‘Uitvinder’ DSG eist fortuin van Volkswagen
![037600100_1232554550-e1415711454274](https://img.autovisie.nl/images/bVtrDuhu4OgPco3CLueDNKtDhSU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2F037600100_1232554550-e1415711454274.jpg)
Wolfgang Schreiber, oud-topman van Bentley en Bugatti, heeft eurotekens in zijn ogen. Honderden miljoenen eurotekens om precies te zijn, want zoveel eist hij van zijn voormalig werkgever Volkswagen. Waarom? Omdat hij de uitvinder van de DSG-bak claimt te zijn.
![](https://img.autovisie.nl/images/GesIbWxoonW8MWUw4guZHYo-yio=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fwolfgang-schreiber_100417169_h.jpg)
En daar kan Schreiber nog best eens gelijk in krijgen, volgens de Duitse krant Der Spiegel. Schreiber leidde midden jaren negentig de ontwikkeling van de DSG bij Volkswagen en wordt in de patenten van het autoconcern als uitvinder van de transmissie met dubbele koppeling genoemd.
Niet kansloos
De rechtszaak die Schreiber tegen Volkswagen heeft aangespannen is daarom zeker niet kansloos. Als uitvinder kan hij namelijk aanspraak maken op een ‘gepaste’ vergoeding. Of Schreiber uiteindelijk geld krijgt en hoeveel dan, gaat de rechtbank in München bepalen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?