Welles/niettes-spelletje over design Volkswagen ID Life
Pas over een jaar of drie weten we het zeker, maar er is nu onduidelijkheid over het ontwerp van de Volkswagen ID Life. Het designvoorstel zoals we afgelopen september in de vorm van een studiemodel op de IAA-autoshow hebben gezien, zou zijn afgeschoten. De fabrikant ontkent.
Volgens het Duitse autovakblad Automobilwoche zijn Volkswagens eigen designbaas Jozef Kaban en zijn team niet tevreden met het gepresenteerde studiemodel. Volgens het medium ontbreekt het aan een moderne uitstraling. Het ontwerp zou te veel retrokenmerken hebben en dat past niet bij de beoogde, jeugdige kopersgroep van het compacte model.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fvolkswagenid.life_.22.jpg)
Reactie Volkswagen
Maar Volkswagen zelf geeft aan dat het ontwerp van de ID Life juist wel positief is ontvangen. Tegenover Automotive News Europe (ANE) laat de woordvoerder van de fabriek weten dat de ID Life “extreem goed ontvangen” is, zowel intern als extern. Hij voegt er aan toe: “Er zijn geen plannen voor een nieuw concept”. Dat staat haaks op wat ANE’s zusteruitgave Automobilwoche beweert.
Nu heeft Volkswagen nog even de tijd om aan het ontwerp van de uiteindelijke ID Life te werken. De productieversie staat voor 2025 op de agenda. De auto met vermoedelijk de aanduiding ID.2 komt er in meerdere carrosserievarianten. Als eerste komt er een hatchback, die de rol van de Polo moet overnemen. Een jaar later is het de beurt aan een SUV.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fvolkswagenid.life_.1.jpg)
172 kW sterke elektromotor
De auto zal geen gebruik maken van de huidige MEB-architectuur, maar staan op een nieuw platform. De ontwikkeling van de bodemsectie is op dit moment in volle gang. Voor het studiemodel sprak Volkswagen over een bodemplaat met de elektromotor aan de voorzijde. Het blok drijft ook de voorste wielen aan. Volkswagen gaat de bodemsectie specifiek voor de nieuwe generatie elektrische auto’s ontwikkelen. Voor het studiemodel kondigde de fabrikant een accupakket met een capaciteit van 57 kWh aan, die een elektromotor met een vermogen van 172 kW voedt. Op een volle batterij haalt de ID Life theoretisch zo’n 400 kilometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Duitse tuner Brabus verkoopt appartementen en villa’s op eigen eiland, dit kosten ze
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Bekend middenklassemerk komt plots met budget-Range Rover
-
F1-auto’s klinken volgens Max Verstappen als ‘stofzuigers’, maar er is hoop
-
Deze goedkope aanstaande klassiekers zijn een goede investering
-
Ruim 100.000 Nederlandse BMW-rijders mogelijk recht op schadevergoeding
-
Robot van Xpeng lijkt zoveel op een vrouw dat ingenieurs been moeten openknippen op podium
-
V12-supercar is lichter dan Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?