Wiesmann in Britse handen, keert mogelijk terug op de markt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FWiesmann-MF4-e1447249822349.jpg)
De Duitse sportwagenbouwer Wiesmann keert terug op de markt! Britse investeerders hebben het bijzondere automerk uit Dülmen overgenomen. Wiesmann ging eind 2014 failliet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FWiesmann-12-e1447249717817.jpg)
Autovisie kon al eerder melden dat Wiesmann naar een oplossing zocht om het merk nieuw leven in te blazen. Friedhelm Wiesmann, mede-oprichter van het gelijknamige sportwagenmerk, vertelde destijds dat er geregeld meetings waren met potentiële investeerders. Nu, dik een jaar later, lijkt Wiesmann terug te kunnen keren op de markt.
De Britten Berry en Anita Tatalovic hebben de merkrechten gekocht en Wiesmann Automotive GmbH opgericht, samen met Wiesmann Immobilien GmbH en Wiesmann International GmbH. Friedhelm Wiesmann kan de overname bevestigen aan Autovisie. “De contracten zijn getekend!”, vertelt hij enthousiast.
Het doel van Wiesmann Automotive GmbH is het ontwerpen, produceren en distribueren van sportwagens, zo valt te lezen in de officiële registratiepapieren. Het echtpaar Tatalovic zal naar eigen zeggen ook de geckovormige fabriek van Wiesmann in Dülmen opnieuw openen. Welke modellen de twee willen uitbrengen is nog niet bekend.
“Wiesmann had net voor het faillissement een kant-en-klaar plan klaarliggen”
Wiesmann had net voor het faillissement een kant-en-klaar plan klaarliggen voor een nieuwe MF3 Roadster. De productie van de MF3 werd begin 2013 gestaakt. De opvolger zou met een vanafprijs van 100.000 euro een stuk goedkoper moeten worden dan de eerste MF3, die 160.000 euro moest kosten. Het modellengamma bestond voor de sluiting in 2014 alleen uit de aanzienlijk duurdere MF4 en MF5-modellen (200.000 tot 300.000 euro).
Wiesmann had sinds 2009 ernstige financiële problemen en moest daardoor noodgedwongen de deuren sluiten. Het betekende het einde van het sportwagenmerk dat in 1988 werd opgericht door de broers Martin en Friedhelm Wiesmann. Zij verlieten het bedrijf overigens al jaren geleden. Martin deed dat in augustus 2012, Friedhelm al veel eerder.
Die laatste liet in 2014 nog aan Autovisie weten terug te willen keren om Wiesmann weer op te starten als een potentiële investeerder hem dat zou vragen. Het is nog niet bekend of Friedhelm nu een rol krijgt in het bedrijf.
Wiesmann, dat zichzelf de ‘manufaktur der individualisten’ noemde, heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het bouwen van één sportwagen. Een kostbaar proces, wat de hoge vanafprijzen van de modellen verklaart.
Wiesmann MF3
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FWiesmann-MF3-e1447249810559.jpg)
Wiesmann MF4
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FWiesmann-MF4-e1447249822349.jpg)
Wiesmann MF5
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FWiesmann-MF5-e1447249845980.jpg)
Wiesmann MF5-CS
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2FWiesmann-MF5-CS-e1447249834341.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie