Volkswagen ID.4 laat zich in productietrim zien
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fvolkswagen-id.jpg)
Hij heet ID.4 maar het is pas Volkswagens tweede model uit de ID-lijn. De ID.4 komt boven de ID.3 in het programma.
Met de ID.3 biedt Volkswagen een alternatief voor de Golf. De ID.4 vormt het elektrische alternatief voor de Tiguan. Hij is langer en lager dan die traditionele SUV en biedt een ruimte-aanbod dat je eerder bij een MPV verwacht dan bij een SUV. Het leefcompartiment is fors groter dan dat van de Tiguan. Dat komt mede door de positie van het accupakket. Volkswagen bouwt de hele ID-familie op hetzelfde platform en die architectuur is volgens het skateboard-principe ontwikkeld. De batterij ligt tussen de assen en de elektromotor hangt dicht bij de aangedreven as.
Volkswagen ID GTX
De ID.4, die eerder als studiemodel onder de naam ID.Crozz werd getoond, komt er met dezelfde aandrijfbronnen als de ID.3, maar op de ID.4 debuteert een extra potente variant. De krachtigere elektromotor zal als GTX worden gepositioneerd. De aanduiding staat voor de elektrische GTI, zoals het merk de aanduiding GTD voor de sportieve dieselversie en GTE voor de rapste plug-in hybrides gebruikt. De GTX-benaming is voor elektro-‘sporters’. Hoe het gamma er precies uit komt te zien, is nog niet bekend. Vast staat dat er achterwielaandreven versies komen, gevolgd door vierwielaandrijvers. De fabrikant geeft een actieradius van maximaal 500 km op.
Vijfpersoons coupé
Waar de ID.3 in een beperkt aantal landen leverbaar wordt, is de ID.4 een echte wereldauto. De SUV gaat ook naar Amerika. De Duitsers zullen het model dan ook op verschillende plaatsen in de wereld maken. Voor Europa rolt de auto in Zwickau van de band. Later voegt Volkswagen aan het productprogramma een tweede carrosserievariant toe. De ID.4 komt er ook als vijfpersoons coupé.
Draaibare lichtunits
Volkswagen toont de ID.4 nu met camouflagepak. Die folie dient enkele opvallende stylingdetails te bedekken, zoals de gesloten neus en de draaibare lichtunits wanneer de auto wordt ontgrendeld. Op de ID.4 Coupé monteert Volkswagen een grote achterspoiler.
Arteon Shooting Brake
Na het duo ID.4 brengt Volkswagen voor 2021 een tweede SUV. Dat model beschikt over maximaal zeven zitplaatsen. Later komen in ieder geval nog een bestelbus inclusief een zevenpersoons personenuitvoering en een grote middenklasser, een Passat met de interieurruimte van de Phideon. De auto krijgt het lijnenspel van de Arteon, die overigens zijn carrière alleen als Shooting Brake voortzet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vet! Deze Renault 4 Savane 4×4 wil je hebben
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Nederlanders opgelet: krankzinnige supercar rijdt binnenkort door jouw straat
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral