Viercilinder voor Volvo S60 en V60 Polestar
![](https://img.autovisie.nl/images/N7IGT7AKYPZ-J19DcGG6bjjxE4o=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FVolvo-S60-en-V60-Polestar-Autovisie.nl-9.jpg)
Volvo stuurt de zescilinder officieel met pensioen. Ook de S60 en V60 Polestar moeten eraan geloven en krijgen een 2,0 liter viercilinder. Overigens wel met meer vermogen dan de zescilinder…
![Volvo S60 en V60 Polestar - Autovisie.nl -15](https://img.autovisie.nl/images/7OIsHj6z0ObaLGcHnNeczSfpEqc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FVolvo-S60-en-V60-Polestar-Autovisie.nl-15.jpg)
367 pk
Waar de vorige zescilinder turbomotor het schopte tot 350 pk, perst de nieuwe 2,0 liter viercilinder er 367 stuks uit. Tegelijkertijd is de nieuwe motor lichter dan de vorige. In totaal worden de S60 en V60 Polestar twintig kilogram lichter. De extra pk’s en het mindere gewicht hebben een positieve invloed op de sprint naar honderd kilometer per uur, want waar de S60 er 4,9 tellen voor nodig had en de V60 een ronde vijf seconden, doen ze het nu allebei in 4,7 seconden, ook dankzij de nieuwe achttraps automaat.
![](https://img.autovisie.nl/images/7Pm6DlrP2lJg2MFd-9QPMaZsvjE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FVolvo-S60-en-V60-Polestar-Autovisie.nl-11.jpg)
Gewichtsverdeling
Polestar heeft ook werk gemaakt van de gewichtsverdeling van de S60 en V60. De lichtere motor zorgt dat er minder gewicht in de neus zit, wat weer positief moet zijn voor de rij-eigenschappen. De viercilinder zorgt ook voor een (fors) lager verbruik. De zescilinder had gemiddeld minimaal 10,1 liter per 100 kilometer nodig. De viercilinder neemt genoegen met 7.8 liter per 100 kilometer. Dat scheelt ook in de CO2-uitstoot. Niet langer stoten de Polestars ruim 231 gram per kilometer uit, dat is afgenomen tot een veel betere 179 gram CO2 per kilometer, wat weer een gunstige invloed heeft op de BPM.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?