Vernieuwde BMW M5 heeft nog steeds 600 pk
BMW puntte recent de 3,5 jaar oude 5 Serie bij, en doet nu hetzelfde met de M5. Ook de nog extremere Competition wordt meegenomen in de facelift.
De huidige BMW 5 Serie was rijp voor een facelift, want de G30 gaat inmiddels alweer 3,5 jaar mee. Dat gebeurde recent, toen BMW de opgefriste 5 Serie in vol ornaat aan het publiek toonde. Het heeft nu vergelijkbare wijzigingen doorgevoerd op de M5 en M5 Competition.
Nog steeds 600 pk
Maar we beginnen even onder de motorkap, waar er vrijwel niets verandert. De 4,4-liter V8 produceert namelijk nog steeds 600 pk in de BMW M5, de Competition doet het met 625 paarden. Via de achttraps automaat wordt al dat vermogen naar alle vier wielen gestuurd, tenzij de bestuurder middels een knop kiest voor enkel achterwielaandrijving. De BMW M5 sprint daardoor nog steeds in 3,4 tellen naar de 100 km/h. De Competition schaaft daar 0,1 seconde van af.
Wel nieuw zijn de schokdempers op de BMW M5 Competition. Die leent hij van z’n grotere broer, de M8 Gran Coupé, voor een betere wegligging en extra rijcomfort. Daarbij is ook het onderstel opnieuw afgesteld. De Competition ligt overigens 7 millimeter lager op het asfalt dan de reguliere M5.
Aangescherpt
Zoals gezegd hebben beide auto’s ook een aangescherpt uiterlijk. De neus van de BMW M5 heeft nieuwe lichtunits, die iets slanker zijn en led-verlichting in een strakke L-vorm bevatten. Ook is het ontwerp van de voorbumper aangepast, waardoor de M5 nu iets grotere luchtinlaten heeft. Net als de reguliere 5 Serie heeft deze krachtpatser ook een iets grotere grille, met dubbele spijlen waarmee de M-identiteit van de sedan wordt benadrukt.
De lichtunits op de achterzijde hebben ook een wijziging ondergaan, met eveneens L-vormige ledverlichting. Binnenin vinden we ook enkele wijzigingen. Zo is elke M5 standaard voorzien van het grote 12,3-inch aanraakscherm, dat een optie is in de reguliere 5 Serie. Nieuw zijn ook de 20-inch wielen, net als de kleuren Brands Hatch Grau en Motegi Rot.
Prijzen vernieuwde BMW M5
De vernieuwde BMW M5 kost in ons land minstens €157.743, voor de Competition moet minstens €167.302 worden afgetikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8