Dubbel feest bij Nissan, want zowel de Z als de GT-R ziet abraham. Reden voor de Japanse autobouwer om van beide sportwagens een speciale editie te introduceren. Het duo schittert momenteel op de New York International Auto Show.

Of de heren van Nissan hebben eerst de champagneflessen ontkurkt en zijn tijdens hun kater gaan nadenken over een passende naam voor de jubilarissen of de marketeers hadden sowieso geen inspiratie om een leuke aanduiding te verzinnen. De twee gelimiteerde jubileummodellen krijgen eenvoudig weg het toevoegsel ‘50th Anniversary’. Welnu, treffender kun je de boodschap niet overbrengen.

SCCA NATIONAL CHAMPIONSHIP

De 50th Anniversary Edition van de Fairlady, die buiten Japan momenteel als 370Z kennen, is in Amerika in een speciale aankleding gepresenteerd. De Yanks kiezen voor een exterieuraankleding die tekenend was voor het succes van het Z-model in het land. Volgens de lokale importeur werd de Z in de Verenigde Staten populair vanwege de raceversie van Brock Racing Enterprises. Deze zogeheten #46 BRE verscheen in 1970, een jaar na de lancering van de coupé, op de Amerikaanse circuits en wist meerdere malen het SCCA National Championship te winnen. Vanwege dat bijzondere feit is de 50th Anniversary Edition in de kleurstelling van de racewagen verkrijgbaar. De basiskleur is wit, waarop rode delen zijn aangebracht. De andere optie is een zilverkleur met zwarte detaillering. De contrasterende kleur zit op de achterklep, de motorkap, buitenspiegelbehuizing en A-stijlen. Daarnaast loopt er een kleine streep tussen de achterlichtunits. Als kers op de appelmoes plakt Nissan op het voorscherm en de achterzijde de unieke 50th Anniversary Edition-badge.

PLAQUETTE

Ook binnenin tref je een plaquette aan. Specifiek voor de jubilaris is een met alcantara bekleed stuurwiel met centraal bovenaan een rode ‘centreerstreep’. In de snelheidsmeter heeft Nissan eveneens het logo aangebracht. Verder is de aankleding gelijk aan die van de 370Z Sport, wat in de Verenigde Staten het tweede uitrustingsniveau is.

3.7 V6

De 3,7 liter V6-motor in het vooronder wordt onaangetast van de reguliere 370Z overgenomen. De koper heeft keuze uit een handgeschakelde zesbak of een automaat met zeven versnellingen.

 

GT-R 50th Anniversary Edition

Voor de GT-R 50th Anniversary Edition geen verwijzing naar een succesvolle Amerikaanse racewagen uit de begintijd, maar een link naar de recentere en nog altijd populaire raceversie van het Japans GP-kampioenschap, de R34. Voor de gelegenheid had Nissan de uitvoering ook op de stand van de New York International Auto Show 2019 gezet.

BAYSIDE BLUE

Om een diepere band met de R34, die overigens net als zijn voorgangers nooit officieel buiten Japan is verkocht, te scheppen, heeft Nissan ervoor gekozen om de jubilaris in de tint Bayside Blue te tonen. Het is een voor de R34 karakteristieke kleur die niet eerder af-fabriek op de GT-R is geleverd. Over de blauwe lak lopen witte strepen. Op de wielen komen blauwe details voor. De andere kleuren voor de GT-R 50th Anniversary Edition zijn wit met rode striping en zilver met witte striping. Het interieur oogt niet zo kleurrijk als de buitenzijde, want grijs voert de boventoon. Specifiek voor de 50th Anniversary Edition zijn het stuurwiel, de pookknop en de stoelbekleding.


TRACK EDITION

Op motorisch vlak laat Nissan alles bij het oude. Ten minste, als je de GT-R 50th Anniversary Edition bekijkt. De Track Edition uit het reguliere programma krijgt met onmiddellijke ingang de krachtbron uit de Nismo. Dat betekent geen 570 pk op de vier aangedreven wielen, maar 600 pk. Er is één maar. De modificatie geldt alleen voor de Amerikaanse markt.

LEVERING

Of en wanneer de beide 50th Anniversary Edition deze kant op komen, is nog niet bekend.