Wil de echte Fiat weer opstaan?
Een nieuwe Fiat Spider met achterwielaandrijving en een legendarische typeaanduiding. Je zou er als liefhebber heel erg blij van moeten worden, maar toch lukt me dat niet.
Toen collega Bart Oostvogels mij deze week de eerste foto’s van de 124 liet zien, zag ik waar ik al bang voor was, een matig vermomde Mazda MX-5. Nu heb ik niks tegen MX-5’s. Integendeel. Net als zo’n beetje de rest van de wereld beschouw ik het model als de norm in leuke open tweezitters. Maar als ik een MX-5 had gewild, zou ik wel een MX… Enfin, u snapt wat ik bedoel. Hoe hard Fiat ook roept dat de 124 veel andere plaatwerkdelen dan zijn Japanse bodemplaatgenoot heeft, in mijn ogen is de 124 het zoveelste voorbeeld van matige badge-engineering door een concern dat vroeger juist uitblonk in originele vormgeving en technische innovaties.
De lijst van treurnis is inmiddels bijna te lang om op te noemen. Laat ik me maar tot de ergste dieptepunten beperken. De Chrysler 200 die op de markt kwam als Lancia Flavia. Of de Voyager waarvoor niet eens de moeite werd genomen om een andere naam te bedenken toen er een Lancia-logo op werd geplakt. En de meest trouwe Alfisten zullen het me niet in dank afnemen, de Giulietta is ook geen heel goed vermomde Bravo.
“Als ik een MX-5 had gewild, zou ik wel een MX… Enfin, u snapt wat ik bedoel”
Van wat onder het moederlabel verschijnt, kan je alleen de Panda en de gewone 500 nog trouw noemen aan de Fiat-merkwaarden: klein, origineel en betaalbaar. De 500L is zo angstaanjagend lelijk dat je er zelfs diep in de nacht liever niet in wil worden gespot. Terwijl de 500X een doodgewone niets aan de hand suv is. Hoe kan een concern dat niet eens zo lang geleden de wereld op zijn kop zette met de Multipla en handelsreizend Europa met de 156 betoverde niet verder komen dan dit?
Een prima ingevoerde Fiat-functionaris vertelde me een paar jaar geleden hoeveel respect hij had voor de manier waarop Sergio Marchionne het concern door de crisis leidde. Hij vond het logisch dat maar weinig geld werd gestoken in nieuwe modellen die toch niemand zou kopen. Vanuit financieel oogpunt had hij wellicht gelijk. Net zo goed dat het begrijpelijk is om eerst geld te steken in nieuwe Jeeps met de wereldwijde trend van steeds meer kopers die kiezen voor een suv.
Maar inmiddels zou ook de Europese tak van Fiat Chrysler Automobiles weleens uit de winterslaap mogen komen. Mogen we alsjeblieft een nieuwe Fiat Coupé, een Barchetta of een auto die net zo’n aardschok teweeg brengt als de eerste Panda?
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland