Volkswagen start in Hamburg proef met zelfrijdende e-Golfs
Volkswagen is in Hamburg gestart met autonome praktijktests. Voor de proeven worden vijf speciaal aangepaste e-Golfs gebruikt, die zijn uitgerust met elf laserscanners, veertien camera’s en zeven radars.
Tijdens een praktijktest genereren die zo’n 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golfs is een krachtige computer weggewerkt. Die moet in milliseconden enorme hoeveelheden informatie verwerken over de positie van voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen. De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet alle relevante objecten en hun bewegingen waarnemen en daar op een goede manier op reageren zonder vals alarm te slaan.
Niveau 4-autonoom
Voor de veiligheid zitten er uiteraard bestuurders in de e-Golfs. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is. De e-Golfs zijn autonoom op niveau 4. Dat betekent dat ze alleen in een afgebakend gebied en onder bepaalde omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden. Het doel van Volkswagen is om over een paar jaar met auto’s op niveau 5 te komen. Dat is het hoogste autonomieniveau, waarbij een voertuig te allen tijde zelfstandig kan rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair
-
Elektrische auto kopen? Bij MG krijg je nu duizenden euro’s korting
-
Zou jij miljoenen dollars betalen voor deze speciale Saleen S7?
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd