TU Delft maakt stopcontact aan waterstofauto
Geen plug-in hybride, maar een rijdend stopcontact. Onderzoekers van de Technische Universiteit in Delft hebben van de Hyundai ix35 met brandstofcel een rijdende generator gemaakt.
Onderzoek
Een groep onderzoekers van de TU Delft bekijkt naar hoe auto’s op waterstof in de toekomst ook kunnen worden ingezet als energiecentrales. De eerste stap is nu gezet, door de auto te voorzien van een stopcontact. De Hyundai kan genoeg energie opwekken om ongeveer tien huishoudens te voorzien van stroom (10 kW).
Volgende stap
In de volgende stap van het onderzoek wordt gekeken of de Hyundai zijn stroom ook terug kan leveren aan het elektriciteitsnet, maar ook of een compleet huis aangesloten kan worden. Zo zou de auto op waterstof onder meer gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van zonnepanelen of windmolens.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce