Volkswagen start in Hamburg proef met zelfrijdende e-Golfs
Volkswagen is in Hamburg gestart met autonome praktijktests. Voor de proeven worden vijf speciaal aangepaste e-Golfs gebruikt, die zijn uitgerust met elf laserscanners, veertien camera’s en zeven radars.
Tijdens een praktijktest genereren die zo’n 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golfs is een krachtige computer weggewerkt. Die moet in milliseconden enorme hoeveelheden informatie verwerken over de positie van voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen. De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet alle relevante objecten en hun bewegingen waarnemen en daar op een goede manier op reageren zonder vals alarm te slaan.
Niveau 4-autonoom
Voor de veiligheid zitten er uiteraard bestuurders in de e-Golfs. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is. De e-Golfs zijn autonoom op niveau 4. Dat betekent dat ze alleen in een afgebakend gebied en onder bepaalde omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden. Het doel van Volkswagen is om over een paar jaar met auto’s op niveau 5 te komen. Dat is het hoogste autonomieniveau, waarbij een voertuig te allen tijde zelfstandig kan rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?