Volvo Polestar of Volvo-racetruck: Welke is de snelste?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fvolvo.jpg)
Ludieke dragraces, daar houdt de auto-industrie wel van. Maar waar de obligate ‘straaljager tegen supercar’-sprintjes altijd aflopen zoals je verwacht dat ze aflopen, daar heeft het eerste deel van dit Volvo-onderonsje een verrassende winnaar.
In de linkerhoek staat The Iron Knight, een op de Volvo FH gebaseerde racetruck met een 13 liter turbodiesel aan boord. Het gevaarte weegt bijna 4500 kg, maar brengt wel 2400 pk en 6000 Nm aan het asfalt. The Iron Knight werd in augustus gekroond tot snelste vrachtwagen ter wereld.
In de rechterhoek vinden we de Volvo S60 Polestar TC1, een racewagen die uitkomt in het World Touring Car Championship (WTCC). In vergelijking met The Iron Knight is de auto op alle fronten een vedergewicht. Hij haalt ‘slechts’ 400 pk uit een 1,6 liter viercilinder turbomotor, maar weegt ook slechts 1100 kilogram.
LEES OOK: VOLVO POLESTAR ZET IN OP SPORTIEVE ELEKTROMODELLEN
Het vergelijk tussen de twee bestaat uit twee ronden. De kemphanen vechten eerst uit wie het snelste is over een afstand van 400 meter en dagen elkaar daarna uit op het 3,1 kilometer lange Mantorp Park-circuit in Zweden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deelauto volgens Nederlands onderzoek niet zo groen als gedacht
-
Toyota bZ86 is gave sportcoupé, maar er zit een addertje onder het gras
-
Krankzinnig! Deze nieuwe Renault 5 Turbo 3E komt er echt
-
Wegenbelasting hybrides omhoog: wordt zelfs diesel aantrekkelijk?
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrisch, benzine of diesel: dit soort auto’s gaan volgens onderzoek het langst mee
-
Extreme Pagani Huayra R voor het allereerst in Nederland te zien
-
Brazilië bouwt snelweg voor klimaattop, kapt daarvoor regenwoud
-
Bovag: ‘Aanschafbelasting bpm moet worden afgeschaft’
-
Seat heeft alleen toekomst met elektrische auto, maar krijgt die niet
-
Nieuwe Mercedes-EV heeft bijna 800 kilometer range