Emissieschandaal Volkswagen: verkoopstop in Zuid-Korea
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FSchermafbeelding-2016-07-22-om-15.07.49kopie.jpg)
Volkswagen staakt vanaf 25 juli de verkoop van het merendeel van zijn modellen in Zuid-Korea. Het concern reageert daarmee op een mogelijk algeheel verkoopverbod van het gros van de Volkswagen-producten in het Aziatische land. Volkswagen heeft volgens de lokale overheden gesjoemeld met de emissiewaarden van de dieselversies en de geluidsniveaus van zijn modellen.
De Duitse autobouwer wacht het oordeel van het Koreaanse ministerie van milieu niet af. Eind deze maand of begin augustus zal de overheid aangeven of de typegoedkeuring van liefst 32 types wordt ingetrokken. Zonder de benodigde papieren mogen de auto’s in Zuid-Korea niet worden verkocht. Volkswagen claimt dat het vervolgens drie maanden duurt voordat de auto’s opnieuw gehomologeerd zullen zijn.
Homologatie
Dat Volkswagen nu al de verkoop van tal van modellen stillegt, is geen bekentenis van het concern dat het tijdens de homologatie van de types heeft gefraudeerd. Het merk geeft aan dat het onduidelijkheid onder de dealers, klanten en potentiële kopers wil voorkomen. Mochten de homologatiepapieren worden ingetrokken dan zou het Volkswagen minimaal drie maanden kosten om nieuwe certificaten te halen, aldus het autobedrijf tegenover persbureau Reuters.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland