Volkswagen ID. Buzz gaat in 2022 eindelijk in productie

Volkswagen laat al jaren conceptversie van zijn elektrische microbus, ook wel de ID. Buzz genoemd, zien. Nu is eindelijk de echte productiedatum van het model vastgesteld.

Dat zegt Johan de Nysschen, Chief operating officer van Volkswagen America, weten in gesprek met MotorTrend. Hij bevestigt dat de elektrische microbus in 2022 in Duitsland in productie gaat. Wat de echte naam van dat model wordt, is niet duidelijk. Intern wordt de auto de ID. Buzz genoemd, zoals Volkswagen hem eerder al aan het publiek toonde. “Maar we hebben hem nog geen formele naam gegeven”, zegt Nysschen. Autovisie weet al te melden dat de ID. Buzz er in twee carrosserievarianten komt. De klant heeft daarbij keuze tussen drie verschillende accupakketten.

Buggy

Wat wel vaststaat in die naam, is de type-aanduiding ‘ID’. Die gebruikt Volkswagen namelijk voor al zijn elektrische modellen. De eerste twee modellen van de fabrikant krijgen een cijfer mee (3 en 4), maar de eerste elektrische stationwagon van Volkswagen heet vooralsnog de ID. Space Vizzion. Ook komt er een elektrische variant van de legendarische Volkswagen Buggy, onder de naam ID. Buggy. Herbert Diess, CEO van VW, heeft namelijk al aangekondigd dat hij die auto graag in productie ziet gaan.

Ruim drie jaar geleden kondigde Volkswagen aan dat de ID. Buzz ook daadwerkelijk in productie zou gaan. Toen toonde het merk het ‘definitieve’ model. De ID. Buzz is 4941 millimeter lang, 1977 millimeter hoog en 1963 millimeter breed. Binnenin is er ruimte voor acht personen. Het studiemodel bevatte een accu met een capaciteit van 111 kWh, toen goed voor een NEDC-actieradius van 600 kilometer. De elektromotoren leveren samen 374 pk, goed voor een sprint naar de 100 km/h in 5,3 seconden.

Cargo

Een jaar later liet Volkswagen ook de ID. Buzz Cargo zien. Dat is een bestelbus op basis van die ID. Buzz en had in 2018 volgens Volkswagen een WLTP-bereik van 330 tot 550 kilometer. Ook toen communiceerde de autofabrikant 2022 als eerste productiejaar, en dat wordt nu nog een keer bevestigd.

Volkswagen toonde in 2001 al de eerste versie van de nieuwe, futuristische Microbus. De autobouwer wilde die auto kort daarna al in productie laten gaan, maar dat is er dus nooit van gekomen. In 2011 volgde de Bulli Concept, die ook in productie zou gaan. Toch lijken we de ‘bevestiging’ van de productie van de ID. Buzz nu iets serieuzer te kunnen nemen, gezien de enorme stroomversnelling van VW’s ID.-familie.