Volkswagen erkent schuld in dieselgate, megaboete in Duitsland
Volkswagen is in Duitsland akkoord gegaan met een megaboete ter waarde van 1 miljard euro. Het gaat om een schikking met openbare aanklagers in verband met het sjoemelsoftwareschandaal. Volkswagen erkent schuld en accepteert de straf daarvoor, stelt de autobouwer in een verklaring.
Toelatingstests
Volkswagen raakte in het najaar van 2015 in opspraak toen bleek dat het concern jarenlang vals had gespeeld bij toelatingstests voor dieselmotoren. Die waren voorzien van verboden software waardoor ze in het laboratorium veel schoner uit de bus kwamen dan ze bij normaal gebruik op de openbare weg waren. De affaire heeft al geleid tot de nodige boetes en schikkingen, en er zijn wereldwijd miljoenen auto’s bij betrokken.
Schikking
Deze boete van 1 miljard euro is voor Volkwagen de grootste tot nu toe in Europa. Maar de hoogte van het bedrag valt in het niet bij de vele miljarden dollars die de Duitsers hebben neergeteld voor het vergoeden van alle schade in Noord-Amerika. Daar kwam Volkswagen eerder onder meer een schikking overeen met justitie ter waarde van 4,3 miljard dollar.
Kwestie
Hiermee is de hele kwestie nog niet afgedaan. Deze juridische procedure in Duitsland wordt nu wel beëindigd, maar er spelen nog meer zaken. Volkswagen-topman Herbert Diess benadrukt dat het bedrijf er met man en macht aan werkt om de affaire te boven te komen. Maar er zijn volgens hem nog verdere stappen nodig om het vertrouwen te herstellen, in Volkswagen zelf en in de auto-industrie als geheel. (redactie DFT.nl)
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)