Viercilinder voor Range Rover Sport
Het leek erop dat de nieuwe Discovery de eerste grote Land Rover zou worden die weer geleverd zou gaan worden met een viercilinder. Toch is het de Range Rover Sport die er met de primeur vandoor gaat.
Ingenium
De Range Rover Sport krijgt een nieuwe variant van Jaguar Land Rovers Ingenium dieselmotor. Waar het blok met enkele turbo het tot 180 pk schopt in onder meer de Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque, levert de versie met dubbele turbo’s ruim zestig pk meer. Met 240 pk en 500 Nm is het echter wel de minst krachtige motor die geleverd wordt in de Range Rover Sport, maar ook meteen de zuinigste. Op papier verbruikt hij 6,2 liter op 100 kilometer, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 164 gram per kilometer.
Prestaties
Ondanks dat hij minder vermogen heeft, moet de nieuwe versie dezelfde prestaties gaan leveren als de uitgaande TDV6. De viercilinder is namelijk een heel stuk lichter dan de relatief oude V6 dieselmotor. De Range Rover Sport met viercilinder wordt in het eerste kwartaal van 2017 leverbaar. Voor Nederland wordt het waarschijnlijk de goedkoopste versie tot nu toe, aangezien hier de prijs fors beïnvloed wordt door de CO2-uitstoot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt