Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 2 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen ID.R laadt op een speciale manier op

De Volkswagen ID.R is VW’s idee van een elektrische racewagen. Het ding wordt nu gebruikt om records mee te pakken: volgende op de lijst is de Nürburgring. Maar voor het zover is, moet het opladen van het accupakket geperfectioneerd worden. De snelst mogelijke rondetijd hangt hier vanaf.

Volkswagen ID.R

Vorig jaar toonde de Wolfsburgers voor het eerst de Volkswagen ID.R tijdens de Pikes Peak Hillclimb. Het merk zou met de volledig elektrische auto het record op de berg wel even verpulveren. Daar bleek niets aan gelogen, want Romain Dumas scheurde in een tijd van 7:57,148 Pikes Peak op. Een volle 16 seconden sneller dan de tijd waarin voormalig recordhouder Sebastian Loeb het deed.

Batterijtemperatuur

Dit jaar staat er weer een record op de planning: de Nürburgring. Volkswagen Motorsport is er al aan het testen. Een van de belangrijkste redenen hiervoor blijkt het managen van de batterijtemperatuur. Deze is cruciaal voor het neerzetten van de goede tijd. Als de batterijen te heet worden, kunnen de twee elektromotoren niet meer optimaal presteren en kost dit dus tijd.

Volkswagen experimenteert nu met het opladen van de ID.R. Iets wat al niet helemaal op een normale manier gaat. Het accupakket (bestaande uit 8 modules van 56 cellen per stuk) wordt namelijk met twee 90 kWh laders tegelijk opgeladen. Hierdoor is de auto volledig opgeladen binnen 20 tot 30 minuten. De reden voor het gebruik van twee laders is dat de accu’s dan niet zo verschrikkelijk heet worden.

Bedrijfstemperatuur

Een luchtkoelingssysteem koelt de batterijen tijdens het rijden. Volkswagen heeft specifiek niet gekozen voor een vloeistofkoeling omdat dit teveel gewicht aan de auto zou toevoegen. De optimale bedrijfstemperatuur van de accu’s ligt rond de 30 graden. Om die te bereiken wordt de auto voor gebruik opgewarmd en na gebruik gekoeld.

De oplader van de Volkswagen ID.R is, net als de auto zelf, erg milieuvriendelijk. Hij draait namelijk op glycerine, een bijproduct van het produceren van bio-diesel. Het verbrand vrijwel zonder vervuiling en is bijna CO2-neutraal. Perfect dus om een elektrische racewagen mee van stroom te voorzien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.