Autovisie
Autovisie Nieuws 11 jul 2020

Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mitsubishi Outlander moet kopen

De plug-in hybride is aan een ware comeback bezig. Maar wil je een tweedehands auto met zo’n aandrijflijn, dan heb je nog niet heel veel keuze. Wij geven je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mitsubishi Outlander moet kopen.

Vrijwel elke grote autofabrikant werkt inmiddels aan plug-in hybride (PHEV) techniek, maar dat was een aantal jaren geleden wel anders. Mitsubishi was er als een van de eerste bij, met de stekkervariant van de Outlander. In ons land een populaire auto, vooral gestimuleerd door de fiscale voordelen vanuit de overheid. Maar waarom moet je er nu (g)een kopen als tweedehands exemplaar?

Plus: heel ruim en gebruiksvriendelijk

Heb je een groot gezin, dan zal een tweedehands Mitsubishi Outlander niet misstaan. Hij is er als vijf- of zevenzitter en biedt dus genoeg ruimte aan meerdere personen. Verder is het interieur erg gebruiksvriendelijk. Zwarte kunststoffen domineren en de standaarduitrusting is erg compleet. De dashboardindeling volgt niet overal de wetten van de logica, met hier en daar wat onhandig geplaatste schakelaars en een gedateerd infotainmentsysteem. Ook fijn voor families: een tweedehands Mitsubishi Outlander is er vaak met een aantal veiligheidsopties, zoals adaptieve cruise control, een rijbaanassistent en Forward Mitigation Control, een waarschuwingssysteem als een mogelijke botsing nadert.

Mitsubishi Outlander

Plus: degelijke techniek

Een PHEV-aandrijflijn is nogal complex, omdat een verbrandingsmotor aan een krachtige elektromotor wordt gekoppeld, die elkaar in de gaten moeten houden en elkaar zonodig overnemen. De eerste stekkervariant van de Mitsubishi Outlander verscheen met een 2,0-liter MIVEC benzinemotor en twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 200 pk. Later kreeg de Japanner een 2,4-liter benzinemotor met Atkinson Cycle en een nieuw geprogrammeerde elektrische aandrijflijn. In beide gevallen geldt dat een goed onderhouden tweedehands Mitsubishi Outlander een zeer degelijke occasion is. Door de jaren heen werd het elektrogedeelte namelijk verbeterd en verfijnd. Los van een terugroepactie vanwege een accuprobleem in 2014 is de techniek normaalgesproken erg degelijk en duurzaam.

Mitsubishi Outlander Sport

Plus: rijke uitvoeringen

Wie in de markt is voor een tweedehands Mitsubishi Outlander, heeft een hoop keuze. De Outlander was jaren geleden namelijk erg populair in de zakelijke markt, door alle fiscale voordelen toentertijd in ons land. En dat was voor zakelijke rijders een reden om een rijk uitgeruste Mitsubishi Outlander te bestellen. Een groot aantal van die auto’s verdween snel naar het buitenland, maar het deel dat nog in Nederland te koop staat, zit vaak ook goed in de spullen. Zo hebben veel occasions minimaal keyless go, navigatie en een achteruitrijcamera. Afhankelijk van het bouwjaar zijn af-fabriek verwarmbare stoelen, stuur en voorruit leverbaar, net als leer, premium audio en een 360 graden camera.

mitsubishi_outlander_phev_52

Min: flink imagoprobleem

Maar bovenstaand pluspunt is ook meteen de achilleshiel van deze auto. Een tweedehands Mitsubishi Outlander PHEV staat nog steeds symbool voor het wanbeleid van de overheid. Hun bezitters worden door de autowereld vaak gezien als belastingprofiteurs die eigenlijk niets geven om het groene karakter van hun auto. De bijnaam Foutlander wordt in dat kader vaker gebruikt. Koop je een tweedehands Mitsubishi Outlander, dan kun je tijdens je periode van bezit zeker dergelijke opmerkingen verwachten. Maar wie zich daar niets van aantrekt, zal – in de geschikte situatie – jarenlang zuinig en betrouwbaar rijden.

Min: niet zo’n goede auto

En daarmee bedoelen we: niet zo’n goede rijdersauto. Nu koop je een grote SUV natuurlijk nooit om in het weekend lekker te gaan sturen, maar in het geval van een tweedehands Mitsubishi Outlander zijn er gewoon betere alternatieven. Voor wie niets geeft om plug-in techniek, een laag verbruik met fanatiek stekkeren of bijtelling zijn in dit segment breder getalenteerde concurrenten te koop, die meestal hoger scoren op rijplezier en verfijning. Bovendien moet je niet al te lange afstanden met zo’n Outlander rijden, want dan gaat het verbruik echt flink stijgen. Rijd je dagelijks zo’n dertig tot veertig kilometer van en naar je werk, dan rijd je veel elektrische kilometers en dus erg goedkoop. Al met al moet een tweedehands Mitsubishi Outlander echt in je gebruikspatroon passen. Heb je een kilometervreter nodig, dan is dit niet jouw occasion.

Mitsubishi Outlander PHEV motor

Punten van aandacht voor aankoop

– Controleer bij auto’s met hogere tellerstand of het brandstoffilter (interval 160.000 km/10 jaar) is vervangen.
– Er was een terugroepactie in 2014 voor een accuprobleem. Deze dient opgelost te zijn.
– Controleer bij een gebruikte hybride of de remmen gangbaar zijn en of de handrem correct werkt; bij sommige modelseries kan het zelfstelmechanisme in de remklauw vast komen te zitten.