"Je moet niet doorslaan in je modellengamma", vindt Frank van Meel, de Nederlandse directeur van BMW M GmbH. Daarom komt er geen M4 Gran Coupé, geen M7 en geen M-variant van de i8.

U staat open voor een samenwerking met zusterbedrijf ’i’. Zou dat tot de interessante ontwikkeling kunnen leiden dat M GmbH van de i8 een echte  sportwagen gaat maken, zoals veel klanten dat willen?

”Willen we samen een goede M-auto ontwikkelen, dan moeten we het project ook samen beginnen. Wij kunnen niet halverwege instappen en even snel een op comfort gerichte auto omtoveren tot een circuitracer. De i8 is een auto die een eigen segment heeft gecreëerd. Als we zijn concept nu proberen te veranderen, is het resultaat voor zowel de i8 als voor ons niet goed. We moeten kijken hoe i en M in een vroeg stadium van elkaar kunnen leren."

Hoe ziet u de samenwerking tussen beide?

"Het zustermerk i staat voor nieuwe technologie en elektromobiliteit. M staat voor performance en racetrack. Waar we nu naar kijken, is wat we op korte en lange termijn van elkaar kunnen leren. M was al met koolstofvezel actief voordat de i8 [en i3 - red.] er was, zoals het carbon dak op de M3 CSL. Binnen i is dat lichtgewicht materiaal verder ontwikkeld en wordt het op grote schaal gebruikt. Wij gaan ook die kant op, maar het gaat nog niet snel."

Concurrent Mercedes-Benz heeft onder zijn autosportlabel een sportwagen uitgebracht - de SLS en nu de GT - en Audi heeft de R8. Wat doet BMW?

"Van zoiets dromen we iedere dag. Als sportief merk popelen wij om een iconisch sportwagen te maken. Echter, de i8 is op dit moment onze halocar en er is geen noodzaak om er een tweede naast te zetten. Dat is ook niet goed. We denken er altijd over na, maar op dit moment is zo’n sportmodel niet aan de orde."

En een zelfstandig M-model van een ander kaliber, zoals een vierdeurs 2 Serie die er dan alleen als M2 komt?

"Uitsluiten doen we op het ogenblik niets. We zijn aan het kijken naar waar mogelijkheden liggen om het M-aanbod uit te breiden. Zijn er nu modellen waarvan we een M- of zelfs een M Performance-uitvoering kunnen maken? Hoeveel ruimte is er tussen de sterkste serieproductieauto en een M-versie, zoals bijvoorbeeld tussen de 340i en de M3? Die afwegingen maken we."

Is het niet zonde dat er geen M4 Gran Coupé bestaat?

"Je moet niet doorslaan in je modellengamma. We moeten niet te veel modellen hebben, het moet juist een goede mix zijn. We willen meer doen, maar alleen omdat het binnen het huidige programma kan. Niet omdat we zo nodig moeten. De producten die je biedt, moeten ook scherp zijn. Anders gezegd, ze moeten bij het merk passen. Voor ons is het huidige aanbod met de M3 (vierdeurs sedan) en M4 (Coupé) goed. De verhalen over een M3 Touring blijven terugkomen. Die personen kijken naar wat de concurrentie doet en roepen dan dat ook wij dat moeten doen omdat wij al een Touring in het BMW-programma hebben. De geschiedenis van een M-model is een sedan. In het verleden is geprobeerd om met een Touring te komen, maar daar was geen vraag naar. Nog steeds niet. En een M7, dat past niet bij het model. De 7 Serie is Upper Luxury en wij bouwen al de meest sportieve sedan. Om dat te overtreffen als M is een lastige opgave. Houden we ons met een M7 niet voor de gek? Past dat wel in dat segment?"