het aantrekkelijkst geprijsd. Voor de grotere elektrische actieradius van de Ioniq Plug-in Hybrid betaal je een relatief hoge meerprijs. De mogelijkheid om op (zelfopgewekte) stroom te rijden kan een reden zijn om toch voor de stekkerhybride te kiezen.

Koopwijzer: Hyundai Ioniq - problemen, uitvoeringen, prijzen

Als je genoeg hebt aan de actieradius en de laadsnelheid, of nog even wilt profiteren van het bijtellingsvoordeel en de aankoopsubsidie, dan kan de Ioniq Electric een goede keuze zijn. Instapmodel i-Motion heeft alle relevante basisbehoeften aan boord. De Comfort heeft de beste balans tussen luxe en prijs en het met opties afgeladen topmodel Premium maakt zijn naam meer dan waar. De Electric is alleen als Comfort en Premium verkocht.

Moet dit hem worden?

Nieuw en gebruikt is de Hyundai Ioniq een goed geprijsde, compleet uitgeruste en energie-efficiënte gezinsauto. De afwerking en kwaliteitsbeleving doen weinig onder voor hybrides en plug-in hybrides uit Japan en op het gebied van degelijkheid en betrouwbaarheid laat het drietal evenmin serieuze steken vallen. Samen met de prima rijeigenschappen en vijf jaar garantie zijn dat allemaal valide argumenten om de aankoop van een Ioniq met ervaring in overweging te nemen.

Tijdlijn

2016 – introductie Hyundai Ioniq Hybrid en Electric
2018 – Ioniq Plug-in Hybrid
2019 – facelift, grotere accu voor Electric

2021 – introductie Hyundai Ioniq 5

Dit kosten ze

Op Gasepdaal.nl staat de Hyundai Ioniq Hybrid te koop vanaf 16.400 euro (Comfort, 2017, 104.000 km). Voor het faceliftmodel is de vanafprijs 22.900 euro (2020, 18.000 km). De Ioniq Plug-in Hybrid begint bij 20.500 euro (Premium, 2016, 124.000 km) en is er als faceliftmodel vanaf 32.000 euro (Comfort, 2021, 20.000 km). De Ioniq Electric begint bij 19.890 euro (Comfort, 2017, 92.000 km). Het faceliftmodel met vergroot accupakket is er vanaf 29.400 euro (Comfort, 2020, 29.000 km).

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 68,21
Remschijven voor, per set € 139,60
Michelin e.Primacy, 205/55 R16 91H, per stuk vanaf € 87,00
Aircocompressor, vanaf € 1426,86

Prijzen gelden voor een Hyundai Ioniq Hybrid van 2017 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 300,–

Het onderhoudsinterval (Ioniq Hybrid) is 15.000 kilometer/1 jaar.

Pluspunten

+ praktisch, ruim, zuinig
+ rijdt goed
+ keurig geprijsd

Minpunten

– beperkte hoofdruimte achterin

– minder spannend dan Ioniq 5

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.