Ultieme sleeper: onschuldig ogende Renault Twingo met dik 500 pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FSleeper-Renault-Twingo-500-pk-Misha-Charoudin-1-e1723725330663.png)
Wat is een sleeper? Een auto met veel meer vermogen dan je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Neem deze doodgewone Renault Twingo met z’n saaie staalvelgjes. Je zou niet zeggen dat dit Franse gebakje meer dan 500 pk produceert, toch?
De enige hint dat je twee keer moet nadenken voordat je een stoplichtwedstrijdje houdt met deze Renault Twingo, zijn de Nankang NS-2R-semislicks onder de hatchback. Die hebben daar normaal gesproken natuurlijk niets te zoeken.
Ruim 500 pk sterke Renault Twingo
In dit geval zijn ze nodig om de ruim 500 pk op het asfalt te krijgen. Het asfalt van de Nürburgring welteverstaan. De Franse eigenaar Ed Ouard is met zijn Renault Twingo naar Duitsland afgereisd zodat de ‘king of the Ring’ Misha Charoudin hem aan de tand kan voelen tijdens een ronde over de Nordschleife.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FSleeper-Renault-Twingo-500-pk-Misha-Charoudin-3.png)
Uiteraard moest de originele 1,2-liter viercilinder met 55 pk geloosd worden om op bijna het tienvoudige vermogen uit te komen. Om het grote aantal pk’s te halen is Honda’s geliefde K20-motor met een flinke turbo gebruikt. Het is bewonderenswaardig hoe Ouard dit blok in de piepkleine motorruimte van de Twingo heeft weten te proppen.
De ultieme sleeper
De eigenaar heeft er alles aan gedaan om de auto zo standaard mogelijk te laten lijken. Zo zien we geen grote intercooler, kuipstoelen of racestuur. In de video met Charoudin laat hij zien hoe het AFR-metertje voor de lucht-brandstofverhouding verscholen zit achter een luchtroostertje. De knop voor de rolling anti-lag zit verstopt achter de pookhoes en met een draai aan de knop voor de ventilatierichting bedien je de sproeiers die water over de intercooler spuiten. Een échte sleeper dus.
Nürburgring: dit kost een rondje en dit moet je betalen als je crasht
Mocht je je afvragen waartoe dit pk-bommetje in staat is: de gepeperde Renault Twingo heeft eerder een 100 tot 200 km/h-tijd genoteerd van 7 seconden. Om het beestje weer tot stoppen te manen is de remmerij geüpgraded naar grotere schijven en vierpods zuiger van Wilwood.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal
-
Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
-
Gratis 40.000 liter benzine winnen? Bij dit tankstation kan het
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland