Waarom volgende Renault Scenic geen MPV meer wordt
Als het aan de toenmalige directie van Renault lag, was de huidige generatie Scenic er nooit gekomen. Het was de designbaas Laurens van den Acker die het management overtuigde om een vervolg aan de ruimtewagen te geven. Er komt wederom een nieuwe editie, maar daarvoor kon het MPV-concept geen stand houden. De Scenic anno 2024 is compleet anders.
Het is de markt die bepaalt en de markt heeft gesproken. De vraag naar MPV’s is er nauwelijks meer. Liefst vier decennia geleden verschenen de ruimtewagens in de vorm van de Midsize MPV’s, later gevolgd door de Medium MPV en de Compact MPV. Renault legde deels de basis met de Espace en brak de klasse van de Medium MPV open met de (Mégane) Scenic. Maar waar de ruimtewagen ooit een mode-product was, is het inmiddels verdrongen door de SUV. Het ziet er naar uit dat de ruimtewagens ook niet terugkeren. Althans, in Europa. In Azië en Amerika zien de fabrikanten zeer veel potentieel voor de gezinsbusjes, zeker met elektrische aandrijflijn die de modellen een vlakke vloer geven. Chrysler, dat met de Voyager ooit een groot verkoopsucces had, geeft al aan dat flexibele stoelen op een wagenvloer met accupakket een lastig verhaal is.
Geen aerodynamisch voordeel
Renault heeft geen boodschap aan de ontwikkelingen in Azië en Amerika, want het richt zich op Europa. En die consumenten negeren de ruimtewagen. De volgende Scenic wordt dus een volledig ander concept dan voorheen. De traditionele hoge carrosserievorm verdwijnt, net als de ver naar voren geplaatste voorruit en de monospace-layout. Volgens de ontwerpbaas van Renault biedt een dergelijke carrosserievorm op aerodynamisch vlak geen voordelen om het energieverbruik laag te houden. Volgens de Nederlander is een naar voren geplaatste voorruit ook niet gunstig in combinatie met een voorin geplaatste elektromotor.
Focus op hogere segmenten
Voor de nieuwe Scenic gaat het concept totaal om. In niets heeft de auto met zijn eerdere naamgenoten te maken. Het lijkt er eerder op dat Renault een naam nodig had voor een nieuw model, dat oorspronkelijk niet op de agenda stond. De Scenic is namelijk pas ontwikkeld nadat de nieuw aangestelde Luca de Meo de strategie onder ogen kreeg, en zag dat er kansen in de hogere segmenten lagen. Waar de focus op het B- en C-segment lag, daar wil Luca de Meo juist het hogere C- en D-segment betreden. Renault positioneert de Scenic in het C-segment, waar het reeds de kakelverse Mégane Electric heeft. Een jaar na de Scenic komt er nog een model voor het C-segment, maar dat wordt een SUV. Ook dat model krijgt net als de Mégane en Scenic een volledig elektrische aandrijflijn.
(tekst gaat onder fotocollage verder)
Vijfzitter
De nieuwe Scenic verschijnt in 2024. Hij wijkt aan de buitenzijde nauwelijks van het deze week gepresenteerde studiemodel Scenic Vision af. Bumpers, materiaalkeuze en deurconstructie wijken wel af. Ook de afmetingen van de 4,49 meter lange, 1,90 meter brede en 1,59 meter hoge Scenic veranderen nog. De proporties van het model zullen echter worden overgenomen voor het productiemodel. Binnenin gaat Renault maximaal vijf zitplaatsen creëren. Zeven is volgens Laurens van den Acker te veel. Dat past niet in het concept, gezien de elektrische aandrijflijn. Voor een dergelijke hoeveelheid zitplaatsen biedt Renault alternatieven in de vorm van de Dacia Jogger.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8