Welles/niettes-spelletje over design Volkswagen ID Life
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fvolkswagenid.life_.23.jpg)
Pas over een jaar of drie weten we het zeker, maar er is nu onduidelijkheid over het ontwerp van de Volkswagen ID Life. Het designvoorstel zoals we afgelopen september in de vorm van een studiemodel op de IAA-autoshow hebben gezien, zou zijn afgeschoten. De fabrikant ontkent.
Volgens het Duitse autovakblad Automobilwoche zijn Volkswagens eigen designbaas Jozef Kaban en zijn team niet tevreden met het gepresenteerde studiemodel. Volgens het medium ontbreekt het aan een moderne uitstraling. Het ontwerp zou te veel retrokenmerken hebben en dat past niet bij de beoogde, jeugdige kopersgroep van het compacte model.
Reactie Volkswagen
Maar Volkswagen zelf geeft aan dat het ontwerp van de ID Life juist wel positief is ontvangen. Tegenover Automotive News Europe (ANE) laat de woordvoerder van de fabriek weten dat de ID Life “extreem goed ontvangen” is, zowel intern als extern. Hij voegt er aan toe: “Er zijn geen plannen voor een nieuw concept”. Dat staat haaks op wat ANE’s zusteruitgave Automobilwoche beweert.
Nu heeft Volkswagen nog even de tijd om aan het ontwerp van de uiteindelijke ID Life te werken. De productieversie staat voor 2025 op de agenda. De auto met vermoedelijk de aanduiding ID.2 komt er in meerdere carrosserievarianten. Als eerste komt er een hatchback, die de rol van de Polo moet overnemen. Een jaar later is het de beurt aan een SUV.
172 kW sterke elektromotor
De auto zal geen gebruik maken van de huidige MEB-architectuur, maar staan op een nieuw platform. De ontwikkeling van de bodemsectie is op dit moment in volle gang. Voor het studiemodel sprak Volkswagen over een bodemplaat met de elektromotor aan de voorzijde. Het blok drijft ook de voorste wielen aan. Volkswagen gaat de bodemsectie specifiek voor de nieuwe generatie elektrische auto’s ontwikkelen. Voor het studiemodel kondigde de fabrikant een accupakket met een capaciteit van 57 kWh aan, die een elektromotor met een vermogen van 172 kW voedt. Op een volle batterij haalt de ID Life theoretisch zo’n 400 kilometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen