Vector... kennen jullie dat nog? Het Amerikaanse bedrijf maakte van die heerlijk foute jaren tachtig-supercars, maar keert mogelijk terug. Op de website van Vector Motors staat dat er wordt gewerkt aan een auto met de naam WX8.

Vector WX8


De aanduiding WX8 plakte Vector al eerder op een model. In 2007 onthulde het bedrijf een studiemodel van een supersportwagen met een 10,0 liter V8 turbomotor en een vermogen van meer dan 1800 pk. De WX8 zou daarmee in staat moeten zijn een topsnelheid van 430 km/h te halen. Volgens Vector komen er van de nieuwe WX8 twee versies: één met een 10,0 liter twinturbo V8 en één met een 7,0 liter twinturbo V8 en een elektromotor. De topsnelheid van de hypercar zou boven de 480 km/h liggen. Vector zou bovendien de ontwikkeling van de WX8 willen betalen door twee oude prototypes te verkopen. De WX-3 Coupé en WX-3 Roadster moeten 3,5 miljoen dollar per stuk opleveren.

Vector W2


Vector komt voort uit het designhuis Vehicle Design Force, dat in 1971 door Gerald Wiegert werd opgericht. Zeven jaar later werd de naam veranderd in Vector Aeromotive. De aanloop naar een daadwerkelijk productiemodel was lang. Al in 1972 onthulde Vehicle Design Force een niet-rijdend studiemodel genaamd The Vector, dat pas eind jaren zeventig evolueerde in de Vector W2. De productievariant daarvan heette W8 en werd tussen 1989 en 1993 in een oplage van 22 stuks gebouwd, waarvan slechts 17 klantenauto's waren. Hij werd aangedreven door een 6,0 liter twinturbo V8 met 636 pk, die was gekoppeld aan een drietraps automaat.

Vector W8


Een opvolger is er nooit echt gekomen. In 1992 onthulde Vector weliswaar twee WX-3-prototypes (de twee die het bedrijf nu wil verkopen), maar productieversies ervan sneuvelden in de rechtszaal. Begin jaren negentig had Vector te maken met een vijandige overname door Megatech, het bedrijf van Tommy Soeharto, zoon van de toenmalige Indonesische president Soeharto. Wiegert werd ontslagen, maar sleepte Megatech voor de rechter. Hij had de copyrights op het design van de WX-3 en verbood serieproductie van het model zonder zijn toestemming. En die toestemming gaf hij Megatech niet.

Vector M12


Megatech was op dat moment ook eigenaar van Lamborghini en introduceerde begin jaren negentig de Vector M12 met een 5,7 liter V12 van het Italiaanse merk achterin. Het design van de sportwagen was losjes gebaseerd op dat van de WX-3. Tussen 1995 en 1999 werden slechts 17 auto's gebouwd, waarvan 14 klantenauto's. De productie stopte omdat Vector geen geld meer had voor de Lamborghini-motoren. De Italiaanse fabrikant accepteerde een Vector W8 als betaling, maar Wiegert begon een rechtszaak en kreeg de auto terug. Als 'goedkoper' alternatief voor de M12 ontwierp Vector de SRV8, met een achtcilinder van General Motors. Het bleef bij één prototype.

vector_w2_prototype_1
Vector W2
vector_w2_prototype_1a
Vector W2
vector_w8_19
Vector W8
vector_w8_5
Vector W8
vector_w8_20
Vector W8
vector_w8_11
Vector W8
vector_w8_18
Vector W8
vector_wx3_roadster_2
Vector WX-3 Roadster
vector_m12_2
Vector M12