Volkswagen toont elektrische Phaeton-opvolger
Onder de naam I.D. Vizzion stelt Volkswagen op de Autosalon van Genève 2018 de elektrische opvolger van de Phaeton. Althans, het is een studiemodel waarmee de Duitsers laten zien hoe zo’n limousine er uit kan zien.
Het is de zoveelste concept car van de Duitse autobouwer onder de naam I.D. Het bedrijf wil daarmee aantonen hoe zij de toekomst voor een productlijn met elektrische aandrijflijn zien. De eerste I.D. was een model van formaat Golf. Daarna volgde onder andere een busje. De Vizzion vormt de andere kant van het VW’ elektro-spectrum, want dat is een luxueuze limousine met een lengte van liefst 5,11 meter.
e-Golf
Maar meer dan prototypes en concept cars is er niet. Op de modellen die tot op heden zijn voorgesteld is het nog tot op z’n vroegst 2020 wachten voordat de eerste elektrotypes uit de I.D.-reeks op de markt komen. Een C-segmentmodel bijt de spits af. Met de komst van die auto verdwijnt tevens de e-Golf uit het leveringsprogramma, aangezien de Duitsers vanaf dat moment louter op de specifieke I.D.-producten voor elektro-aandrijving gaan inzetten.
111 kWh batterij
In het geval van de I.D. Vizzion past Volkswagen een elektrische aandrijflijn toe die bestaat uit twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 225 kW en een 111 kWh grote lithium-ion batterij. De twee elektromotoren maken van de I.D. Vizzion een vierwielaandrijver. Hij zou op een volle acculading maximaal 665 kilometer moeten halen.
Stemcommando’s
Met de I.D. Vizzion verzet Volkswagen weer de bakens, want ditmaal is het niet alleen een studiemodel met elektro-aandrijving. Het is tevens een showcase voor een volledig autonoom rijdende I.D. De auto is in staat om zelf te rijden, sturen en navigeren, zo beweert Volkswagen. De techniek bestaat uit tal van systemen, zoals de bekende assistentiehulpmiddelen. Het conceptmodel beschikt niet eens over een stuurwiel. De inzittenden dienen via stemcommando’s en handgebaren hun wensen kenbaar te maken.
De Autosalon van Genève duurt van 8 tot en met 18 maart.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)