En zo gaat de grote SUV van Seat heten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2Fseat_20v20_concept_1.jpg)
Er is nog geen auto om te tonen, maar Seat heeft aan Autovisie al wel laten weten hoe de nieuwe grote SUV gaat heten. De keuze is gevallen op Tarraco.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2Fseat_20v20_concept_12.jpg)
Seat heeft de naam Tarraco naar eigen zeggen niet zelf bepaald. Het merk had de hulp ingeschakeld van het grote publiek en liet hen met een naam op de proppen komen. In totaal deden 133.000 personen uit 106 landen mee. Vervolgens werden er vier aanduidingen geselecteerd, te weten Alborán, Aranda, Avila en Tarraco. Uiteindelijk kreeg Tarraco de meeste stemmen.
Spaanse steden
Een vereiste binnen de prijsvraag was dat de naam binnen de naamstrategie van Seat paste. En inderdaad, Tarraco is een Spaanse stad. Het ligt aan de oostkust van Spanje, ten zuidwesten van Barcelona. De huidige types Arona, Ateca (door Autovisie wereldkundig gemaakt), Leon en Alhambra zijn allemaal naar Spaanse steden vernoemd.
LEES OOK: ARONA VOLGENDE STAP IN SEATS SUV-OFFENSIEF
SUV
De Tarraco wordt de grote SUV van het merk. De auto werd als concept al enkele jaren terug gepresenteerd. De auto luisterde toen nog naar de naam 20v20. De productieversie komt later dit jaar op de markt. Hij zal er in een vijf- en zevenspersoons uitvoering komen. De techniek deelt het model met de Volkswagen Tiguan en Skoda Kodiaq, maar ook met de Ateca van Seat zelf. De Tarraco krijgt echter een hogere daklijn en grotere maatvoering. Seat neemt de productie van de auto niet zelf ter hand. Net als de Alhambra, die binnen afzienbare tijd verdwijnt, de Mii en de Ateca wordt de productie bij een zustermerk ondergebracht. De Tarraco komt uit Duitsland.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1920_seatiaa01.jpg)
Drie in twee
Met de Tarraco in het programma heeft Seat in twee jaar tijd drie SUV’s op de markt gebracht, waarmee het de belangrijkste segmenten bediend. De Ateca verscheen als eerste, gevolgd door de kleinere Arona. De Tarraco komt daar boven. Wanneer de nieuweling precies leverbaar wordt, is nog niet bekend. Bij de marktintroductie is er keuze uit onder andere een 1.5 TSI met 150 pk, een 2.0 TSI met 180 pk en een 2.0 TDI met 150 en 190 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet