TU Delft maakt stopcontact aan waterstofauto
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fix35-Fuel-Cell_4.jpg)
Geen plug-in hybride, maar een rijdend stopcontact. Onderzoekers van de Technische Universiteit in Delft hebben van de Hyundai ix35 met brandstofcel een rijdende generator gemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fix35FCEV_2013_300_15-klein.jpg)
Onderzoek
Een groep onderzoekers van de TU Delft bekijkt naar hoe auto’s op waterstof in de toekomst ook kunnen worden ingezet als energiecentrales. De eerste stap is nu gezet, door de auto te voorzien van een stopcontact. De Hyundai kan genoeg energie opwekken om ongeveer tien huishoudens te voorzien van stroom (10 kW).
Volgende stap
In de volgende stap van het onderzoek wordt gekeken of de Hyundai zijn stroom ook terug kan leveren aan het elektriciteitsnet, maar ook of een compleet huis aangesloten kan worden. Zo zou de auto op waterstof onder meer gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van zonnepanelen of windmolens.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto heeft de allergrootste remmen ter wereld
-
Met deze auto komt Donald Trump naar Nederland en dit kost-ie
-
Waarom jouw nieuwe elektrische auto meteen al accucapaciteit verliest
-
Toyota-topman: ‘We komen met een SUV op waterstof’
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan