Vernieuwde BMW M5 heeft nog steeds 600 pk
BMW puntte recent de 3,5 jaar oude 5 Serie bij, en doet nu hetzelfde met de M5. Ook de nog extremere Competition wordt meegenomen in de facelift.
De huidige BMW 5 Serie was rijp voor een facelift, want de G30 gaat inmiddels alweer 3,5 jaar mee. Dat gebeurde recent, toen BMW de opgefriste 5 Serie in vol ornaat aan het publiek toonde. Het heeft nu vergelijkbare wijzigingen doorgevoerd op de M5 en M5 Competition.
Nog steeds 600 pk
Maar we beginnen even onder de motorkap, waar er vrijwel niets verandert. De 4,4-liter V8 produceert namelijk nog steeds 600 pk in de BMW M5, de Competition doet het met 625 paarden. Via de achttraps automaat wordt al dat vermogen naar alle vier wielen gestuurd, tenzij de bestuurder middels een knop kiest voor enkel achterwielaandrijving. De BMW M5 sprint daardoor nog steeds in 3,4 tellen naar de 100 km/h. De Competition schaaft daar 0,1 seconde van af.
Wel nieuw zijn de schokdempers op de BMW M5 Competition. Die leent hij van z’n grotere broer, de M8 Gran Coupé, voor een betere wegligging en extra rijcomfort. Daarbij is ook het onderstel opnieuw afgesteld. De Competition ligt overigens 7 millimeter lager op het asfalt dan de reguliere M5.
Aangescherpt
Zoals gezegd hebben beide auto’s ook een aangescherpt uiterlijk. De neus van de BMW M5 heeft nieuwe lichtunits, die iets slanker zijn en led-verlichting in een strakke L-vorm bevatten. Ook is het ontwerp van de voorbumper aangepast, waardoor de M5 nu iets grotere luchtinlaten heeft. Net als de reguliere 5 Serie heeft deze krachtpatser ook een iets grotere grille, met dubbele spijlen waarmee de M-identiteit van de sedan wordt benadrukt.
De lichtunits op de achterzijde hebben ook een wijziging ondergaan, met eveneens L-vormige ledverlichting. Binnenin vinden we ook enkele wijzigingen. Zo is elke M5 standaard voorzien van het grote 12,3-inch aanraakscherm, dat een optie is in de reguliere 5 Serie. Nieuw zijn ook de 20-inch wielen, net als de kleuren Brands Hatch Grau en Motegi Rot.
Prijzen vernieuwde BMW M5
De vernieuwde BMW M5 kost in ons land minstens €157.743, voor de Competition moet minstens €167.302 worden afgetikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!