Wiesmann in Britse handen, keert mogelijk terug op de markt
De Duitse sportwagenbouwer Wiesmann keert terug op de markt! Britse investeerders hebben het bijzondere automerk uit Dülmen overgenomen. Wiesmann ging eind 2014 failliet.
Autovisie kon al eerder melden dat Wiesmann naar een oplossing zocht om het merk nieuw leven in te blazen. Friedhelm Wiesmann, mede-oprichter van het gelijknamige sportwagenmerk, vertelde destijds dat er geregeld meetings waren met potentiële investeerders. Nu, dik een jaar later, lijkt Wiesmann terug te kunnen keren op de markt.
De Britten Berry en Anita Tatalovic hebben de merkrechten gekocht en Wiesmann Automotive GmbH opgericht, samen met Wiesmann Immobilien GmbH en Wiesmann International GmbH. Friedhelm Wiesmann kan de overname bevestigen aan Autovisie. “De contracten zijn getekend!”, vertelt hij enthousiast.
Het doel van Wiesmann Automotive GmbH is het ontwerpen, produceren en distribueren van sportwagens, zo valt te lezen in de officiële registratiepapieren. Het echtpaar Tatalovic zal naar eigen zeggen ook de geckovormige fabriek van Wiesmann in Dülmen opnieuw openen. Welke modellen de twee willen uitbrengen is nog niet bekend.
“Wiesmann had net voor het faillissement een kant-en-klaar plan klaarliggen”
Wiesmann had net voor het faillissement een kant-en-klaar plan klaarliggen voor een nieuwe MF3 Roadster. De productie van de MF3 werd begin 2013 gestaakt. De opvolger zou met een vanafprijs van 100.000 euro een stuk goedkoper moeten worden dan de eerste MF3, die 160.000 euro moest kosten. Het modellengamma bestond voor de sluiting in 2014 alleen uit de aanzienlijk duurdere MF4 en MF5-modellen (200.000 tot 300.000 euro).
Wiesmann had sinds 2009 ernstige financiële problemen en moest daardoor noodgedwongen de deuren sluiten. Het betekende het einde van het sportwagenmerk dat in 1988 werd opgericht door de broers Martin en Friedhelm Wiesmann. Zij verlieten het bedrijf overigens al jaren geleden. Martin deed dat in augustus 2012, Friedhelm al veel eerder.
Die laatste liet in 2014 nog aan Autovisie weten terug te willen keren om Wiesmann weer op te starten als een potentiële investeerder hem dat zou vragen. Het is nog niet bekend of Friedhelm nu een rol krijgt in het bedrijf.
Wiesmann, dat zichzelf de ‘manufaktur der individualisten’ noemde, heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het bouwen van één sportwagen. Een kostbaar proces, wat de hoge vanafprijzen van de modellen verklaart.
Wiesmann MF3
Wiesmann MF4
Wiesmann MF5
Wiesmann MF5-CS
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland