Viercilinder voor Range Rover Sport
Het leek erop dat de nieuwe Discovery de eerste grote Land Rover zou worden die weer geleverd zou gaan worden met een viercilinder. Toch is het de Range Rover Sport die er met de primeur vandoor gaat.
Ingenium
De Range Rover Sport krijgt een nieuwe variant van Jaguar Land Rovers Ingenium dieselmotor. Waar het blok met enkele turbo het tot 180 pk schopt in onder meer de Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque, levert de versie met dubbele turbo’s ruim zestig pk meer. Met 240 pk en 500 Nm is het echter wel de minst krachtige motor die geleverd wordt in de Range Rover Sport, maar ook meteen de zuinigste. Op papier verbruikt hij 6,2 liter op 100 kilometer, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 164 gram per kilometer.
Prestaties
Ondanks dat hij minder vermogen heeft, moet de nieuwe versie dezelfde prestaties gaan leveren als de uitgaande TDV6. De viercilinder is namelijk een heel stuk lichter dan de relatief oude V6 dieselmotor. De Range Rover Sport met viercilinder wordt in het eerste kwartaal van 2017 leverbaar. Voor Nederland wordt het waarschijnlijk de goedkoopste versie tot nu toe, aangezien hier de prijs fors beïnvloed wordt door de CO2-uitstoot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard