Volkswagen Golf GTI TCR was al productierijp… en is dat nog
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au00001_large.jpg)
Ja… dat is ook een manier van publiciteit genereren. Eerst lanceer je de Volkswagen Golf GTI TCR als ‘studiemodel’ en dan presenteer je precies hetzelfde model nog een keer in ‘productietrim’.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au00001_large.jpg)
Hoe dan ook, hier hoeven we niet al te veel woorden aan vuil te maken (een linkje naar dit oude nieuwsbericht zou eigenlijk volstaan). De Golf GTI TCR is een sterkere variant van de Golf GTI. Met de letters TCR probeert Volkswagen te suggereren dat er een connectie is met de gelijknamige racewagen. Maar die is er niet.
Rokende voorwielen
Wat overigens niet wil zeggen dat de Golf GTI TCR geen spannende propositie is. Hij haalt namelijk 290 pk en 370 Nm uit zijn 2,0 liter viercilinder turbomotor. Daarmee is hij niet zo sterk als de Golf R (310 pk), maar gaat hij wel flink over de Golf GTI Performance heen (245 pk). En waar de Golf R vierwielaandrijving heeft, laat de TCR alleen de voorwielen roken.
Hogere topsnelheid
Het model gaat in 5,6 seconden naar 100 km/h en haalt een begrensde top van 250 km/h. Er is echter een optiepakket beschikbaar waarmee de elektronische waakhond de teugels iets laat vieren tot 260 km/h. Standaard zijn in ieder geval een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling, een sperdifferentieel op de vooras en 18-inch lichtmetalen wielen (19-inch exemplaren zijn optioneel).
Honingraad
Buitenstaanders zullen je TCR overigens nooit verwarren met een standaard-GTI. Tenminste, als je voor de optionele honingraadfolie op de flanken gaat of de deuren open laat staan. Want dan projecteert de auto een TCR-logo op de grond (of in die waterplas waarnaast je geparkeerd staat). Wat de Volkswagen Golf GTI TCR in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend. De gewone GTI is er vanaf 42.764 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Toyota-topman: ‘We komen met een SUV op waterstof’
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?